Když se řekne STI, snad každý si automaticky vybaví modré Subaru Impreza s obrovským křídlem a zlatými koly někde na šotolinové cestě. Jenže historie označení STI sahá mnohem dál. Ještě do dob, kdy Impreza neexistovala. Nyní Subaru slaví 30 let značky STI. Pojďme si připomenout důležité milníky a body její historie.
Chápeme, že mezi čtenáři bude řada expertů a detailních znalců Subaru. Následující článek ale rozhodně nemá za cíl zmapovat úplně všechny detaily, podrobné technické údaje a sportovní úspěchy, protože to by vydalo na celou knihu. Chceme jen připomenout některé zajímavosti a možná ne úplně známé skutečnosti ohledně značky Subaru a původu označení STI.
Nejprve jako díly pro Legacy
Oficiálně byla značka STI založena 2. dubna 1988, ale historie závodních nebo upravených Subaru sahá mnohem dál. První zdokumentovaná účast Subaru na oficiální mezinárodní motoristické soutěži se datuje do roku 1972, kdy značka nasadila model Leone v australské Southern Cross Rally. Austrálie je vůbec pro Subaru velice důležitý trh. Stejně jako jinde měla účast v závodech ukázat na kvalitu a výkonnost vozů značky.
Reputaci si ale začalo Subaru budovat až od roku 1980, kdy nasadilo poprvé do mezinárodní soutěže vůz s pohonem 4x4. Značka začala také používat přeplňování a čtyřkolky s turbem od Subaru začaly být stále vyhledávanější u soukromníků jako velice spolehlivá a funkční alternativa zavedeným značkám a týmům s tovární podporou.
Doporučujeme: Test Subaru WRX STi 2018: Dlouhé loučení
Obliba vozů Subaru způsobila, že zákazníci požadovali aspoň nějakou formu tovární podpory a především péče. Právě to vedlo k založení značky STI (Subaru Tecnica International), která se měla starat o dodávky speciálních dílů určených především pro motorsport. Už v roce 1989, rok po založení značky, ale připravuje Subaru první silniční model využívající speciální díly STI.
Vytrvalostní a rychlostní světový rekord
Bylo to Subaru Legacy RS RA s přeplňovaným plochým motorem o výkonu 220 koní. Hlavními změnami byl upravený podvozek a větší brzdy. Hned v lednu roku 1989 se upravené Subaru Legacy zapsalo do historie, když stanovilo rychlostní a vytrvalostní rekord na 100 000 km.
Během necelých 19 dnů na speciální testovací trati v americké Arizoně dokázalo Subaru Legacy najet 100 000 km průměrnou rychlostí 223,345 km/h. Rekord platil až do dubna roku 2005, kdy ho překonal dieselový Mercedes E 320 CDI s průměrem 224,823 km/h. Rekordního pokusu se zúčastnila tři auta, jednalo se o modely Legacy pro japonský trh s přeplňovaným dvoulitrem a pohonem všech kol.
Šlo o prakticky sériová auta, jen s nutnými bezpečnostními prvky, jako je klec či vícebodové pásy a hasící systém na palubě. Každé dvě hodiny byly naplánovány zastávky v boxech, při kterých se střídali jezdci a tankovalo palivo. Každých 96 hodin (tedy asi 21 600 km) se pak měnily pneumatiky.
Videa z rekordního pokusu s původním japonským komentářem si můžete pustit tady:
Na produkčním autě se logo STI poprvé objevuje v roce 1992 na limitovaném modelu Legacy STI pro domácí Japonsko. Legendární Subaru Impreza WRX STI se poprvé představuje oficiálně v roce 1994 a ve výrobě a nabídce vydržela vlastně až do dnešních dnů, kdy postupně končí a Subaru v Evropě i jinde ve světe doprodává zásoby aktuálního modelu.
Sláva díky WRC
Úspěchy v automobilových soutěžích začalo Subaru sbírat v roce 1993, kdy Colin McRae vyhrál s Legacy novozélandskou rallye. O rok později přešlo Subaru na menší nový model Impreza a hned získalo druhé místo celkově v hodnocení značek. Roky 1995, 1996 a 1997 znamenají pro Subaru tři vítězství v hodnocení značek v šampionátu WRC.
Colin McRae je se Subaru spojen asi nejvíc, v roce 1995 s ním také vybojoval svůj vlastní titul v hodnocení jezdců. Zapomenout nesmíme ani na takové osobnosti jako Richard Burns (titul v roce 2001) nebo Peter Solberg (titul v roce 2003). Ve WRC se začaly prosazovat i jiné značky, ale Subaru si udrželo dominantní postavení především mezi soukromníky nebo produkčními auty. Například Toshihiro Arai s ním získal v letech 2005 a 2007 titul v hodnocení produkčních aut WRC.
Doporučujeme: Čtyřikrát 4×4: Souboj ostrých čtyřkolek
Právě homologace určovala, že se Impreza WRX STI dlouho držela dvoulitrového čtyřválce. Později byl objem zvětšen na 2,2 a nakonec na evropském a americkém trhu na 2,5 l. Motor byl vždy přeplňovaný. Na japonském trhu se oficiálně udával výkon 280 koní, což byla tehdy všemi automobilkami dodržovaná hranice. Přesto se běžně podařilo Imprezám STI změřit 300 až 340 koní. Tím spíš, že motor poskytoval velice dobrý potenciál pro dodatečné úpravy. Mnoho upravených aut tak disponovalo výkonem okolo 500 koní, někdy i víc.
Evropská Impreza WRX STi, později jen WRX STI, se nakonec s motorem 2,5 l držela u 300 koní, poslední provedení mělo oficiálně na některých trzích 310 koní.
Dodnes můžeme na téměř všech automobilových soutěžích, a to i u nás, potkávat mnoho různých modelů Subaru Impreza WRX STI, a to i díky obrovskému množství dostupných dílů a neutuchající podpoře ze strany automobilky a dodavatelů součástek. Subaru ale nemyslí jen na rallye, poslední dobou jsme mohli vidět několik produktů také na okruzích. Přesto si fanoušci vždycky automaticky spojí závodní Subaru s létajícími okřídlenými Imprezami a číslicí 555 na boku.
Doporučujeme: Tatra 613 vozila jen papaláše a doplatila na minimum inovací
Logo STI se ale postupem času objevilo i na jiných modelech, především na populárním SUV Forester. Forester STI měl v roce 2006 motor 2,5 l s přeplňováním o výkonu 265 koní, poslední Legacy s logem STI se představilo v modelovém roce 2006. Mělo dvoulitr o výkonu 260 koní a bylo i ve verzi kombi a dokonce i s automatem.
Ačkoli se může zdát, že se postupně z loga STI stal jen marketingový nástroj (jako by se o logu M u BMW či AMG u Mercedesu nedalo říci totéž), modely Subaru označené symbolem STI měly vždy něco extra. Ať už to byl silnější motor, nebo aspoň zásadně upravený podvozek, brzdovou soustavu a mnoho dalších drobností. Nezbývá než doufat, že si i v současné turbulentní době najde Subaru čas a prostor pro další speciální modely STI.