Za zakladatele rodu ostrých kompaktních hatchbaků je považován Volkswagen Golf GTI. Ten ale přišel na trh trochu později, v době, kdy už podobná auta vyráběly jiné značky. Ale Volkswagen novou třídu popularizoval a především dobře fungoval. Byl to prodejní hit a dnes je považován za naprostou legendu. Ceny originálních kusů první generace tomu odpovídají.
Doporučujeme: Čtyřikrát 4×4 – Souboj ostrých čtyřkolek
Pojem hot-hatch se ale zrodil mnohem později. Přinesla ho britská média na počátku 80. let. Právě na britských ostrovech s úzkými zatočenými silnicemi a nepředvídatelným počasím byla rychlá auta s „bezpečnějším“ pohonem předních kol velice populární, protože přinesla masám 90 % zážitků skutečných sportovních aut za zlomek ceny. A to vlastně platí i dodnes. Vždyť Focus RS je v reálu stejně rychlý jako Porsche 911, ale stojí třetinu.
Co je to vlastně ostrý hatchback? Základní recept se za ta léta moc nezměnil. Vždycky se jednalo o konvenční sériový model, který dostal silnější motor, sportovnější podvozek a lepší výbavu. Většinou odkazoval na snažení automobilky v rallye nebo jiných motoristických disciplínách. A tak to zůstalo až do dnešních dnů.
Možná, že úplně prvním hothatchem bylo britské Mini, které v polovině 60. let ve verzi Cooper S vyhrávalo rallye a motorizovalo britskou veřejnost. Nicméně první opravdové ostré hatchbacky se začaly objevovat až na začátku 70. let. Pojďme si je stručně představit.
Autobianchi A112 Abarth
Zřejmě vůbec prvním autem, které vzniklo podle dodnes platného receptu, bylo italské Autobianchi A112 Abarth z roku 1971 – Sportovní verze běžného hatchbacku, který vznikl zkrácením platformy Fiatu 128. Později ze stejného základu vznikl Fiat 127.
První verze Autobianchi Abarth měla litrový čtyřválec s novým výfukem a dvojitými karburátory, výkon 58 koní stačil. Vždyť civilní verze měly výkon od 27 do 35 koní. Později byl motor převrtán na 1,1 l a výkon vzrostl na 70 koní. S hmotností 670 kg nabízelo tohle malé auto velice slušný poměr výkonu k hmotnosti.
Autobianchi závodilo ve značkovém šampionátu a v různých soutěžích. Byl to populární model, oblíbený u mladých lidí a amatérských jezdců. Položil základy italské tradici kompaktních sportovních aut a možná neprávem je jako zakladatel moderního hot-hatche opomíjen.
Simca 1100
Dalším kompaktním sportovním hatchbackem, který přišel před Golfem GTI, byla Simca 1100. Začala se prodávat v roce 1967 a byl to výsledek bádání vývoje, kterým směrem se bude budoucnost kompaktních rodinných aut ubírat. I pro tuto Simcu byla zvolena koncepce s motorem vpředu napříč a pohonem předních kol.
Karoserie modelu Simca byla přivařena, nikoli šroubována. Motor byl nakloněn tak, aby mohla být příď nižší. A motor s převodovkou a zavěšením jsou na vlastním rámu, aby se vibrace a rázy nepřenášely přímo do karoserie. Volkswagen údajně Simcu při návrhu Golfu důkladně studoval, protože přišla s novými věcmi, které se ukázaly jako správná cesta.
Doporučujeme: Test ojetiny – Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zajímavá, ale velmi riziková
Pozdější sportovní verze Simca 1300 TI vznikla v roce 1974 a její motor nabízel 82 koní, což bylo na tu dobu tak akorát. Simca byla větší než Autobianchi, šlo o plnohodnotné čtyřmístné auto. Tomu odpovídala i hmotnost 900 kg.
Renault 5 Alpine
Ačkoli se Golf GTI představil v roce 1975, do prodeje se dostal až v létě 1976. O dva měsíce ho předběhl Renault se sportovním modelem 5 Alpine. Renault se odlišoval koncepcí, jeho motor byl vpředu podélně za nápravou. Poháněl ale přední kola.
Čtrnáctistovka OHV Renaultu 5 Alpine (nebo Gordini, jak se model jmenoval ve Velké Británii) měla výkon 93 koní, což byl dvojnásobek proti běžné civilní jedenáctistovce. Vůz jezdil přes 170 km/h a na 100 km/h zrychlil za méně než deset sekund.
Popularita Renaultu 5 a úspěchy s přeplňováním ve Formuli 1 přiměly Renault vyrukovat i s modelem Alpine Turbo, který měl 112 koní a byl to snad vůbec první přeplňovaný ostrý hatchback všech dob. Později pak vznikla verze Turbo s motorem vzadu a pohonem zadních kol jako homologační speciál úpro rallye, ale to už je trochu jiná kategorie. O té si napíšeme třeba někdy jindy.
Volkswagen Golf GTI
A tím se dostáváme k „zakladateli“ rodu, který vlastně přišel jako poslední. Volkswagen ale pečlivě studoval konkurenci a Golfu GTI dal přesně to, co lidé chtěli. Dostatek výkonu, špičkovou ovladatelnost a jízdní vlastnosti, kvalitní zpracování a především použitelnost a nenáročný servis. To vše za rozumnou cenu.
Původně byl Golf GTI založený na Golfu první generace zamýšlen jen pro západoněmecký trh, ale poptávka byla v Anglii tak vysoká, že Volkswagen vůz upravil na pravostranné řízení. Ale to až v roce 1979.
Doporučujeme: Škoda Octavia RS 245 vs. VW Golf GTI Performance vs. Seat Leon Cupra
Golf GTI přišel jako jeden z prvních se vstřikováním paliva, jeho šestnáctistovka měla výkon 110 koní. Golf upaloval skoro 180 km/h a s hmotností 810 kg uměl „stovku“ za devět sekund. Později dostal motor 1,8 litru a výkon vzrostl na 115 koní s tím, že se citelně zlepšil průběh výkonu. Díky Golfu GTI se stejného receptu začali chytat další a další výrobci.
Ford Fiesta XR2
Nová kompaktní Fiesta dostala rovněž svou ostrou verzi. V roce 1979 přišel model 1.3 RS s výkonem 75 koní, o rok později dorazila verze 1.6 RS (91 koní, 0-100 km/h za 9,6 s). Vrcholem nabídky byl model 1.6 XR2 s výkonem 84 koní a zrychlením za 9,5 sekundy.
Rychlá Fiesta ale nebyla brána jako nějaký homologační speciál nebo snad konkurence pro opravdová sportovní auta. Naopak se jedná o jeden z prvních modelů, který těžil z módní vlny sportovních aut a oproti standardní nabídce přinášel jen trochu silnější motor a lepší "sportovnější" výbavu. Víc než na dynamiku se sázelo na „sportovní samolepky“. Byla to tedy spíše stylovka než opravdové sportovní auto.
Peugeot 205 GTI
Legendární rychlý Peugeot přišel na trh až v roce 1984, čili se již jedná o jakousi druhou vlnu hot-hatchů. Jeho šestnáctistovka nabízela nejprve 105 koní, později se s nárůstem objemu na 1,9 l zvýšil výkon až na 128 koní (verze s katalyzátorem měla 122 koní).
Peugeot 205 GTI byl první vážnou konkurencí pro rychlý Golf GTI. Je to natolik specifický a zajímavý model, že si také jednou zaslouží svůj vlastní článek. Popularita Peugeotu se odvíjela čistě od toho, že to bylo výborné sportovní auto a pravidelně vyhrávalo srovnávací testy s nejbližšími soupeři. Ve své třídě byl model 205 GTI několik let na absolutní špičce.
To už se ale dostáváme do moderní doby. Dnes jsou ostré hatchbacky nedílnou součástí nabídky většiny evropských automobilek a i když prodeje klasických hatchbaků segmentu C stagnují a jejich pozici přebírají kompaktní crossovery a SUV, nezdá se, že by měl koncept rychlejší verze obyčejného sériového auta vyhynout. Vždyť se při každém představení nového crossoveru mluví o tom, jak bude mít svou sportovní verzi.