Zajímavý průzkum mezi českými řidiči zjišťoval, jaké faktory považují lidé na silnicích za nejrizikovější. Pokud respondenti vybírají z již předloženého seznamu rizik pro bezpečnost provozu, za největší hrozbu dle očekávání označují alkohol za volantem. „Nepochybně to souvisí s dlouholetou kampaní proti této hrozbě i s vysokým počtem jím reálně způsobených nehod. Už od školních let máme všichni zafixováno, že alkohol za volant nepatří,“ doplňuje výsledky Pavel Šimoník ze společnosti STEM/MARK, která průzkum provedla.
Z 512 respondentů jich 75 % označilo alkohol za volantem za nejrizikovější faktor. 64 % jich pak jmenovalo agresivitu a 57 % nepozornost. Dále se 48 % dotázaných myslí, že nepřiměřená rychlost je rizikovým faktorem, 44 % označuje také chyby ostatních řidičů a 19 % zvěř na silnici. 15 % dotázaných považuje za rizikové nepřehledné dopravní značení, 14 % stav silnic, 10 % nepříznivé počasí a 9 % hustotu provozu a kolony.
Doporučujeme: 5 druhů nejhorších a nejotravnějších řidičů: Jste jedním z nich?
Dotazovaní měli také vybrat faktory, které odvádějí pozornost řidičů od řízení. Zatímco 57 % dotázaných uvedlo telefonování, plných 80 % si myslí, že nejvíce pozornost odvádí psaní SMS, sledování sociálních sítí, čtení e-mailů a internet. Podle 29 % dotázaných odvádí pozornost ovládání navigace, 23 % uvedlo také sledování okolí a přírody, 21 % označuje jezení a pití a rovněž 21 % také kouření. Podle 16 % dotázaných rozptylují řidiče také děti v autě, na druhou stranu billboardy a reklamy u cesty odvádí pozornost jen podle 15 % dotázaných. 10 % respondentů si myslí, že rozptyluje také poslech a ovládání rádia a 6 % tak označilo i komunikaci se spolucestujícími.
Policejní statistiky nehodovosti nicméně vyprávějí trochu jiný příběh, i když jistý průnik množin by se vypozorovat dal. Nejvíce nehod osobních i nákladních aut totiž způsobují řidiči, kteří se plně nevěnovali řízení vozidla. Na druhém místě je nedodržení bezpečné vzdálenosti a pak nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky (pozor, nezaměňovat s překročením dovolené rychlosti!).
Doporučujeme: Akce typu Speed Marathon bezpečnosti nepomáhají, naopak spíše škodí (komentář)
S alkoholem se to má tak, že se nepovažuje automaticky za příčinu nehody, ale za jeden z faktorů. Do statistik se pořád uvádí, jestli řidič například nepřizpůsobil rychlost nebo se plně nevěnoval řízení. Počet nehod zaviněných pod vlivem alkoholu v roce 2016 meziročně klesl. A to zejména v případě nehod zaviněných řidiči, kteří měli v krvi více než 0,08 % alkoholu. Naopak mírně stoupl počet nehod s menším množstvím alkoholu.
Zajímavé je, že v mnoha státech je hranice 0,08 % alkoholu u řidičů ještě tolerována. Nejtragičtější a nejrizikovější je množství alkoholu v krvi přes 0,15 %.
Pokud jde o poměr smrtelných nehod, v případě osobních aut a motocyklů připadá na 53 778 zaviněných nehod z loňského roku 398 úmrtí. To je 0,74 % nehod. Nicméně pokud hrál při zavinění roli i alkohol, je úmrtnost vyšší, konkrétně 1,42 %. V počtu zaviněných nehod hrál alkohol roli v 4,2 % případů, v počtu nehod smrtelných ale v 10,1 % případů.
Z policejních záznamů tak jasně vyplývá, že statisticky nejrizikovější je střízlivý řidič, který nedává pozor a nedovede správně ovládat svoje auto. Takový nejčastěji způsobí dopravní nehodu.