Česká republika má nejnovější motorizovanou aféru. Zatímco v Německu aktuálně vyhlásili hon na velká SUV, u nás policie vyhlásila hon na člověka, který se v nedávné minulosti „proháněl“ se závodním monopostem Dallara GP2/08 po dálnici D4. Alespoň tak o tom píší některá média. Policie vyzývá svědky celé události, aby se přihlásili, uvedli detaily (zejména přesný čas, protože bez místa a času není přestupku) a pomohli viníka potrestat. Vzhledem k tomu, co se reálně stalo, považujeme iniciativu policie v této záležitosti přinejlepším za úsměvnou.
Pro zajímavost, monopost Dallara GP2/08 byl představen v roce 2007. Pohání ho atmosférický osmiválec Renault 4,0 l o výkonu 450 kW (612 koní). Sprint na 100 km/h zvládne za 2,9 s, na 200 km/h to trvá 6,6 s a nejvyšší rychlost je 328 km/h.
Policie má podle svých vlastních slov k dispozici dva videozáznamy. Zatím však nezná jejich autory, neví, kdy přesně k jízdě došlo, a samozřejmě neví, kdo formuli řídil. „Řidič užil vozidlo technicky nezpůsobilé k provozu, čímž ohrožoval ostatní účastníky silničního provozu. To vozidlo nemá na silnici co dělat. Kromě toho, že nemá registrační značku, tak i další věci jako světla,“ řekla pro iRozhlas.cz mluvčí příbramské policie Monika Schindlová.
Tvrzení, že řidič formule ostatní ohrožoval jen tím, že po dálnici jel, je směšné a v konfrontaci se zveřejněným videem neobstojí. Kromě toho, že se po silnici pohyboval automobil, který nemá správné razítko, se nestalo vůbec nic. Dotyčný si zjevně počínal s vědomím, co řídí. Nepohyboval se nijak nebezpečně, nedělal závodní manévry a evidentně nejel dramaticky rychle. Reálně nikoho neohrozil.
Jistě, auta technicky nezpůsobilá pro silniční provoz by se v něm pohybovat neměla. Na druhou stranu to je v podstatě stejné, jako kdybyste po dálnici jeli s upadlou registrační značkou a nefunkčními světly. Nebo s propadlou technickou. V takovém případě byste asi nesouhlasili s tvrzením, že ostatní účastníky provozu ohrožujete.
a) pro závady v technickém stavu bezprostředně ohrožuje bezpečnost provozu na pozemních komunikacích,
b) poškozuje životní prostředí nad míru stanovenou prováděcím právním předpisem,
c) provozovatel vozidla neprokáže jeho technickou způsobilost k provozu na pozemních komunikacích způsobem stanoveným tímto zákonem,
d) byly na vozidle provedeny neschválené změny anebo zásahy do identifikátorů vozidla, například VIN.
a dále:
Provozovatel silničního vozidla nesmí provozovat na pozemních komunikacích vozidlo,
a) které je technicky nezpůsobilé k provozu,
b) které není zaregistrováno v registru silničních vozidel v České republice nebo v registru silničních vozidel jiného státu,
c) na němž není umístěna tabulka s registrační značkou, přidělenou k tomuto vozidlu obecním úřadem obce s rozšířenou působností nebo příslušným orgánem jiného státu, způsobem umožňujícím identifikaci vozidla,
d) k němuž není splněna povinnost pojištění odpovědnosti z provozu vozidla,
e) jehož technická způsobilost nebyla ověřena pravidelnou technickou prohlídkou provedenou v členském státě, technickou prohlídkou provedenou pro účely zápisu silničního vozidla do registru silničních vozidel nebo technickou prohlídkou jednotlivě dovezeného silničního vozidla nebo u něhož od provedení poslední takové technické prohlídky uplynula lhůta podle § 40; to neplatí, jde-li o silniční vozidlo, u něhož dosud neuplynula lhůta k provedení první pravidelné technické prohlídky,
f) které nemá identifikační údaje v souladu s údaji uvedenými v registru silničních vozidel nebo v osvědčení o registraci silničního vozidla nebo technickém průkazu zvláštního vozidla.
Můžeme namítnout, že zákon platí pro všechny. A dle platných zákonů došlo k porušení hned několika pravidel. To ale jen dokládá, že zákony jsou stejně nedokonalé jako lidé, kteří je tvoří, a nikdy nemohou spravedlivě pokrýt všechny myslitelné situace. Řidiči totiž podle zákona hrozí přísný trest. Jízda s technicky nezpůsobilým automobilem je v bodovém systému ohodnocena pěti body, pokutou pět až deset tisíc korun a zákazem činnosti na šest měsíců až jeden rok. Vzhledem k medializaci případu přitom nejspíš nelze doufat, že policie by se, pokud řidiče vůbec vypátrá, uchýlila k nějakému „neformálnímu“ řešení. A minimálně půl roku bez řidičáku se nám vzhledem k okolnostem zdá jako příliš tvrdá sankce pro někoho, kdo se „provinil“ hlavně tím, že pobavil celý český internet.