jiri matuš (neregistrovaný)
Soudruhu, dokud byly zadrátované hranice, lidé nikam nesměli a si mohli kupovat auta jen z té socialistické bídy, tak tyhle zastaralé fabriky mohly nějak přežívat. Ale to nemohlo trvat věčně. Kdybyste si vy všichni soudruzi, kteří tady pláčete, koupili každý tuhle tatru, mohla ještě dnes existovat.
LOL (neregistrovaný)
Když budeš poctivě pracovat, vyděláš si a můžeš si koupit co uznáš za vhodné, zejména dnes, v době ekonomického blahobytu a 3% nezaměstnanosti (kdy zaměstnavatelé berou prakticky kohokoli), nadávají už jen absolutní netáhla a neschopáci.
LOL (neregistrovaný)
No jo, asi prověřený soustruh. :-) Tatra se pohřbila sama, tím, že prodávala nekvalitní a zastaralá auta. V T700 (což byla asi jediná v té době aspoň trochu šmrncovní Tatra) jsem měl možnost jet a na tehdejší konkurenci se prostě nechytala. Budíky a výdechy z Filcky a středový panel á-la tác od piva obšití kůži prostě nezachrání. Samozřejmě T603 je jiná píseň, ale ta byla už v roce 1989 napůl veterán.
tktk (neregistrovaný)
Aby ti nepraskla zilka hnupe. Kdyz ti nevoni tatra, tak na ni kasli a porovnej lidovy vuz. Vem 120tku (cenove v prepoctu na pocet vyplat uboheho vykoristovaneho zapadniho delnika na urovni pasata nebo audi 90) a postav vedle uplne obycenyho golfa pro ty ubohy vykoristovany delniky o kterejch tu meles troubo a pak neco vykladej o kvalitach bolsevicky hruzovlady. Jo, jasne, netahla jako ty se meli jakstas dobre, vsichni meli stejne, sice hodno, ale stejny. Lemram jako ty stacilo zajit na urad a zamavat cervenou knizkou aby dostali byt, auto mimo poradnik, atd. Ja to pamatuju a je mi z takovej jako ty na bliti.
Jaroslav (neregistrovaný)
Naprostý souhlas s předešlým příspěvkem. Bylo třeba, jako ostatně všude, uvolnit trh západu. Poděkování za fin. podporu za "nesvobody". A termín "papaláš" mě irituje stejně. Co dnes? Už to nejsou jednoválce, ale jeden s četou ochranky, že? A doživotně!!! Díky za přínosný článek, pane.
pavel (neregistrovaný)
A nejen tyto bláboly o tatře se pravidelně opakují hlavně byly před volbama ve stylu antizeman od sluníčkářů, je módní mladým vtloukat do palic, že to co dělali naši předci stálo za *ovno a prozápadní vlna je správně. Poměřování parametrů dnešníma očima je trotlovina.
Petr (neregistrovaný)
V roce 1991 tehdejší předseda Jednoty, mimochodem kovaný komunista, pořídil do družstva dva Opely Omega, protože se chtěl ještě před pádem družstva do konkurzu pořádně povozit. Tatra se už v tý době nemohla rovnat ani s tím podělaným Opelem, to je prostě fakt, ta se zlikvidovala sama.
Charlie (neregistrovaný)
Pamatuji ČSAO v Brně, prošel mi rukama jako čerstvě vyučenému runwaytester a chstali jsme i sanitku. Bohužel výroba osobních vozů v Příboře skončila. Tak si apoň občas spravím chuť na nějakém srazu nebo při návštěvě muzea.
Jose (neregistrovaný)
Ta koncepce u brouků přežila autore více než 50 let. Známí v bývalé Jugoslávii na konci 70 let 20 století pěkně proháněli tehdejší elitu motorismu Mercedesy a to dle Vás zastaralou Tatrou 603. Tito majitelé č při zastávkách na odpočinek, pak nabízeli nemalé částky za prodej s tím že přenechají svojeho tátoše . S tím co tady bylo k dispozici to prostě byla špice. Konec definitivně nastal když amíci Tatru převzali vykradli komplet její duševní vlastnictví a málem položili.
Martin S. (neregistrovaný)
Vážený pane redaktore psát o zastaralé koncepci Tatry 613 je značně zavádějící. Konstruktéři v Tatře měli při vývoji T 613 před čistý stůl. Nebyli vázáni dědictvím z Tatry 603. Oba vozy konečně spojuje pouze šestka a trojka v názvu. To,že se v 50 a 60 letech ve světe začala masově uplatňovat koncepce vše vzadu především díky snadanější výrobě a ceně nemá s výrobou v Tatře souvislost. Jak je známo Tatra od 30 let prosazovala tuto koncepci ve vozech kde cena nehraje hlavní roli a prakticky nemá ve světě analogii. V případě Tatry 613 byla tahle koncepce dotažena nejdále díky posunutí motoru nad zadní nápravu. Podrobnější informace nabízí časopis Automobil ročník 1973, kde se věnují vývoji Tatry 613 velice podrobně. Zkrátka , Tatra si vždy šla svou neprošlapanou cestou bez ohledu co se ve světě "nosí".
Radek (neregistrovaný)
Pan Žák by měl konečně začít psát spíše o porodech prasat domácích, než o automobilce Tatra. Ta auta jednak nemůžou za to, co za pakáž v nich jezdilo či nejezdilo, a druhak opravdu nemůžou za to, že lidi o nich musí číst takovéhle zkazky, bláboly a výmysly, jak to tak u pana Žáka pozoruji, dané jeho totální neschopností se Tatře něco naučit, zjistit a ověřit si informace dříve, než je vyzvrací tady na web. I ti nejlínější a nejistí redaktoři v drtivé většině alespoň svá "veledíla" před zveřejněním zkonzultují s odborníky např. z veteran klubů či servisů, muzeí, ale tento pán není schopen ani takto jednoduchého kroku ve své činnosti :( Prosím vyberte si už konečně jinou automobilku a jiná auta, o kterých budete psát žvásty a pohádky a nechce Tatru na pokoji...
rrren (neregistrovaný)
Tatra vyráběla kolem 1000 ks ročně. Mercedes 70000. Nějak nevím, kdo by si koupil auto vyráběné kusovou výrobou, bez servisní a dealerské sítě. Maximálně milovník rarit. Socialistický skleník Tatru zničil. Auto se nedalo koupit, bylo jen přidělováno za cenu, která nevyjadřovala vůbec nic. Kolik by tak asi měla T613 měla stát na světovém trhu nikdy nikdo nezjistil a nezjistí ani dnes.
Radim (neregistrovaný)
Je zajímavé sledovat dnešní postkomunistické dnešní ideologií či vymýváním mozku ve školách poznamenané žvásty. Tatrou 613 jsem coby řadový projektant a později technolog Tatrovky poměrně běžně jezdil na služební cesty. Tatrovka měla svoje firemní garáže, kde bylo několik tater 613, které byly i s řidičem k dispozici zaměstnancům. Kdo ze zaměstnanců potřeboval a jeho šéf mu to schválil, mohl poslat žádanku a pokud bylo na příslušný den volné auto a řidič, taky ji dostal. Osobní škodovky , stovky, stopětky a stodvacítky se používaly málo a spíš jako referentské vozy přímo v útvarech, kdy je řídil neporfesionální řidič zaměstnanec Tatry a byly využívány pro kratší častější cesty v jedno, ve dvou lidech. Tatry 613 měly proti škodovkám výhodu v tom, že se dalo jet až ve čtyřech lidech a přitom ještě s dost velkým pohodlím. A současně o hodně rychleji. Pamatuji si třeba služební cestu do Popradu do tehdejší místní vagónky nebo do Škodovky v Mladé Boleslavi nebo po sametu služební cestu kdesi na Vysočinu, snad Jihlavu zrovna v době, kdy byl převratem svržen Gorbačov. První zprávy o tom, že v tehdejším "Sojůzu" se něco děje, jsem slyšel někdy v 8 - 9 ráno z radia ve služební Tatrovce 613. Tatrovka jinak tehdy zastávala takovou personální politiku, že jako řidiče těch služebních tatrovek hodně zaměstnávala bývalé automobilové závodníky, kteří v mládí za Tatrovku závodili a k stáru jako služební řidiči dosluhovali do důchodu. (dneska by jich ve 40 zbavili a potom by se jakožto "staří" přes dnešní mladistvé personalisty a manažery k jiné práci už ani třeba nedostali). Pamatuji jednu cesti s takovým řidičem, kdy běžná rychlost , na tehdejších silnicích, ne dnešních dálnicích, byla 140 a ani ve vesnicích neklesala obvykle pod 120 km a přitom bylo jasně vidět, že ten řidič má v ovládání toho auta ještě velkou rezervu v bezpečnosti....Plus navíc k tomu jsme od něho slyšeli spousty historek jednak z doby jeho závodění a i z doby potom. Předpokládám, že v jiných velkých tehdejších firmách to bylo podobně, akorát tym bylo mezi služebními vozy větší procento škodovek a mechanici, kteří se starali o jejich osobní tatrovky, nebyli tak kvalitní, protože neměli přímý kontakt nebo rovnou zkušenosti z montáže těch Tatrovek.
Radim (neregistrovaný)
Jinak Tatra 613 asi nejvíc doplatila na neschopnost manažmentu Tatry v letech 1990 až 1995. V té době ještě Tatrovka měla nebo snadno mohla získat peníze a měla lidi, aby do technologie výroby T613 investovala příslušné stamilióny a udělala ji tak konkurenceschopnou v západním světě. Před rokem 1989 ty modernizace udělat nešly, protože nebylo možné potřebné komponety dostatečně rychle a pružně dovážet ze Západu. Snad jedině přes tehdejší JZD Slušovice by to bylo dostatečně pružné, ale ti by z Tatrovky za ty dovozy finančně "sedřeli kůži". Po roce cca 1994 - 1995 už to zase nebylo možné, protože ty peníze už nešlo sehnat a Tatrovka naopak postupně rozpouštěla vývojové týmy a provozy, propouštěla ty lidi a prodávala příslušné budovy všelijakých zklušeben a laboratoří, aby mohla mít peníze na vlastní provoz a na zlepšování technologie pro náklaďáky. T700 byla už taková poslední labutí píseň, byla to už spíš garážovka než nějaká sériová výroba a spousta věcí byla montována ze šuplíkových zásob tatrováckých skladů nebo z toho, co šlo rychle a levně sehnat. A je to škoda, že se to v letech 1990 - 95 nepovedlo. Protože kdyby ta nová linka na osobní Tatrovky byla dělána dobře a pružně, mohla tam taky vyrábět všelijaká dodávková auta pro podnikatele. ( jiná než Tatra Beta) To byl okolo roku roku 1995 velký hit, přitom ty auta tehdy byla technicky velmi jednoduchá a Tatra by se tak, se svou tehdejší vývojovou základnou a umem tehdejších zaměstnanců na tomto trhu tehdy snadno prosadila a ty peníze investované do nové linky by získala rychle zpět. Snadno by potom mohla i udržet výrobu reprezentačních osobních tatrovek, nemusela by na nich ani příliš moc vydělávat.
Radim (neregistrovaný)
Jinak bych chtěl upozornit, že není pravda, že osobní Tatrovky za socíku nešly koupit do osobního vlastnictví. Teoreticky šly koupit vždycky, ale ne nové, ale jako vyřazené ke šrotování z firem a organizací. S tím, že si je ten soukromník opraví a zprovozní. I když náhradní síly tehdy nešlo prakticky oficiálně sehnat. Prakticky se to uvolnilo někdy od druhé poloviny 80 let, kdy se objevila takzvaná Perestrojka zavedená Gorbačovem a začalo se trochu zavádět tržní prostředí. Začaly se objevovat a rozšiřovat kanály, kterým šlo nedostatkové náhradní díly i k osobním Tatrovkám shánět, třeba soukromými inzeráty od lidí, kteří je získali různými způsoby nebo je zahrnuly do svého sortimentu tehdejší oficiální prodejny náhradních dílů na auta - Mototechny nebo šly získat třeba přes známosti ve svazarmovských autoservisních dílnách.
Ladislav hruška (neregistrovaný)
pamatuju jak jeden náš profesor na spš ve varsdorfu koupil ojetou dal ji do hromady a normálně s ní jezdil cca v 86 roce... už jsem jednou tu příhodu popisoval.. ale zopakuji... v 91 - 92 roce oslovilo naše profesní sdružení vedení Tatry s tím, že v čr nejsou pohřební vozy kromě TAZ 1500, a s tím že pohřební trh přijme cca 200 - 250 vozidel ročně ... (úprava ze sanitky na bázi T 613).. bylo nám odpovězeno že se hodlají zabývat pouze prestižní výrobou drahých limuzin.. a že toto by jim kazilo image ...přičemž nějaký funebr naopak vždy vyrábějí ty značky.. at je to mercedes volvo atd... jedna t613 pohřební jezdila v Hronově