Odpověď na názor

Odpovídáte na názor k článku Retro: Škoda 720 mohla být „BMW východu“. I tu pohřbili komunisté. Názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé. Nově přidané názory se na webu objeví až po schválení redakcí.

  • Tento text je již více než dva měsíce starý. Chcete-li na něj reagovat v diskusi, pravděpodobně vám již nikdo neodpoví.
Ravel (neregistrovaný)
Škoda 720 je jedním z mnoha důkazů, že znárodněný Československý průmysl byl schopný ledacos vyvinout (minimálně do stádia prototypu), ale málo co z toho dokázal dotáhnout do sériové výroby. Projekt 720-cítky byl velmi ambiciózní a technicky pokrokový, ale bohužel zcela nerealistický a to hned z několika důvodů. Žádná světová automobilka té doby by nemohla ekonomicky efektivně vyrábět dvě modelové řady, které by se naprosto lišily svou základní koncepcí a nesdílely by žádně společné díly a technologii. Celková roční produkce obou řad cca. 250 000 vozů by nemohla uhradit náklady na vývoj a technologii ani v podmínkách plánovaného hospodářství. Hřebíky do rakve projektu 720 byly tedy zatlučeny dávno před tím než vznikl, a to rozhodnutím o výrobě automobilu s motorem vzadu. Tato koncepce, ve své době považovaná za moderní a ekonomicky efektivní, se bohužel ukázala být do budoucnosti slepou cestou, protože neumožňovala jednoduše odvozovat další karosářské varianty (kombi) a byla nevhodná pro automobily vyšších tříd. Smutné je, že v době, kdy se u nás rozhodovalo o koncepci s motorem vzadu již jezdily takové automobily jako Mini, Citroen DS, SAAB, u nás například Minor s předním pohonem a přesto byla tato slepá cesta zvolena. Špatná kvalita výroby automobilů z Mladé Boleslavi byla legendární, jak naznačuje již lidový výklad označení 1000 MB, tisíc malých bolestí, případně DoDo, dodělej doma. Představa, že s touto kvalitou výroby se bude na západě prodávat automobil střední třídy byla i v té době iluzorní. Stačí si vzpomenout, jak dopadl po přenesení výroby do Mladé Boleslavi do té doby exportně úspěšný Tatraplán. Vybavení Škody 720 ABS nebo vzduchovým pérováním bylo zřejmě přáním, které je otcem myšlenky. Papír zkrátka snesl všechno. Kdyby u nás existovala reálná možnost výroby této nadstandartní výbavy, byla by použita například pro prestižní papalášský automobil Tatra 613. Předpokládaná cena 30-35 000 Kčs je pak zcela z říše snů. Za tyto peníze se v té době prodával Trabant. Stalo se módou před lety svádět všechny domácí neúspěchy na zákazy ze strany SSSR. Troufám si tvrdit, že v případě výroby osobních aut se ale jedná o obecně oblíbený omyl. V celém lidovědemokratickém táboře byl kritický nedostatek osobních automobilů na volném trhu. Doslova hlad po automobilech ze strany obyvatelstva by výroba zhruba 100 000 vozů střední třídy nemohla naprosto nasytit, natož ohrozit prodej sovětských Lad.