Značku BMW si dnes spojujeme především s auty (a motocykly), ale německá firma byla v roce 1916 založena jako výrobce leteckých motorů. S výrobou osobních aut začala značka BMW až v roce 1928, ale původ prvního BMW sahá do roku 1927. Letos tedy slaví 90 let. Prvním autem s logem BMW byl kompaktní ekonomický model pojmenovaný Dixi.
Dixi ale není dítě z vývoje BMW. Ve skutečnosti se jedná o licenční produkt, který vyjel na silnice jako britský Austin 7 v roce 1922. Austinů 7 se vyrobilo zhruba 290 000 a byl to nesmírně úspěšný model, který měl na britský automobilismus podobný dopad jako Ford Model T na ten americký.
Austin prodal licenci na model 7 do mnoha zemí, například do Francie, ale také Nissanu do Japonska nebo do Německa. Licenci získala AWE (Automobilwerk Eisenach), třetí nejstarší německá automobilka. Ta vyráběla osobní vozy pod jménem Dixi od roku 1904. Obtížná ekonomická situace po první světové válce donutila automobilku přejít na licenční výrobu. Austin 7 vyráběla pod obchodním názvem Dixi DA-1 3/15.
Doporučujeme: Retro na neděli: Kolik stála auta v Československu před čtyřiceti lety?
Dohoda s Austinem zněla tak, že pod značkou Dixi vznikne aspoň 2000 vozů každý rok a německá automobilka bude z každého prodaného vozu platit Austinu podíl. Prvních sto aut dodal Austin jako stavebnici z vlastních dílů, než si AWE rozjede výrobu součástek. Označení DA-1 znamenalo, že se jedná o první německou verzi, čísla 3/15 označovala daňovou třídu a výkon 15 koňských sil řadového čtyřválce o objemu 747 cm3.
Jednalo se o téměř identickou licenční kopii britského vozu, přesto musela automobilka AWE upravit vůz na levostranné řízení v Německu a také bylo nutné předělat šroubové spoje z imperiálních na metrické jednotky. Právě prvních sto modelů Dixi 3/15 je unikátních v tom, že používají ještě ostrovní závity.
I když se vůz prodával dobře, dokonce nad původní plán, ekonomická situace automobilky AWE byla kritická. Už na konci roku 1928 ji koupilo mnichovské BMW. Výroba vozu Dixi 3/15 probíhala ještě nějakou chvíli pod názvem BMW Dixi, ale jméno Dixi záhy definitivně zmizelo a vůz se prodával pod názvem BMW 3/15PS. Tak se vlastně začala rodit historie slavné německé značky.
BMW vyrábělo model 3/15PS bez velkých změn. Vlastně jen dodalo vlastní modrobílé logo na kapotu. Později však firma začala na vůz montovat tlumiče Bosch, původní Austin 7 totiž žádné tlumiče neměl. BMW také spojilo brzdové okruhy, takže se pedálem ovládaly brzdy na všech kolech. U původního Austinu se pedálem ovládaly brzdy zadních kol, přední kola se brzdila pákou. Nové brzdy měl upravený model označený jako 3/15 DA-2. Verze DA-2 také dostala upravený stálý převod třístupňové převodovky.
Doporučujeme: Retro na neděli: Škoda 720 mohla být „BMW východu“. I tu pohřbili komunisté
Kompaktní automobil byl velice lehký, vážil jen 400 kg s plnou nádrží. Skromný motor mu proto stačil. BMW 3/15PS dosahovalo nejvyšší rychlosti 75 km/h a z 8 na 40 km/h akcelerovalo za slušných deset sekund. BMW 3/15 dosahovalo průměrné spotřeby 5,5 litru na 100 km.
V roce 1930 přišla další modernizace. Vůz dostal označení DA-3 a vznikl také „sportovní“ kabriolet Wartburg. Ne, název vás nemate. Luxusní vozy z Eisenachu se vždy jmenovaly Wartburg, ale tahle automobilka měla zkrátka smůlu, že se po druhé světové válce ocitla na „špatné“ straně železné opony.
DA-3 Wartburg bylo svého druhu vůbec první sportovní auto značky BMW. Mělo upravenou přední nápravu, snížené těžiště, kompresní poměr zvýšený na 7:1 a výkon na 18 koní. Hospodářská recese ale poptávce příliš nepomohla. Vyrobilo se jen 150 roadsterů DA-3 Wartburg. Karosářských verzí bylo několik a lépe se prodávaly ty praktické.
BMW 3/15 DA-4 byla poslední modernizace z února 1931. U ní se BMW poprvé odklonilo od původního designu Austinu 7. Například byl změněn podvozek a dopředu se nastěhovalo nezávislé zavěšení. Zvýšila se ale i hmotnost, což měla kompenzovat větší kola. Výroba skončila v roce 1932, kdy BMW přišlo s novým modelem 3/20. To byl již vlastní design a první automobil, který si BMW vyvinulo samo. V původním návrhu Austinu se však stále inspirovalo.
Celkem bylo vyrobeno 9307 vozů se jménem Dixi nebo BMW Dixi a 18 976 vozů BMW 3/15 všech čtyř „generací“ a různých karosářských verzí. Pro mladou automobilku to byl obchodní úspěch i ve velmi obtížných třicátých letech. Navíc položil základy budoucímu růstu. V padesátých a šedesátých letech to bylo sice s BMW nahnuté, ale opět ho zachránila levná auta. O tom si ale napíšeme zase někdy jindy.