Dnes je jméno Porsche v automobilovém světě pojem. Ikonický model 911 je snad jediné auto na světě, které správně určí úplně každý, i když je to absolutní automobilový neznalec. Ale historie značky se začala psát mnohem dříve. Předchůdce Porsche 911 vznikal už před druhou světovou válkou, ale teprve po ní začal první automobil se znakem Porsche získávat konkrétní obrysy.
Za prapředchůdce prvního sériově vyráběného Porsche lze považovat aerodynamický prototyp Porsche 64, což byl vlastně překapotovaný Brouk. Vůz měl startovat v závodě Berlín-Řím, ale kvůli vypuknutí války se závod nekonal. V roce 1944 se designérské studio Porsche stěhuje z válkou a spojeneckými bombami těžce zkoušeného Stuttgartu do Gmündu v rakouských Korutanech.
Nejprve Porsche pracuje na konceptu vozu s motorem uprostřed. Právě ten, pojmenovaný 356/1, dostal 8. června 1948 (tedy téměř přesně před 70 lety) homologaci a 15. června registrační značky. Pro sériový exemplář se ale nakonec firma vrací ke koncepci s motorem vzadu. Koncepce s motorem uprostřed zůstává vyhrazena sportovním a závodním vozům. Nakonec z koncepce prototypu 356/1 vznikl slavný závodní automobil Porsche 550.
Porsche 356
Paralelně s vývojem sportovního vozu, který se prakticky ihned při svém uvedení na závodní tratě stal velice úspěšným, vzniká osobní čtyřmístný vůz s motorem vzadu, který na první pohled vypadá jen jako trochu „vytuněný“ Brouk. Ostatně, s prvním Volkswagenem sdílelo toto Porsche řadu společných konstrukčních prvků, zejména patentovanou přední nápravu a motor. Vždyť to byl právě Ferdinand Porsche, kdo Brouka navrhl.
Přesto syn zakladatele značky Ferry Porsche rychle přichází s vlastními inovacemi, takže vyjma prototypů mají produkční vozy s Broukem společného jen minimum. Prvních 50 aut staví Porsche v letech 1948 a 1949 v korutanském Gmündu ručně s hliníkovou karoserií, ale Porsche už plánuje stěhování zpět do Zuffenhausenu u Stuttgartu. V roce 1949 zde v prostorách firmy Reutter vzniká 500 zkušebních ocelových karoserií pro produkční vůz. V roce 1963 Porsche konstruktérskou dílnu společnosti Reutter kupuje a firma se dále orientuje pouze na zakázkovou výrobu sedadel pod jménem Recaro.
Doporučujeme: Retro: Rolls-Royce Silver Shadow byla masovka, kterou si mohl dovolit každý
Zatímco první ručně sestavené kusy Porsche 356 dostaly přední nápravu odvozenou z Brouka a měly i stejnou převodovku i brzdy, se zahájením sériové výroby v Zuffenhausenu 6. dubna 1950 přicházejí vylepšené přední brzdy a Porsche začíná vůz intenzivně modifikovat a vyvíjet. První série je rozpoznatelná například podle děleného čelního skla nebo tříramenného volantu z bakelitu, který byl později nahrazen dvouramenným. Standardem je přední „lavice“, ale na přání Porsche montuje samostatné sedačky.
První designová modernizace se odehrává s modelovým rokem 1952, kdy je přední půlené sklo nahrazeno plným sklem, ale s charakteristickým zalomením. Všechna skla jsou již také bezpečnostní. Rozšiřuje se nabídka motorů. Základní vzduchem chlazenou jedenáctistovku o výkonu 40 koní doplňuje verze 1300 (44 koní a 81 Nm), 1500 (55 koní a 106 Nm) a 1500 S (70 koní a 108 Nm). V roce 1953 také končí základní jedenáctistovka a přichází sportovní verze 1300 S s výkonem 60 koní. Celkem bylo v letech 1948 až 1955 vyrobeno 7627 kusů Porsche 356.
Porsche 356A
Rok 1955 znamená příchod první velké modernizace a pořádné zahájení sériové produkce. Kupé, kabriolet a Speedster se sníženým čelním sklem a jednodušší střechou 356A se vyrábí od října 1955 do září 1959. Od roku 1958 vzniká také verze Convertible D, která se od Speedsteru liší vyšším čelním oknem a komfortnějšími sedadly. D také znamená karosárnu Drauz z Heilbronu, kde karoserie vznikaly. Prodával se také na kabrioletu založený hard-top s pevnou střechou. Od roku 1957 lze hard-top dokoupit ke Speedsteru a kabrioletu.
Provedení označované jako 356A se dočkalo vylepšeného řízení s rychlejším převodem a menšími vůlemi. Upravena byla i přední náprava, která zlepšuje komfort a ovladatelnost. A modernizovány jsou postupně i brzdy, které jsou účinnější a trvanlivější. Porsche už také poprvé experimentuje na upravených vozech pro závodní účely s kotoučovými brzdami.
Doporučujeme: Porsche 924 mělo být VW Scirocco. Dnes je to žádaný youngtimer
Základem motorové nabídky je plochý čtyřválec 1,3 l ve verzi 1300 s výkonem 44 koní, následuje 1300 S s výkonem 60 koní. Verze 1600 s motorem 1,6 l má 60 koní, 1600 S nabízí až 75 koní. Poprvé přichází samostatný sportovní model s označením Carrera. Porsche 356A 1500 Carrera GS Gran Turismo má dvouvačkovou patnáctistovku s výkonem 100 koní a točivý moment 124 Nm.
Později přichází upravená verze 1600 Carrera GS „De Luxe“, která má díky zvětšení vrtání z 85 na 87,5 mm zvětšený objem na 1,6 l. Motor má sice 105 koní a 121 Nm, ale lepší průběh výkonu a vůz poprvé překračuje 200 km/h v sériovém provedení. Celkem bylo vyrobeno 21 045 kusů modelu Porsche 356A.
Porsche 356B
Nejpočetnější série se jmenuje 356B a vzniká v letech 1959 až 1963. Zásadním rozlišovacím znakem série B proti A jsou jinak tvarovaná a výše posazená přední světla, jiné blatníky a nové nárazníky. Nárazníky jsou také trochu výše kvůli lepšímu přívodu vzduchu k větším bubnovým brzdám. Ze stejného důvodu se zvětšují i kola.
Upravena byla také zadní náprava s cílem stabilizovat auto a snížit vrozenou tendenci k přetáčivosti. Sportovní verze Super 90 a Carrera dostaly dokonce dodatečný vylepšený zadní stabilizátor pro zajištění lepšího kontaktu kol s vozovkou. Od roku 1962 jsou vzadu nově dvojité mřižky pro vstup vzduchu k motoru, mění se design přední kapoty, víčko nádrže se stěhuje pod výklopné víčko do předního blatníku. Nádrž je nově tvarovaná s ohledem na lepší využitelnost zavazadelníku.
Doporučujeme: Tatra 603 budila před šedesáti lety ve světě úžas. A budí ho i dnes
Základem nabídky je motor 1,6 l (82,5 x 74 mm) ve verzi 1600 s kompresí 7,5:1 a výkonem 60 koní. Verze 1600 S má kompresi 8,5:1 a výkon 75 koní. Super 90 1600 má pak kompresi 9:1 a výkon 90 koní. Vrcholnou Carreru 2000 GS poháněl čtyřválec 2,0 l DOHC o výkonu 130 koní. Do roku 1961 se prodávala Carrera 1600 GS s výkonem 115 koní. Celkem bylo vyrobeno 30 963 vozů 356B.
Porsche 356C
Posledním provedením je Porsche 356C, vyráběné od poloviny roku 1963 do dubna 1965, kdy už se vyráběl nástupce v podobě Porsche 911. Rozpoznávacím znakem jsou například nová kola, která mají nový design s cílem lépe chladit nyní standardně dodávané kotoučové brzdy. Ty jsou vyráběny v licenci Dunlop.
Zadní náprava se dočkala dalších modifikací a za příplatek šel objednat například i samosvorný diferenciál, odvozený od závodních aut. Vzadu už byly jen tři motory. Šestnáctistovka s označením 1600 C dosahovala výkonu 75 koní, silnější provedení 1600 SC nabízelo 95 koní. Stotřicetikoňový dvoulitr Carrery 2 pokračoval bez změn. Následně byla Carrera nahrazena modelem Porsche 911.
V roce 1965, po ukončení výroby modelu Porsche 356, začalo Porsche vyrábět levnější a slabší verzi modelu 911, který dostal označení 912. Měl čtyřválcový motor 1,6 a později 2,0 l právě z modelu 356. Porsche vyrobilo 16 678 vozů 356C. Pomyslné počitadlo se zastavilo na 76 313 kusech všech 356. Hodně k tomu přispěl americký trh.
Doporučujeme: Tajné a zapomenuté prototypy vozů značky Škoda z dob socialismu
Porsche 356 je ikona a vyhledávaný model mezi sběrateli, čemuž odpovídají i ceny zachovalých nebo zrestaurovaných kusů. Technická příbuznost s legendárním Broukem pak dělá z Porsche 356 snadný základ pro stavbu poměrně věrných replik. Některé se snaží za 356 vydávat, jiné jsou technicky více upravené. Ceněné jsou ale samozřejmě originály.
Rozpracovaný projekt koupíte za 25 až 30 000 eur a bude vás čekat ještě hodně práce. Ceny plně funkčních originálů startují okolo 45 000 eur, tedy zhruba na úrovni ojetých Porsche 911 997. Zajímavé je, že Porsche prodává ještě mnoho originálních dílů. Opravdu pěkná auta se prodávají v přepočtu zhruba od dvou milionů výš. Inu, už je to vážně ceněná rarita, přestože modelů 356 bylo vyrobeno hodně a mnoho jich přežilo až do dnešních dnů.