Český trh nových vozů zažívá rekordní rok. S výjimkou července registrace nových vozů rostou, za prvních osm měsíců dosáhl počet registrací už více než 172 000 nových aut. To je téměř o 13 procent víc než za stejné období loňského roku. Vyplývá to ze statistik zveřejněných Svazem dovozců automobilů. Tahounem jsou ale firmy. Právnické osoby si registrovaly 75 % všech nových aut.
Jak můžete vidět v následující tabulce deseti nejprodávanějších značek, domácí Škoda si drží na trhu stabilní, bezmáka třetinový podíl. Druhý Volkswagen má jen 10 %, Hyundai se svou agresivní marketingovou kampaní oslovuje jen necelých 8 % kupujících.
značka | registrace 1-8/2016 | podíl na trhu | registrace 1-8/2015 | změna |
---|---|---|---|---|
Škoda | 54 801 | 31,72 % | 48 720 | 12,48 % |
Volkswagen | 17 236 | 9,98 % | 16 448 | 4,79 % |
Hyundai | 13 763 | 7,97 % | 12 896 | 6,72 % |
Ford | 9769 | 5,65 % | 10 334 | -5,47 % |
Dacia | 8447 | 4,89 % | 6857 | 23,19 % |
Renault | 6284 | 3,64 % | 5025 | 25,05 % |
Kia | 6261 | 3,62 % | 5190 | 20,64 % |
Opel | 5758 | 3,33 % | 5789 | -0,54 % |
Peugeot | 5692 | 3,29 % | 4830 | 17,85 % |
Seat | 5415 | 3,13 % | 4728 | 14,53 % |
Celkem | 172 768 | 100 % | 152 954 | 12,95 % |
Nejprodávanějším autem na českém trhu je Škoda Octavia, v závěsu stojí další tři škodovky: Fabia, Rapid a Superb. V TOP 10 najdeme i dosluhující SUV Škoda Yeti a jediným vozem domácí značky, který mezi desítkou nejprodávanějších chybí, je malé Citigo. Toho se prodaly jen dvě tisícovky kusů.
Model | Počet registrovaných kusů 1-8/2016 |
---|---|
Škoda Octavia | 19 072 |
Škoda Fabia | 14 477 |
Škoda Rapid | 7595 |
Škoda Superb | 7513 |
Hyundai i30 | 5158 |
Volkswagen Golf | 4047 |
Škoda Yeti | 3910 |
Volkswagen Passat | 3440 |
Ford Fiesta | 3386 |
Hyundai ix20 | 2943 |
Pokud jde o jednotlivé obchodní třídy, ve všech dominují modely značky Škoda. Ve vyšší střední třídě, kde Škoda svého zástupce nemá (ačkoli do ní Svaz dovozců automobilů řadí Superb), si drží první místo Audi A6 (712 registrací) před Mercedesem třídy E (514 registrací) a BMW řady 5 (490 registrací).
Mezi luxusními vozy se na první místo vrátilo BMW řady 7 s 226 registracemi. Mercedes-Benz třídy S je druhý s počtem 151 registrací a Audi A8 je s velkým odstupem třetí s 49 registracemi od začátku roku. Registrace sportovních aut vede BMW řady 4 (362 registrací) před Fordem Mustang (246 registrací).
Když rozdělíme trh podle typu paliva, vede benzin s 54,56 %, 42,62 % nových registrovaných aut mělo diesel. Statistiky SDA ohledně alternativních paliv jsou dost zkreslené (velké množství aut je v položce „ostatní“), ale jejich jednotlivé podíly se stejně pohybují kolem desetin procenta. Jen něco málo přes 1 % má na kontě CNG. Mezi hybridy (0,54 % podíl) získala nejvíce registrací Toyota (511), následuje Peugeot (143 registrací) a Lexus (124 registrací). Nejvíce elektromobilů udalo BMW (48 aut), druhý Nissan 42 a třetí Volkswagen 10.
A jak to bude vypadat na předních příčkách, kdy rozdělíme registrace na soukromé a firemní?
Značka | Počet firemních registrací | Podíl na trhu |
---|---|---|
Škoda | 45 119 | 35,22 % |
Volkswagen | 14 946 | 11,67 % |
Ford | 8499 | 6,63 % |
Hyundai | 7134 | 5,57 % |
Seat | 4661 | 3,64 % |
Počet soukromých registrací | ||
Škoda | 9682 | 21,68 % |
Hyundai | 6629 | 14,84 % |
Dacia | 4067 | 9,11 % |
Kia | 2608 | 5,84 % |
Peugeot | 2324 | 5,20 % |
Jak můžete vidět, na prvním místě se sice nic nemění, ale změní se významně tržní podíl. Soukromníci logicky upřednostňují značky, které nabídnou nejnižší cenu (Dacia), případně hodně výbavy za málo peněz (typicky korejské a francouzské značky). Škoda ale i mezi soukromníky může těžit nejen z poměrně velkého patriotismu, ale také ze slušné zůstatkové hodnoty na trhu ojetin po několika letech, které se konkurenční značky nemohou rovnat.