BMW M5 patří mezi nejikoničtější sportovní sedany na světě a automobilka se to nebojí připomínat při každé příležitosti. Po posledních seznamovacích jízdách s novou M5 pro novináře, na kterých jsme nějakým záhadným způsobem chyběli, rozšířila firma oficiální galerii snímků o téměř tři sta položek. Novou M5 si na nich můžeme prohlédnout vedle neméně zajímavých předchůdců. Využijme tedy příležitosti a rovnou si něco k minulým generacím M5 řekněme.
BMW M5 E28
- výroba 1985-1987
- celkem vyrobeno jen 2191 kusů
- ceny zachovalých kusů od 25 000 eur
- vozy po renovaci stojí 60 - 80 000 eur
První M5 vznikla v roce 1985 tak, že BMW vzalo šasi z modelu 535i, upravilo podvozek a brzdy a pod kapotu nacpalo motor s nejlepším poměrem výkonu a hmotnosti, který tehdy mělo. Byl to řadový šestiválec ze supersportu BMW M1. Motor se označoval M88/3 a jednalo se o třetí generaci, respektive modifikaci řadového šestiválce o objemu 3453 cm3.
V evropské verzi se vstřikováním Bosch Motronic měl motor výkon 210 kW (286 k) v 6500 min-1 a točivý moment 340 Nm v 4500 min-1. První M5 měla výhradně pětistupňový manuál, na 100 km/h akcelerovala za 6,5 sekundy a rozjela se na 245 km/h. Udávaná hmotnost byla 1430 kg, což je vedle nové M5 (1930 kg) úplná muší váha.
Doporučujeme: Speciální BMW M5 bude zdržovat motorkáře během MotoGP
Americká verze první M5 dostala motor S38B35, který byl rovněž vybaven katalyzátory a lépe snášel jiný americký benzín. Výsledkem úprav byl výkon 188 kW (256 k) a točivý moment 330 Nm. BMW vyrobilo v letech 1985 až 1987 pouze 2191 M5 první generace. Jedná se o jedno z nejvzácnějších BMW moderní doby.
BMW M5 E34
- výroba 1988-1995
- velmi vzácné kombi Touring (jen 891 kusů)
- ceny solidních kusů od 18 000 eur
- originální vozy bez koroze od 24 000 eur
Druhá generace BMW M5 dorazila v roce 1988 a vyráběla se do roku 1995. Jako základ opět posloužil běžný model řady 5, ale vůz byl kompletován samostatně ručně a jeden kus se dával dohromady zhruba dva týdny. Podle některých je právě generace E34 nejkvalitnější M5 vůbec. Celkem bylo vyrobeno 12 254 kusů, ale z toho jen 891 byly kombíky M5 Touring. Ten je tedy také mimořádně vzácný.
Pod kapotou opět pracoval řadový šestiválec. Tentokrát se jednalo o jednotku 3,6 l S38B36, později zvětšenou na 3,8 l a přeznačenou na S38B38. Jihoafrická a severoamerická verze si ale ponechala šestiválec 3,6 l kvůli místním emisním normám. První šestiválec 3,6 l měl výkon 232 kW (315 k) v 6900 min-1 a točivý moment 360 Nm v 4750 min-1. M5 o hmotnosti 1670 kg akcelerovala na stovku za 6,3 s a byla omezená na 250 km/h. Saveroamerická a švýcarská verze měla výkon snížený na 229 kW (311 k).
Doporučujeme: Test BMW M550i xDrive M Performance
Verze 3,8 l, montovaná od roku 1992, dosahovala výkonu 250 kW (340 k) v 6900 min-1 a točivého momentu 400 Nm v 4750 min-1. Na 100 km/h zrychlila za 5,9 sekundy a vůz s ní byl o 20 kg lehčí. Verze Touring měla jen motor 3,8 l, hmotnost 1750 kg a na stovku akcelerovala za 6,1 s. Všechny M5 E34 kromě posledního roku výroby měly pětistupňový manuál.
BMW M5 E39
- výroba 1995-2003
- nejlevnější kusy od 8500 eur
- ceny solidních kusů od 15 000 eur
- značný potenciál růstu hodnoty
Třetí generace M5 opustila od verze Touring, i když jediný prototyp kombíku vznikl. Ale do výroby se nedostal. Znovu se vycházelo z běžné řady 5 a v letech 1995 až 2003 bylo sestaveno 20 482 vozů. Stejně jako v případě minulé generace, M5 opět přibrala na váze. Hmotnost vzrostla na 1795 kg i kvůli bohatší komfortní a bezpečnostní výbavě.
Pod kapotu se poprvé nastěhoval osmiválec. Motor S62B50 už ale nebyl přímo odvozený z jednotky použité v závodním autě, jako tomu bylo u předchozích M5. Přímo vycházel z osmiválce M62, který byl použit v běžné modelové řadě automobilky BMW. O přenos síly na zadní elektronicky řízený samosvor se starala upravená šestistupňová převodovka z modelu BMW 540i.
Doporučujeme: Za volantem BMW E39 M5 (1999)
Výkon motoru dosahoval na 294 kW (400 k) v 6600 min-1 a točivý moment na 500 Nm v 3800 min-1. Udávané zrychlení na 100 km/h je 5,3 s a rychlost je opět omezena na 250 km/h. S touto fantastickou M5 jsme se mohli seznámit blíže v samostatném testu, odkaz na něj uvádíme nad tímto odstavcem.
BMW M5 E60
- výroba 2005-2010
- vzácné kombi (1025 kusů) a verze s manuálem (jen v USA)
- nejlevnější kusy od 16 000 eur
- doslova brutální servisní a provozní náklady
Asi největším lákadlem čtvrté generace BMW M5, vyráběné v letech 2005 až 2010, je motor. Atmosférický desetiválec totiž vznikl exkluzivně pro tento model (a technicky příbuzné kupé a kabrio M6). Desetiválec S85B50 produkoval fascinující výkon 373 kW (507 k) v 7750 min-1 a točivý moment 520 Nm v 6100 min-1. V cestovním režimu byl motor omezený na 400 koní.
BMW M5 E60 se také poprvé prodávala s automatem SMG. Jednalo se o sedmistupňovou robotizovanou převodovku. Právě desetiválec a sedmirychlostní převodovka jsou odkazem na tehdejší snažení BMW ve formuli 1. Zrychlení na 100 km/h se odehrálo za 4,7 sekundy a nejvyšší rychlost byla po odstranění omezovače 305 km/h. Udávaná hmotnost je 1855 kg.
Doporučujeme: Srovnání ojetin do 300 000 Kč – BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI
Zajímavostí této M5 je také plno „hraček“ na palubě, jako head-up displej, nastavitelné jízdní režimy, automatické meziplyny a podobně. Dnes to bereme jako samozřejmost, ale tehdy to byl světový unikát. Opět se vrátil kombík Touring, ale vznilo ho jen 1025 kusů, sedanů bylo 19 564. Kombi vážilo o 100 kg víc než sedan. Zvláštností byla možnost objednat si manuální převodovku, což byla výsada severoamerického trhu. U verze s manuálem ale nešla zcela vypnout stabilizace.
BMW M5 F10
- výroba od 2011
- v USA dokonce s manuálem (v EU pouze 7DCT)
- velice problémový motor
- ceny od 35 000 eur a stále klesají
Pátá generace BMW M5 dorazila v roce 2011 a jednalo se o výrazný odklon od původní tradice. Pod kapotu se totiž nastěhoval poprvé menší motor, navíc přeplňovaný. Osmiválec S63B44 má objem 4,4 l, dvě turba a výkon 412 kW (560 k) v 6000–7000 min-1. Minulou M5 tak s přehledem překonával. Točivý moment má hodnotu 680 Nm v 1500–5750 min-1.
V nabídce už zase nebylo kombi Touring a převodovka byla nyní standardně sedmistupňová dvouspojková. V USA ale bylo opět možné přiobjednat si šestistupňový manuál. Standardní M5 akcelerovala na 100 km/h za 4,3 s a rozjela se na 315 km/h. Časem ale přišly dvě silnější verze.
Doporučujeme: Galerie: Sedm generací BMW řady 5 od roku 1972 po současnost
M5 Competition dostala motor posílený na 423 kW (575 k) a na stovce byla o desetinku sekundy rychleji. Nakonec přišla limitovaná edice k oslavě třiceti let modelu M5 a ta měla rovných 600 koní a 700 Nm, na 100 km/h zrychlovala za 3,9 sekundy. Všechny M5 vážily oficiálně 1945 kg. Tato generace je tak vlastně historicky nejobéznější M5.
BMW M5 F90/G30
- v prodeji od roku 2018
- první M5 s pohonem 4x4 a klasickým automatem
- kombi Touring zřejmě nebude
- stejný motor dostane i kupé BMW M8
Současnou generaci vycházející z řady 5 G30 jsme si už představili, tak to vezmeme stručně. Opět má pod kapotou přeplňovaný osmiválec 4,4 l, ale jednotka S63B44 byla zásadně přepracována s cílem snížit tepelné a mechanické namáhání. A ano, myslelo se i na spotřebu a emise. Základní parametry znějí 600 koní a 750 Nm.
Doporučujeme: BMW M5 (G30) oficiálně – Má 600 koní, vypínatelný pohon všech kol a jede 305 km/h
Nová M5 má také poprvé pohon všech kol a klasický automat s hydrodynamickým měničem. Čtyřkolka ale není klasický xDrive. Jedná se o systém, který jde na přání řidiče stiskem tlačítka rozpojit, takže lze i z nové M5 udělal driftovací speciál. Stabilizaci lze samozřejmě úplně vypnout.
Čtyřkolku odůvodňuje vedení automobilky hlavně tím, že konkurence ji nabízí také a tabulkově by pak čistá zadokolka ve sprintu zaostávala. I díky pohonu všech kol akceleruje nová M5 na 100 km/h za 3,4 s a na 200 km/h za 11,1 s. I přes přítomnost klasického automatu a čtyřkolky je nová M5 o 15 kg lehčí než předchůdce.