O tom, že všemi barvami hýřící Itálie a svižný kabriolet k sobě patří, není jistě sporu. Čiperné maloobjemové sporťáčky s látkovou střechou se v 60. a 70. letech (nejen) v zemi svého původu staly hitem. Bylo to jen doufání a naděje, že se sourozenec slavné šestistovky bude prodávat minimálně tak dobře a třeba i ještě lépe. To se v automobilových dějinách stává poměrně výjimečně. Skutečností ale zůstává, že se na jaře 1964 veřejnosti představil nevelký tudor osvědčené fiatovské koncepce, jemuž dali tvář pánové Giacosa a Montabone.
Projekt, původně označený továrním kódem 100G (G = grande), měl postupně nejen nahradit stárnoucí šestistovku, představenou už v roce 1955, ale zejména zaplnit mezeru mezi Fiaty 600 a 1100. Nováček se prodával dobře, ale zájem temperamentních Italů vzrostl zejména poté, co se otevřely brány ženevského autosalonu 1965. Fiat nezahálel a v duchu svých nejlepších sportovních tradic připravil bonbonek, na nějž motoristický národ čekal. Na otáčivých pódiích se skvěla dvojice modelů 850 Coupé a Spider. Evropa se zatetelila radostí!
Jestliže Coupé bylo o třídu výš nad běžnou 850 Berlina, tak vzdušný Spider ničím základní model nepřipomínal (pohříchu ani prodejní cenou). Z nízkého dvoumístného roadsteru přímo sálal temperament a „dolce vita“. Extrovní design upoutal oči, které už neměly chuť zjišťovat, že se vlastně dívají na paralelu slečny jen do krásného počasí. Také s nataženou látkovou střechou vypadal Spider dokonale, navíc se soft top dal po složení zakrýt – to byla tehdy výhoda jen mnohem dražších modelů.
Jako mnoho sportovních derivátů Fiatu se i 850 Spider montovala v karosárně studia, které stálo za celou kreací, totiž Bertone, sídlící v turínské městské části Grugliasco.
Ostrá příď, ohraničená malým předním nárazníkem, upoutala markantními světlomety pod průhlednými kryty, k nimž Bertoneho údajně inspirovala jeho vlastní studie Chevroletu Corvair Testudo (1963). Záď je kolmá, připomíná spidery značky Alfa Romeo.
Interiér se nese v očekávaném sportovním duchu, přístrojový štít obsahuje pětici dobře čitelných kruhových přístrojů (včetně otáčkoměru) a kolébkové spínače, známé snad z celé koncernové produkce 60. let. Tradičním doplňkem se stal sportovní volant, charakteru vozu odpovídala i kvalitnější sedadla. Ve dvoumístnému interiéru se budou lépe cítit cestující menších postav, neřkuli když budou nuceni zavřít střechu.
Široké dveře se naštěstí otevírají v dostatečném úhlu a mimo nevelký zavazadelník pod přední kapotou je k dispozici ještě odkládací místo za zadními sedadly, kam by se možná vešel ještě jezevčík. Z bezpečnostních prvků zmiňme i sériové přední kotoučové brzdy. Jízda s malým sportovcem je příjemně hbitá, podvozek však má své limity, a tak se nejpříjemněji cestuje rychlostmi okolo osmdesátky.
Pod kapotou Spideru se nachází motor shodný s kupátkem, dávající ale z objemu 843 cm3 o dva koně více, tedy 49. Spider tak bez problémů dosáhl stočtyřicítky, jeho maximální rychlost ležela ještě o 5 km/h dále. V roce 1968, po tříletém výrobním cyklu, Fiat oživil pohonnou jednotku zvýšením objemu na 903 cm3, tím výkon vzrostl na 52 koní a sporťáček mohl bez problémů atakovat stopadesátku. Karosářský facelift se projevil na přídi, odkud zmizely kryty světlometů. Vzhled Spideru pak trochu připomínal některé modely Triumphu či Lotusu.
Spider se dobře prodával nejen v Evropě, ale pronikl i do zámoří, a třebaže nemohl ohrozit vysoké prodejní počty britských roadsterů, vedl si dobře. Zajímavostí určitě zůstává snížení objemu na 817 cm3 (50 cu.i), což byla hranice, pod níž neplatily stále se zpřísňující americké emisní normy. Aby výrobce i při redukovaném objemu zachoval výkon, zvýšil u amerického exportu kompresní poměr na 9,2:1.
Na německém trhu koncem 60. let Fiat 850 Spider v základní výbavě lehce překračoval cenu 7000 marek (pro srovnání: Ford Capri začínal na 8000 DM, Ford Escort od 6000 DM, přičemž průměrný měsíční příjem se pohyboval okolo 800 DM).
Počátkem 70. let se začal osud osmsetpadesátek naplňovat. Jako první odchází v roce 1971 do výslužby překvapivě Coupé, o rok později obě varianty Berliny. Rok 1973 je posledním produkčním obdobím elegantního Spideru, jehož celkový počet se zastavil na 123 905 kusech. Z nich do dnešního dne přežila jen malá část. Příčina je jasná: tradiční náchylnost Fiatů ke korozi, odepsané motory, které nevydržely zacházení převážně mladých majitelů, a v neposlední řadě i „zásah kutila“, dnes označovaný slovem tuning.
Na samý konec ještě rekapitulace z našich silnic. Fiat zdárně procházel několika desetiletími československých poválečných dějin a také modelová řada 850 obohatila náš trh. Spiderů přišlo jen pár desítek kusů a prodávaly se výhradně v prodejnách Tuzexu. Jejich cena byla o třetinu vyšší než u běžné 850 Berlina a u nás představovaly naprostou raritu. Od ukončení výroby otevřené Felicie totiž ztělesňovaly jediný oficiálně dodávaný kabriolet na českém trhu, byť jen v krátkosti a v minimálním množství.
Objevily se i v českých filmech, jeden z nich mohou zájemci spatřit ve známé komedii „Pane, vy jste vdova“. My jsme se za oranžovým Spiderem vypravili na Moravu k člověku, pro kterého jsou Fiaty více než náboženstvím. První pětistovku přivezl k Alešovi domů jeho tatínek už v 60. letech a nyní je zavilým fiatistou už i Alešův syn, ale také bratr a synovci. Společným jmenovatelem této party je orientace na malolitrážní modely, mezi nimiž hrají prim právě osmsetpadesátky. V Alešově garáži ale najdeme také vzorně renovovanou Multiplu z roku 1957 nebo polozapomenuté kupé 850 Vignale.
Fiat 850 tvořil poměrně zvláštní kapitolu v dějinách firmy. Nikdy nedosáhl slávy malé pětistovky ani světovosti šestistovky. Našel si ale mnoho svých ctitelů, pro některé představoval vstup mezi automobilisty, ale nemálo bylo těch, jimž umožnil mobilitu v podzimu života. V historii Fiatu i motorismu má své nezpochybnitelné místo.
Fiat 850 Spider (1970) | |
---|---|
MOTOR & PŘEVODOVKA | |
Typ | Kapalinou chlazený řadový čtyřválec, uložený podélně vzadu, atmosférické plnění, rozvod OHV. |
Zdvihový objem | 843 cm3 |
Největší výkon | 49 k (36 kW) při 6200/min |
Točivý moment | 63 Nm při 3600/min |
Převodovka | čtyřstupňová manuální |
ROZMĚRY & HMOTNOSTI | |
Délka/šířka/výška | 3820 × 1500 × 1220 mm |
Hmotnost | 725 kg |
DYNAMIKA & SPOTŘEBA | |
Nejvyšší rychlost | 145 km/h |
Spotřeba | 7,3 l/100 km |