Protihlukové radary se šíří světem. Je jen otázkou času, kdy dorazí i k nám

4 nové názory
Autor: Tiskový servis Sorama
  • Nová technologie využívá videokamery ve spojení s řadou mikrofonů k přesnému určení příliš hlučných vozidel

  • Kamera pořídí snímek vozidla stejně jako u klasického radaru a zaznamená hladinu hluku

  • Hlukoměry zpočátku většinou fungují v testovacím režimu, ale po zkušební době již měří naostro

  • Místní samosprávy potom majitelům hlučným aut rozdávají pokuty a mají tak nový zdroj příjmů

Rychlostní radary jsou pro místní samosprávy hotovým zlatým dolem. Nově se navíc začínají světem šířit i ty hlukové, které mají identifikovat „asociální řidiče“ a snížit hlukové znečištění. Hluk na silnicích přispívá ke zdravotním problémům, roční společenské náklady hluku na silnicích ve městech, včetně ztráty produktivity způsobené poruchami spánku každoročně stoupají. Nové dopravní kamery, detekující hluk, jsou namířené především proti vytočeným motorům upravených aut s nelegálními výfuky. Již v roce 1996 je podle EU stanovena hlučnost automobilů a motocyklů maximálně na 80 dB.

Stacionární měření hluku již provozují například v Paříži, Lyonu, Nice, nebo také v New Yorku, ale třeba i v Kalifornii, kde jsou s podobnými opatřeními obvykle velmi rychlí. Legislativa a opatření se rodí krok za krokem. V zámořském pojetí se například uvažuje, že by první přestupek znamenal jen varování, a pokuta by přišla až při dalším překročením hlukového limitu. Velmi aktivní jsou v tomto směru nově ve Velké Británii. „Hlukové kamery“ k detekci hlučných řidičů nově zkušebně nainstalovali i v Birminghamu, Bradfordu, Bristolu a Great Yarmouthu. Oficiálně o tom informovala britská vláda.

Kromě fotografie i zvukový záznam

Nová technologie využívá k přesnému určení příliš hlučných vozidel projíždějících kolem videokameru ve spojení s řadou mikrofonů. Pokud řidiči porušují zákon tím, že zbytečně vytáčí motory nebo používají nelegální výfuky, jsou těmito systémy automaticky odhaleni.

Radary už umějí víc než měřit rychlost. Poznají i držení mobilu
Přečtěte si také:

Radary už umějí víc než měřit rychlost. Poznají i držení mobilu

Kamera pořídí snímek vozidla stejně jako u klasického radaru a navíc zaznamená hladinu hluku, aby vytvořila digitální balíček důkazů, který může místní policie použít k pokutování řidičů. Šumová kamera používaná ve Velké Británii je navržena a vyvinuta společností MicrodB, podle jejíchž zástupců testování probíhá úspěšně a použitá technologie spolehlivě zajistí, že vymáhání budou podléhat pouze ti řidiči, kteří produkují nadměrný hluk.

Letos v dubnu britské ministerstvo dopravy zahájilo výběr oblastí, kde budou kamery s hlukovými radary umístěné. Na testovacím polygonu je odzkoušelo, aby byla technologie dobře nastavena, a poté byla v další fázi vybrána na základě dopadu nelegálních hlučných vozidel na místní obyvatele místa pro jejich zkušební provoz. Pokud proběhne úspěšně, mohly by prý být kamery zavedeny po celé zemi. Technologie je tedy evidentně již téměř vychytaná, a tak nepochybně nebude trvat dlouho a tyto hlukové kamery se objeví i u nás.

Zdroj: gov.uk

Miki (neregistrovaný)
Kdy už se ti tutani zaměří i na ostatní účastníky silničního provozu? Na chodce se sluchátky v uších či čumící do mobilu nevnímajících naprosto okolí a vstupujících bez rozhlédnutí do vozovky. Na cyklisty jedoucí vedle sebe v protisměru jednosměrkou a ještě se rozčilují, když na ně zatroubíte... je to jednosměrka bez cyklopruhu či dodatkové tabule... Cyklisty a koloběžkáře jezdících po chodníku?
Petr S. (neregistrovaný)
S těmihle radary pak možná konečně dojde i těm, kterým to ještě nedošlo, že jedna uřvaná motorka dokáže nadělat víc randálu než 30-tunovej kamion. A taky, že neplatí, že vyšší rychlost automaticky znamenala vyšší hlučnost (záleží na otáčkách motoru)
Pavel Šmíd (neregistrovaný)
Naprostý souhlas. Pokud chce někdo poslouchat svůj laděný výfuk, ať si to dělá doma v garáži nebo v dětském pokoji.
Joky (neregistrovaný)
Tak na ně vždycky zatroubíme, abychom odvrátili hrozící nebezpečí :)
  • Našli jste v článku chybu?