Po tuzemských silnicích dnes jezdí přes 12 tisíc elektromobilů, což představuje za první pololetí ve srovnání se stejným obdobím loňského roku nárůst 27 %. Prodeje tedy rostou, ale přesto v kontextu jiných evropských zemí zaostáváme, což je však dané místní nižší kupní sílou obyvatelstva a také absencí státní finanční podpory jejich koupě.
Momentálně je celkový podíl elektromobilů a plug-in hybridů na tuzemském trhu stále nízký, i když má značný růstový potenciál. Tento podíl se v Česku zvýšil z 0,14 % v roce 2017 na 3,63 % v roce 2022, což znamená za toto období nárůst o 1457 %. Podobná situace je i na Slovensku a v Polsku.
Nejvíce nově registrovaných elektromobilů a plug-in hybridů v Evropě bylo v roce 2021 v Norsku (86 %), kde díky masivním dotacím tyto vozy vycházejí mnohdy levněji, než srovnatelné modely se spalovacími motory. K zemím elektromobilitě zaslíbeným patří ale i Island (72 %), Švédsko (43 %), Holandsko (30 %), Německo (25 %) a Francie (19 %), zatímco v Itálii (9 %) a Španělsku (8 %) se prosazují pomaleji. Podle konzervativního odhadu bude v České republice do roku 2027 jezdit téměř 95 000 elektromobilů a hybridů.
Průměrná cena elektromobilu je 900 tisíc korun
Kromě prodeje nových vozů se tak výrazněji rozšiřuje i trh s ojetými elektrifikovanými automobily, i když jejich celkový podíl je stále nízký. Přestože elektromobily nepatří ani přes vysoké ceny klasických paliv a růst cen dalších komodit mezi nejžádanější alternativu u ojetin, v nabídce na českém trhu je těchto aut stále více. V září jich bylo v Česku podle analýz, které provádí skupina Aures Holdings, provozovatel sítě autocenter AAA Auto a Mototechna, inzerováno 382, což bylo meziměsíčně o téměř 17 % více.
Střední hodnota ceny takovýchto modelů se přitom výrazně liší. V září byla mediánová cena 903 145 korun. Ve srovnání s ostatními vozy jsou tedy ojeté elektromobily výrazně dražší. Střední hodnota ceny hybridů je 689 900, dieselů 239 000 a benzínových aut jen 197 000 korun.
Zákazníci si v září mohli nejlevněji pořídit skoro devítiletý Citroën C-Zero za 169 000 korun s nájezdem 61 000 km. Zatímco u nového vozu byl normovaný dojezd 150 km, u takto staré ojetiny je potřeba počítat s dojezdem jen okolo 85 km, vůz se tak hodí na krátké pojížďky. V této cenové hladině lze pořídit rodinné auto, sice s větším nájezdem, ale také větším dojezdem.
Naopak nejdražším nabízeným vozem byl téměř nový Mercedes-Benz EQS za bezmála 5 milionů korun. Nejvíce elektromobilů v zářijové nabídce ale má na svědomí model Škoda Enyaq iV se střední hodnotou ceny 1,6 milionu korun a nájezdem 10 000 km, dále Tesla Model 3 ve věku 1,6 roku za 1,3 milionu Kč a nebo 7,3 roku stará Tesla Model S za 1 049 000 Kč. O vozy značky Tesla je obecně velký zájem, na prodejích ojetin se podílejí 14 %.
Zdroj: AAA Auto