Že se Ford Model T stal první velkosériově vyráběným automobilem na světě, pravděpodobně víte. Ale dopady této skutečnosti jsou mnohem významnější než jen zápis v tabulce automobilových superlativů. Ford Model T proměnil nejen automobilový průmysl, ale ekonomiku, Severní Ameriku a vlastně i celý svět.
Fordu Model T vděčíme za to, že jezdíme na fosilní paliva a nikoli na elektřinu. Ford také může za to, že se začaly ve velkém stavět silnice a vůbec celá infrastruktura potřebná pro automobily. A Ford Model T také způsobil, že si osobní auto mohly dovolit vrstvy s nižšími příjmy. Bylo to první auto, které si mohl koupit běžný dělník.
Henry Ford začal konstruovat a prodávat auta v roce 1903, ale prvním komerčně úspěšným modelem byl až Ford Model N, vyráběný v letech 1906 až 1908. Ford prodal 7000 Modelů N, na víc aut jeho výrobní kapacity nestačily. Už tehdy Henry vymýšlel, jak výrobu zrychlit a zjednodušit. A také zlevnit.
Doporučujeme: Pohnuté osudy automobilek východního bloku: Přežilo jich jen pár
Ačkoli koncept montážní linky uvedl jako první Ranson Eli Olds ve své továrně Oldsmobile už v roce 1901, Ford ho dovedl k dokonalosti. Zvýšil efektivitu výroby a mohl si dovolit snížit cenu. Zajímavé je, že Ford se inspiroval na jatkách v Chicagu, tehdy největších ve Spojených státech. Sériová výroba automobilu je vlastně obrácený postup.
Přesto se výroba Fordu Model T rozjela v roce 1908 ještě klasickou metodou s vysokým podílem ruční práce. Ford teprve stavěl továrnu v Highland Parku. První Fordy T vyrobené na moderní montážní lince opustily brány továrny 7. října 1913. Ford postupně výrobní proces zdokonalil natolik, že výroba jednoho auta trvala jen 93 minut. Auto bylo vyrobeno dříve, než na něm zaschla barva. Zde vznikl legendární citát: "Můžete mít jakoukoli barvu, pokud bude černá." Černá totiž schla nejrychleji. První modely do roku 1913 ale vznikaly i v jiných barvách, případně šlo o individuální úpravu.
Masová výroba dovolila Fordu srazit cenu. Z tehdejších 825 dolarů na 525 dolarů. To je jako dnes zlevnit auto z patnácti tisíc dolarů na deset. Běžný dělník Fordovy továrny si mohl v roce 1914 koupit Model T za čtyři měsíční platy.
Úspěch Fordu Model T ale nespočívá jen v tom, že byl levný a mohla si ho koupit dělnická třída. Bylo to také kompaktní, výkonné, spolehlivé a velmi jednoduché auto. Vývoj pracoval s tím, že vůz musí sloužit a vyžadovat minimální údržbu. Zjednodušilo se i ovládání, i když z dnešního pohledu by se asi Fordem Model T dokázal rozjet jen málokdo.
Doporučujeme: Socialistická auta, která byla (aspoň v něčem) lepší než ta „západní“
Vůz používal řadový čtyřválec 2,9 l o výkonu 15 až 20 koní a planetovou třístupňovou převodovku, dvě rychlosti byly dopředu. Dosahoval nejvyšší rychlosti 72 km/h a spotřebu měl 11 až 18 litrů na 100 km. Jako palivo mohl sloužit alkohol, kerosín nebo benzin, ale pozdější prohibice dostupnost alkoholu zkomplikovala. Naproti tomu benzín byl stále dostupnější, levnější a kvalitnější.
Koncepce pohonu je klasická, tedy motor vpředu podélně, který pohání kola zadní. Podvozek Fordu T s tuhými nápravami odpruženými příčným listovým perem byl uzpůsoben tehdejším cestám, které rozhodně nebyly většinou zpevněné. Moderní konstrukce zesílené pneumatiky podobná těm současným se začala používat v roce 1925.
Ford použil několik zajímavých inovací. Model T měl jako jedno z prvních aut namáhané části z odolnější vanadové oceli. Kouzlo úspěchu však spočívalo především v unifikaci dílů a používání tehdy již standardizovaných nástrojů.
Model T se v průběhu let modernizoval jen minimálně, motor vydržel až do konce výroby bez větších změn. Spíše šlo jen o postupné technologické inovace nebo rozšiřování nabídky o další verze. Například nákladní podvozek s prodlouženým rozvorem byl používán řadou firem jako základ pro montáž různých nástaveb.
Doporučujeme: Ford Focus RS vs. Ford Mustang V8 GT: Otázka za milion
Prvního velkosériově vyráběného auta se v letech 1908 až 1927 vyrobilo 14 686 525 kusů. Ford T se také jako první auto začal montovat i v jiných zemích, konkrétně třeba ve Velké Británii, Kanadě, Německu, Francii a třeba i Japonsku. Automobilka si vytvořila velmi dobrý základ a když v roce 1927 nastoupil moderní Ford Model A, bylo na čem stavět. Fordů Model A se za pouhých pět let vyrobilo bezmála pět milionů.
Dostupnost Fordu Model T udělala z automobilu spotřební zboží. Lidé se díky němu mohli dopravovat za prací a obchodem rychleji a na delší vzdálenosti. Ačkoli se na konci 19. století zdálo, že auta bude pohánět právě elektřina, právě díky Fordu se prosadil spalovací motor jako pohon budoucnosti. Jistě není bez zajímavosti, že na počátku dvacátého století bylo osobní auto se spalovacím motorem, které nahrazovalo koně, vítáno jako prostředek ke zlepšení čistoty a prostředí ve městech.