Na světě je nový report mapující stav vozového parku Evropy. Studii má na svědomí evropské sdružení výrobců automobilů ACEA a kromě řady jiných věcí se z ní dá vyčíst staří aut v jednotlivých státech. Pojďme si otevřeně říci, že na tom vážně nejsme úplně dobře. Máme totiž druhý nejstarší vozový park z celé EU. Otázkou k diskuzi je, proč tomu tak je a jak moc to vlastně vadí.
Průměr přes šestnáct let
Podle reportu Vehicles on European Roads 2025 je průměrné stáří českého vozového parku 16,2 let. A takový výsledek je horší, než co třeba hlásí statistiky ve státech jako je Rumunsko. I Slovensko na tom je s průměrem 15,1 let lépe. Obecně ale platí, že státy, které byly původně součástí Sovětského svazu, jezdí starými auty, zatímco v západní Evropě je situace mnohem lepší.
Vůbec nejmladší auta mají v Lucembursku, kde tamní vozový park vykazuje průměr pouze osm let. Hodně dobře na tom je i Rakousko s průměrem 9,3 let, v Dánsku mají průměr 9,6 let a v Belgii to je 9,9. První desítka v tomto žebříčku se vejde do průměru 12,0 let což je výsledek desátého Irska.
Otázkou je, jak moc velkým problémem průměr 16,2 let v případě České republiky vlastně je. Z těchto statistik totiž nelze vyčíst, kolik a jak přesně starých aut máme u nás registrováno ve věku deset a více let. Evropský report toto bere jako jednu kategorii. Můžeme si pouze říci, že podíl osobních aut starých deset a více let na celkovém počtu u nás registrovaných vozů je zhruba 67 %.
V minulosti se také zjistilo, že stará auta jsou sice udržována v provozu, ale na dálnicích jezdí podstatně menší auta. Z toho lze usuzovat, že staré vrány jezdí někde takzvaně kolem komína a na vesnicích, zatímco pro opravdové cestování lidé používají modernější stroje.
Na poměry desetimilionového státu tu navíc je registrováno docela dost aut. Přesně to je 6,6 milionů. Podobně velké Rakousko eviduje pouze 5,2 milionů registrovaných osobních aut. Je tak docela dobře možné, že průměr nám „kazí“ stará auta, která reálně moc nejezdí, ale do šrotu je ještě poslat nechceme.
Zásadním faktorem ovšem bude i zmíněná kupní síla. Lidé obvykle rádi jezdí pohodlnějšími auty, jenže to na ně musí mít peníze. A protože auta zdražují, obměna vozového parku jaksi vázne.
Pro úplnost, hůře než ČR na tom je co do stáří vozového parku ze zemí EU už jen Řecko. Tamní auta jsou v průměru stará 17,5 let.
Zdroj: ACEA