Rekordy českého trhu ojetých elektromobilů: nejlevnější za 169 tisíc, nejdražší za pět milionů

13 nových názorů
  • Trh s ojetými elektrifikovanými automobily roste, ale jejich celkový podíl je stále nízký

  • Průměrná cena ojetého elektromobilu na českém trhu je 900 tisíc korun

  • Nejlevněji šlo pořídit skoro devítiletý Citroën C-Zero s nájezdem 61 000 km, nejdražším nabízeným vozem byl prakticky nový Mercedes-Benz EQS

  • Nejvíce elektromobilů v zářijové nabídce představoval model Škoda Enyaq iV se střední hodnotou ceny 1,6 milionu korun a nájezdem 10 000 km

Po tuzemských silnicích dnes jezdí přes 12 tisíc elektromobilů, což představuje za první pololetí ve srovnání se stejným obdobím loňského roku nárůst 27 %. Prodeje tedy rostou, ale přesto v kontextu jiných evropských zemí zaostáváme, což je však dané místní nižší kupní sílou obyvatelstva a také absencí státní finanční podpory jejich koupě.

Momentálně je celkový podíl elektromobilů a plug-in hybridů na tuzemském trhu stále nízký, i když má značný růstový potenciál. Tento podíl se v Česku zvýšil z 0,14 % v roce 2017 na 3,63 % v roce 2022, což znamená za toto období nárůst o 1457 %. Podobná situace je i na Slovensku a v Polsku.

Nejvíce nově registrovaných elektromobilů a plug-in hybridů v Evropě bylo v roce 2021 v Norsku (86 %), kde díky masivním dotacím tyto vozy vycházejí mnohdy levněji, než srovnatelné modely se spalovacími motory. K zemím elektromobilitě zaslíbeným patří ale i Island (72 %), Švédsko (43 %), Holandsko (30 %), Německo (25 %) a Francie (19 %), zatímco v Itálii (9 %) a Španělsku (8 %) se prosazují pomaleji. Podle konzervativního odhadu bude v České republice do roku 2027 jezdit téměř 95 000 elektromobilů a hybridů.

Průměrná cena elektromobilu je 900 tisíc korun

Kromě prodeje nových vozů se tak výrazněji rozšiřuje i trh s ojetými elektrifikovanými automobily, i když jejich celkový podíl je stále nízký. Přestože elektromobily nepatří ani přes vysoké ceny klasických paliv a růst cen dalších komodit mezi nejžádanější alternativu u ojetin, v nabídce na českém trhu je těchto aut stále více. V září jich bylo v Česku podle analýz, které provádí skupina Aures Holdings, provozovatel sítě autocenter AAA Auto a Mototechna, inzerováno 382, což bylo meziměsíčně o téměř 17 % více.

Střední hodnota ceny takovýchto modelů se přitom výrazně liší. V září byla mediánová cena 903 145 korun. Ve srovnání s ostatními vozy jsou tedy ojeté elektromobily výrazně dražší. Střední hodnota ceny hybridů je 689 900, dieselů 239 000 a benzínových aut jen 197 000 korun.

Zákazníci si v září mohli nejlevněji pořídit skoro devítiletý Citroën C-Zero za 169 000 korun s nájezdem 61 000 km. Zatímco u nového vozu byl normovaný dojezd 150 km, u takto staré ojetiny je potřeba počítat s dojezdem jen okolo 85 km, vůz se tak hodí na krátké pojížďky. V této cenové hladině lze pořídit rodinné auto, sice s větším nájezdem, ale také větším dojezdem.

Naopak nejdražším nabízeným vozem byl téměř nový Mercedes-Benz EQS za bezmála 5 milionů korun. Nejvíce elektromobilů v zářijové nabídce ale má na svědomí model Škoda Enyaq iV se střední hodnotou ceny 1,6 milionu korun a nájezdem 10 000 km, dále Tesla Model 3 ve věku 1,6 roku za 1,3 milionu Kč a nebo 7,3 roku stará Tesla Model S za 1 049 000 Kč. O vozy značky Tesla je obecně velký zájem, na prodejích ojetin se podílejí 14 %.

Zdroj: AAA Auto

Jozef Štefan (neregistrovaný)
Zatiaľ mám auto na klasický poho, ale pri nákupe posledného som uvažoval o hybride, nakoniec som ešte odolal, ale do budúcna s tým počítam.
Vaněček T. (neregistrovaný)
Vůbec jsem netušil, že citroen dělá elektroauta. Ale jsem rád, že vyšly cenově nejlépe, určitě se na to podívám, díky za tip
Ladislav Matějka (neregistrovaný)
Spíš se to chce pořádně podívat a udělat si průzkum, přece jen pro mě to je nepopsaná krajina. Ale jako fajn vědět, že se prodávají už i ojeté.
kalina (neregistrovaný)
smiřme se s tím, že 1. ceny aut rostou a 2. přechod na elektro/hybridy nás čeká. Tak aspoň, že už se dají pořídit jako ojeté, když na nové člověk aby si vzal hypotéku.
Jindra (neregistrovaný)
Jak říká pan Zahálka nade mnou. Šetřit se asi nevyplácí. Nechtěl bych vidět tu ojetinu za 169 tisíc. Ale na druhou stranu je fajn vidět, že se začíná vytvářet sekundární trh se vším všudy. Já bych ale do elektra nikdy nešel. Když bych si doma udělal nabíjení, tak bych pak každou chvíli sháněl pronájem elektrocentrály, abych si to nabyl. Je u nás totiž dost nestabilní elektřina. :(
Pavel Zimovčák (neregistrovaný)
Já bych asi do elektro auta taky nešel, když o tom tak přemýšlím, ikdyž jednou asi budu muset. Ale určitě mohu z vlastní zkušenosti doporučit pořídit si auto o půl stupně, o stupeň výš, protože na tom nejde prodělat a lepší mít bezpečnější a kvalitnější auto, než horší ojetinu a chlubit se, že stála jen 200 tisíc. Na tom člověk nikdy neušetří, oproti tomu co do toho nasype
Zahálka Petr (neregistrovaný)
Asi se taky nesmí příliš šetřit, nejlevnější ojeté elektro za 169 tisíc... nevím. Na zkoušku dobré, že by se to člověk naučil, ale technologie určitě pokročily, lepší si připlatit
Pan Karel 1969 (neregistrovaný)
Island a Švédsko byli vždycky bio-eko průkopníky a mě mrzí, že jsme tolik pozadu. Vždyť stejně jsme se k tomu zavázali, tak je čas do toho šlápnout... Aktuálně právě vybírám mezi čistým elektro a plug-in hybridem a sháním co nejvíc relevantních informací, co vybrat a jak se rozhodnout, takže díky i za tento článek.
Ivan Vaňous (neregistrovaný)
Ještě kdyby ty pořizovací ceny nebyly tak závratné, ale co v dnešní době závratné není no. Tohle je aspoň cesta do zelené budoucnosti....
O. Šimeček (neregistrovaný)
Kdo dnes nezvažuje lepší paliva, než ta fosilní, neříká pravdu. Problém jsou samozřejmě pořizovací náklady, ale je to správná cesta, po které půjdeme stejně všichni, tak proč s tím už nezačít. Ty částky tady mě taky pozitivně překvapily, že to nezačíná rovnou na milionech.
Ivana Votavová (neregistrovaný)
Elektro auta jsou pochopitelně budoucností a dost mě potěšilo, že začínají i na docela přijatelných částkách
Ivan Vaňous (neregistrovaný)
mohly by být ještě přijatelnější s ohledem na greendeal a další smlouvy, které musíme naplnit a je dobře, že tím směrem směřujeme, protože Planeta je na tom opravdu špatně a jakékoliv snahy o omezení fosilních paliv jsou víc než správné.
  • Našli jste v článku chybu?