Když se řekne Kamaz, patrně se vám jako první vybaví závodní nákladní auta vyhrávající jednu vytrvalostní rally za druhou (například nedávno Silk Way Rally). Jenže Kamaz má širší pole působnosti. Aktuálně se zabývá i vývojem autonomních vozidel. Jeho nový malý elektrický autobus schopný jízdy bez řidiče už se dokonce testuje.
Doporučujeme: Do ruského provozu míří první autonomní vozy. Zajisté to pro ně bude velká výzva
Prozatím bezejmenný stroj vznikl ze spolupráce společnosti Kamaz a vývojového střediska NAMI. Práce na projektu začaly minulý rok, teď už autonomní autobus jezdí. Nedávno se s ním svezl i ruský premiér Dimitrij Medveděv.
Poněkud netradiční Kamaz zvládne odvézt až dvanáct pasažérů. Stačí pouze zadat data o cílové destinaci, případně můžete přidat další zastávky. Nejvyšší rychlost ale není nijak dramatická. Maximálně se vůz rozjede na 40 km/h.
Doporučujeme: Totálka do šrotu? Kdepak. Z těchto vraků dělají v Rusku zánovní ojetiny
Pokud půjde vše podle plánu, bude několik prototypů převážet příští rok návštěvníky světového mistrovství ve fotbale, které proběhne právě v Rusku. Sériová výroba je naplánována na rok 2020.
Ačkoliv se to možná nezdá, autonomní Kamaz není prvním ruským automobilem schopným jízdy bez řidiče. V Rusku je vyvíjen ještě jeden podobný stroj, který nese označení Matryoshka, společnost Yandex pro změnu pracuje na technologii autonomního řízení pro běžná auta. Její prototypy by měly příští rok vyrazit do reálného moskevského provozu.