Autosalon ve Frankfurtu má dlouhou tradici. Vůbec první mezinárodní autosalon se v Německu konal už v roce 1897, to bylo ještě v Berlíně. Do Frankfurtu se výstava přestěhovala v roce 1951 a od té doby se tu koná pravidelně každý lichý rok. V sudých ročnících se významný podzimní evropský autosalon koná v Paříži, ve Frankfurtu pak v sudém roce probíhá výstava užitkových vozidel.
Doporučujeme: Autosalon Frankfurt 2017: Den první + velká fotogalerie
Jinak tomu nebylo ani v roce 1987, tedy před třiceti lety. Zatímco Československo bylo ještě za tzv. železnou oponou a s velkými obavami se očekávalo uvedení nového modelu značky Škoda pod obchodním jménem Favorit jakožto nejmodernějšího výkřiku socialismem zdecimovaného hospodářství, na „západě“ ve Frankfurtu hýřily kapitalistické automobilky novinkami, o kterých se českým motoristům ani nesnilo. Pojďme si tedy některé blíže představit.
AC Schnitzer ACS7 (E32)
Tuningová dílna AC Schnitzer začala s úpravami vozů BMW právě v roce 1987. Založili ji Willi Kohl a Herbert Schnitzer. I když zde byly vazby na závodní tým Schnitzer založený v roce 1967, oficiálně se jedná o nezávislou dílnu. Ve Frankfurtu v roce 1987 ukázal úpravce model ACS7, což byla vlastně vyladěná řada 7 a vůbec první produkční vůz této dílny.
Zvláštní je, že o prvním upraveném voze ACS7 není k dispozici moc informací. Vlastně jen víme, že tahle sedmička obdržela snížený a trochu přitvrzený podvozek, širší pneumatiky a laděný výfuk. Pod kapotou byl řadový šestiválec 3,5 l o výkonu 245 koní (o 25 víc než sériový model), který dotlačil tohle auto na 100 km/h za 7,5 s (o sekundu rychleji než série) a rozjel ho na 248 km/h (série na 235 km/h).
Alfa Romeo 164
Ve Frankfurtu také zažil premiéru luxusní sedan Alfa Romeo 164, který vydržel na trhu až do roku 1998. Platforma „Type Four“ posloužila například i Lancii Thema či Saabu 9000. Vrcholnou motorizací Alfy Romeo 164 byl šestiválec 3,0 l o výkonu až 230 koní ve své poslední verzi.
Doporučujeme: Pohnuté osudy automobilek východního bloku: Přežilo jich jen pár
Pod kapotou byl i turbodiesel o objemu 2,5 l a přeplňovaný benzinový dvoulitr, později dorazil také přeplňovaný benzinový dvoulitrový šestiválec. Celkem se vyrobilo přes 273 000 exemplářů modelu 164, dokonce se vůz vyvážel i do USA. Ve své době uchvacoval velmi moderní výbavou, nechyběly elektrické sedačky a futuristická palubní deska.
BMW Z1
Roadster BMW Z1 působil jako zjevení. Vycházel z konceptu, který nakreslil designér Harm Lagaay. Asi nejpřekvapivějším prvkem byly originální dveře, které zajížděly do bočních prahů. BMW Z1 bylo založené na řadě 3 E30, ale dozadu dostalo nápravu Z, která se později objevila na moderních BMW, jako třeba na řadě 3 E36.
Vyrobilo se ve velmi omezených počtech, neboť stálo poměrně tučných 83 000 německých marek. BMW Z1 mělo jako první BMW projektorová světla HID a zajímavostí byla i kompozitová karoserie, která se dala za necelou hodinu kompletně rozebrat a vyměnit. Vůz mohl teoreticky jezdit bez ní, nebyla nosným prvkem. Celkem bylo vyrobeno 8000 kusů BMW Z1, všechny s řadovým šestiválcem 2,5 l a volantem vlevo. Dnes je to nesmírně ceněný sběratelský kus s rostoucí hodnotou.
Daihatsu TA-X80
Koncept Daihatsu TA-X80 bylo futuristické dvoumístné auto demonstrující možnosti moderních návrhů pomocí CAD designu a aerodynamických simulací v počítači. Zároveň se jednalo o oslavu 80 let značky Daihatsu. Veřejnosti se vůz ukázal také na autosalonu v Tokiu, ale k vidění byl i ve Frankfurtu jako zajímavost.
O pohon se staral dvouvačkový čtyřiadvacetiventilový šestiválec 1,0 l s přeplňováním, který měl demonstrovat vizi ekologického motoru budoucnosti. Litrový motor s turbem? Jak vizionářské Daihatsu bylo... I když nějak se za těch třicet let poztrácely tři válce.
Ferrari F40
Ikonickému supersportu Ferrari F40 jsme se věnovali již v samostatném článku, takže jen ve zkratce. Jednalo se o vůz, který vznikl z nouze, neboť Ferrari mělo rozpracovaný prototyp závodního speciálu pro kategorii, která byla zrušena. Nakonec bylo rozhodnuto, že z konceptu vznikne silniční model.
Doporučujeme: Ferrari F40 vzniklo z nouze. Nyní slaví 30 let
Ferrari F40 pohání přeplňovaný osmiválec 2,9 l o oficiálním výkonu 478 koní, ale na brzdě většina aut ukázala výkon v rozmezí 480 až 550 koní. Ačkoli Ferrari plánovalo vyrobit pouze 400 kusů, celkem vzniklo 1311 exemplářů. I přes to cena tohoto modelu posledních pár let raketově roste.
Ford HFX Aerostar Ghia
Ford Aerostar byla řada rodinných MPV podobná například Chrysleru Voyager, kterým začala růst v Evropě popularita na konci 80. let. Ve Frankfurtu se ukázal koncept luxusního MPV, které sestavil evropský Ford a dílna Ghia ve dvou funkčních exemplářích. Pod kapotou měly šestiválec 3,0 l řady Vulcan a čtyřstupňový automat.
Koncept nabízel vzduchový podvozek, plně automatickou vícezónovou klimatizaci, pneumatiky runflat, nastavitelné pedály, elektrický posilovač, ABS, kontrolu trakce, předpínače bezpečnostních pásů, elektricky ovládané dveře a také třeba aerodynamické clony v chladiči. Nechyběly ani parkovací senzory nebo pokročilý palubní počítač a diagnostika. Prakticky všechny tyto prvky se objevily na pozdějších Fordech.
Chrysler/Lamborghini Portofino
Že je název Portofino jen výsadou nového kabrioletu Ferrari? Nikoliv. Právě ve Frankfurtu se před třiceti lety ukázal tento koncept automobilek Chrysler a Lamborghini s velice originálně řešenými dveřmi. Vystavený exemplář nesl loga Lamborghini a používal techniku z modelu Jalpa včetně osmiválce 3,5 l o výkonu 226 koní s pětistupňovou převodovkou.
Doporučujeme: Projděte si všechny novinky letošního autosalonu ve Frankfurtu
Zatímco Lamborghini dále tento koncept nerozvíjelo, Chrysler designové prvky konceptu „forward cab design“ použil u budoucích modelů řady LH, která se vlastně vyráběla až do roku 2004. Zajímavostí je, že v roce 1991 byl jediný prototyp vážně poškozen při přepravě, ale Chrysler ho nechal za asi 300 000 dolarů opravit a dnes je vystaven v ředitelství automobilky v Michiganu.
Irmscher Opel Manta
Mezi známé a populární úpravce patřil v osmdesátých letech také Irmscher, který se věnoval hlavně vozům Opel. Vedle běžného programu představil na autosalonu také koncept Opelu Manta, který se ale nikdy nevyráběl. Irmscher ovšem některé prvky z konceptu použil u dalších upravených vozů.
Doporučujeme: Retro: Poslední Opel Kadett byl auto roku a u nás po revoluci bazarový trhák
Irmscher funguje od roku 1968 a vedle tuningu, jehož sláva vrcholila v Evropě právě na přelomu 80. a 90. let, se věnoval také motorsportu, a to rally i okruhovým závodům. Nástupce ve formě Opelu Calibra už měl pohon předních kol.
Mercedes-Benz MB 100 D
Dalším exponátem z Frankfurtu byla modernizovaná verze lehké dodávky Mercedesu, modelu MB 100. Jedná se v podstatě o předchůdce dnešního modelu Mercedes-Benz Vito. První generace Mercedesu MB100 se vyráběla ve Španělsku v letech 1981 až 1996 a vznikala i v licenci jako SsangYong a Deawoo Istana.
O pohon se staraly dva benzinové čtyřválce 2,2 nebo 2,3 l či dva turbodiesely. Čtyřválec měl objem 2,4 l, pětiválec 2,9 l. Standardem byla pětistupňová manuální převodovka. Představení ve Frankfurtu v roce 1987 značilo, že se vůz bude prodávat právě i v Německu. Šest let před tím totiž mířily dodávky MB100 na jiné trhy.