Za volantem Range Roveru Velar SVA Dynamic Edition: Do roka a do dne

přidejte názor
Autor: Redakce

+

  • Chování v zatáčkách je ukázkově stabilní
  • Kabina je dobře odfiltrovaná od vnějšího světa
  • Zvládá i terén, kudy byste se báli vydat pěšky

  • Chybí tzv. průhledná kapota, kterou má menší Range Rover Evoque
  • Ve středové poloze volantu bychom uvítali méně umělý pocit
  • Zanedlouho tento model z nabídky zase zmizí

Než vyslovíte celé jeho sáhodlouhé jméno, jedete stovkou a můžete pokračovat až do 274 km/h. Nový nejsilnější Velar dostal do vínku 5 litrů, 8 válců a 550 koní. Vítejte na anglickém festivalu rychlosti v režii divize SVO koncernu JLR!

Také pod kapotu Velaru se nastěhoval kompresorový osmiválcový osmilitr o výkonu 405 kW a točivém momentu 680 Nm, který známe z dalších modelů koncernu Jaguar Land Rover, např. z Range Roveru Sport SVR či Jaguaru F-Pace SVR. Ale jen na jeden rok, než začnou platit pokuty za nadlimitní množství CO2.

Velar si vzalo do parády oddělení Special Vehicle Operations (SVO). Ano, to zní téměř jako nějaká jednotka rychlého nasazení! A stejně náročný je i výcvik. Nejdříve nekonečná kola na Severní smyčce Nürburgringu, a pak hybaj do těžkého terénu! Vývojáři divize SVO se s auty nemazlí. A výsledek stojí za to. V případě Velaru použili stejné ingredience jako u dalších osmiválcových verzí.

Sportovní výfuk dokáže proměnit uhlazený Velar v pěkného výtržníka. Zvuk za pomoci aktivních klapek ještě zesílí

Upravili podvozek, zdokonalili režim Dynamic, který optimalizuje nastavení řízení, podvozku a převodovky pro svižnější jízdu na silnici. Přidali elektronicky ovládaný aktivní diferenciál, upravené nastavení adaptivních tlumičů, zkrutné stabilizátory a také nový výfukový systém, který s pomocí klapek dokáže vykouzlit velmi sytý sportovní „sound“. Zvláště pokud na středové konzole stlačíte virtuální tlačítko s motivem výfuku, tak se dějí divy. Ano, Range Rover Velar SVA dokáže být hlučný, někdy docela hodně, byť ve skvěle odhlučněném interiéru to není zase až tak znát.

Britské lahůdkářství style=soft box_color=#000000

Náplň oddělení Special Vehicle Operations (SVO), které letos slaví pět let existence, je velmi bohatá. Má celkem tři divize. První přetváří hodně rychlé a exkluzivní Jaguary a Range Rovery na ještě rychlejší a exkluzivnější. Zde vznikl i tento ostrý Velar, který se tak přiřadil k Range Roverům SVAutobiography, SVAutobiography Dynamic a Sport SVR. Ale zrodil se zde rovněž i Jaguar XE SV Project 8 (2 kusy jsou v ČR) a jeho nejnovější civilnější verze, tzv. Touring Pack.
Druhá divize se zabývá personalizací (úpravami a zvláštním lakováním), výrobou aut pro filmy (např. bondovky), stavbou pancéřovaných modelů (Jaguar a Range Rover Sentinel) a speciálů pro záchranáře. Poslední, třetí, je neméně zajímavá. Jedná se o oddělení Classic, které staví nové verze historických modelů (např. Jaguary XKSS, E-Type Lightweight) a renovuje veterány (program Reborn).

Vzduchový podvozek s adaptivními tlumiči dostal do vínku tužší stabilizátory a modifikované silentbloky. Výsledkem je ještě větší jistota v ostře projížděných zatáčkách, přičemž systém pohonu všech kol dokáže nasměrovat až 100 % točivého momentu na zadní nápravu. Velar SVA navíc dostal i elektronicky ovládaný aktivní diferenciál a speciální nastavení osmistupňové převodovky. Řízení zprostředkovává dobrou zpětnou vazbu, jen ve středové poloze byste možná uvítali méně umělý pocit.

Test Range Rover Velar D300: Takhle má vypadat SUV
Přečtěte si také:

Test Range Rover Velar D300: Takhle má vypadat SUV

Velar SVA není nejrychlejším Range Roverem. Britové mu dovolili „jen“ 274 km/h, ostatní modely Range Roveru s tímto motorem dokáží jet ještě o kousek rychleji. Oproti nim ostrý Velar spíše než SUV připomíná vozy gran turismo. Jen málokterý luxusní sedan dokáže být komfortnější. Ale na stovce je za skvělých 4,5 s, tedy stejně rychle jako Range Rover Sport SVR. Nízké těžiště se pozitivně odráží v jeho chování v zatáčkách, kde je ukázkově stabilní bez výraznějších náklonů. Světlost podvozku je přitom identická s klasickými variantami. Za obřími disky kol (21" nebo 22") se schovávají posílené brzdy, které skvěle krotí tohoto 2,2t pořízka. Kabina je dobře odfiltrovaná od vnějšího světa, osmiválcový Velar tak velmi dobře maskuje svoji skutečnou rychlost, kterou pak při ostřejší jízdě poznáte až podle toho, že vás sedačky již nepodrží tak, jak byste si možná představovali.

Upravený podvozek s tužšími stabilizátory zajišťuje větší jistotu v zatáčkách
550 k je výkon nadopovaného osmiválce Velaru, který je díky němu na stovce za již za 4,5 s

Po svezení zakroucenými španělskými venkovskými silničkami vjíždíme do obřího areálu terénního polygonu v Le Comes, který si Land Rover Experience pronajímá pro školení jízdy v terénu a v případě zájmu sem mohou za úplatu zavítat i zájemci z ČR. Abychom se přesvědčili, že ani osmiválcová verze se v náročném terénu neztratí. Auto nemá extrémní, vyloženě silniční dvaadvacetipalcové pneumatiky na výrazných kovaných hliníkových kolech, ale „jen“ jednadvacetipalcové. A zvládá terén, kudy byste se báli vydat i pěšky. Všechna čest! Světlost jeho podvozku může činit až 251 mm.

V terénních režimech má řidič k dispozici dvojici elektronických uzávěrů systému Terrain Response 2, ale také systém kontrolovaného sjíždění svahů s jakýmsi tempomatem ovládaným tlačítkem na volantu. Snad jediné, co nám v terénu chybělo, byla tzv. průhledná kapota, kterou má menší Range Rover Evoque, která by umožnila sledovat prostřednictvím obrazu složeného z několika kamer terén pod přídí vozu. Ta by se u většího a méně přehledného Velaru hodila ještě více. Tak možná někdy později.

Range Rover do hodně velké nepohody projede všude a zvládne palbu Kalašnikovem
Přečtěte si také:

Range Rover do hodně velké nepohody projede všude a zvládne palbu Kalašnikovem

Společně s výkonným osmiválcem dostal nejvýše postavený Velar i modifikovaný vzhled. Zaujme přední nárazník s většími vstupy vzduchu, které zásobují přeplňovaný osmiválcový motor a chladí brzdy. Maska chladiče a nižší lišty na boku ladí s upraveným zadním nárazníkem se čtyřmi integrovanými koncovkami výfuku. Upravený je dokonce i nápis Range Rover na kapotě a víku zavazadlového prostoru, vroubky na povrchu kovových písmen dodávají karoserii nádech sofistikovanosti. A nechybí ani speciální barvy, mezi nimiž nejvíce zaujme matná Byron Blue. Všechny vozy mají v základní výbavě kontrastní střechu v barvě Narvik Black.

Přestože se jedná o sportovní variantu, nelekne se Velar SVA ani terénu. Je to přece Land Rover
Na zakroucených španělských silnicích se Velar prezentuje nízkým těžištěm a minimálními náklony

Samozřejmostí je i extra výbava a luxusně provedený interiér nejvýkonnějšího Velaru s komfortními sedadly čalouněnými kvalitní perforovanou kůží Windsor, jež umocňuje dojem luxusu v interiéru.

Zatímco Jaguar F-Pace SVR na stejném základě a se stejným motorem přijde na 2,6 milionu korun, za osmiválcový Velar zaplatíte o 350 000 Kč víc. Ve srovnání s dosud nejsilnějším Velarem P300 s 221kW dvoulitrovým čtyřválcem je pak rozdíl třičtvrtě milionu, v mnohém unikátní charakter verze SVAutobiography Dynamic Edition za to ale bezpochyby stojí. Dlouho váhat se nevyplatí, je to totiž jedna z posledních šancí na pořádný steak, než nám v Bruselu naordinují „raw“ stravu.


Cena testovaného vozu: 2 948 891 Kč
Range Rover Velar SVA Dynamic Edition
MOTOR & PŘEVODOVKA
Typ Přeplňovaný zážehový vidlicový osmiválec
Zdvihový objem (cm3): 4999
Největší výkon (kW (k)/ot.min-1): 405 (550)/6000
Točivý moment (Nm /ot.min-1): 680/2500-5500
Převodovka: osmistupňová automatická, pohon všech kol
ROZMĚRY & HMOTNOSTI
Délka x šířka x výška (mm): 4806 × 2032 × 1676
Rozvor náprav (mm): 2874
Provozní / užitečná hmotnost (kg): 2160/570
Objem palivové nádrže (l): 82
DYNAMIKA & SPOTŘEBA
Nejvyšší rychlost (km/h): 274
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4,5
Spotřeba paliva kombinovaná l/100 km): 11,8
  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?