Range Rover Velar má po světové premiéře. Ta oficiální výstavní sice proběhne na autosalonu v Ženevě, Land Rover ale ukázal svou novinku více než osmi stovkám pozvaných hostů už o týden dříve v londýnském muzeu designu. Mezi pozvanými byla i naše redakce, takže jsme si britskou novinku mohli blíže prohlédnout. Na svezení logicky ještě nedošlo, ale už po prvním seznámení s tímto autem nám cosi říká, že půjde o vynikající stroj, který bychom ihned velmi ochotně uvítali v naší redakční garáži. Proč? Odpovědi najdete níže.
Protože je to vážně pěkné auto
Když automobilka Land Rover vyslala v roce 2007 do světa první obrázky konceptu LRX, asi ani Gerry McGovern coby šéf designu této značky netušil, o jaký úspěch půjde. Nový designový styl použitý poprvé na Evoque je už deset let starý, pořád ale vypadá velmi moderně, a tak z něj vychází i nejnovější Velar.
Poslední variace na studii LRX z roku 2007 v podobě Range Roveru Velar dostala hodně dynamické tvary a také některé méně tradiční prvky. Třeba zasouvací kliky, které se vysunou na pokyn stisku tlačítka dálkového ovládání, případně při stisku malého tlačítka přímo na klice (Také vám výsledné řešení tolik připomíná CD mechaniku u klasických PC?). Poté, co nastoupíte do vozu, se kliky zatáhnou po uzamčení nebo při rozjetí na více než 8 km/h.
Hlavním důvodem tohoto řešení je především design, protože výsledek je opravdu „cool“, vysouvací kliky ale mají také příznivý vliv na aerodynamiku. Samozřejmě stejně jako všechno ostatní prošly i tyto kliky důkladnými testy. Zkoušelo se třeba to, zda si mechanismus poradí se situací, kde je auto kompletně celé pokryté ledem. Problém by to pro ně být neměl.
Dalším důvodem, proč Velar vypadá tak moderně, jsou přední světla. Ta jsou velmi úzká a proto také bude mít každé provedení minimálně diodové svítilny. Alternativou budou laserová adaptivní světla. Zákazníci dostanou k dispozici 13 odstínů karoserie, možnost pořídit černou střechu a pakety R-Dynamic, Black nebo Luxury. Také Velar přijde na trh spolu s takzvanou First Edition. Ta nese matně šedý lak karoserie, který obstarala divize Special Vehicle Operation. First Edition se bude prodávat pouze tento modelový rok.
Doporučujeme: Test Jaguar F-Pace 30d AWD — Tenkrát poprvé
Mohu vás ubezpečit, že Velar doplněný o sportovní paket R-Dynamic s matně šedým lakem karoserie a disky o velikosti 22" vypadá při setkání tváří v tvář naprosto skvěle. Člověk si až říká, že se Jaguar možná na to svoje SUV měl vykašlat. Tento typ karoserie se daleko lépe hodí k sesterskému Range Roveru a stejně tak mu daleko více sluší styl designu v podstatě ušitý přesně na míru kategorii SUV. To u Jaguaru neplatí a na F-Pace je to v kontextu RR Velar trochu vidět.
Protože také interiér je velmi moderní
Když se konečně seznámíte s tím, jak funguje vysouvací klika a nahlédnete do interiéru, uvidíte tam buď čalounění perfektní kůží, nebo nové látkové čalounění stvořené ve spolupráci se společností Kvadrat. Tohle čalounění prezentovala i auta vystavená na londýnské premiéře, přičemž má jít o designově atraktivní záležitost nabízející jako bonus velkou odolnost. Vínem jsem sedadla polévat nezkoušel, ale na pohled jsou skutečně pěkná. Jak jsem ovšem pozoroval hosty, všechny stejně z nějakého důvodu nejvíce zajímají displeje.
Velar je první Land Rover se systémem Touch Pro Duo. O co jde? Na středovém panelu najdete dvě desetipalcové dotykové obrazovky. Ta horní je vcelku klasická, ta spodní nahrazuje tradiční tlačítka například na ovládání klimatizace. Lépe vybavené verze pak nabídnou ještě třetí displej na místě přístrojového štítu a kdybyste se stále necítili dostatečně obklopeni displeji, můžete si koupit i head-up displej.
RR Velar | Jaguar F-Pace | BMW X4 | Mercedes-Benz GLC Coupé | |
---|---|---|---|---|
Délka (mm) | 4803 | 4731 | 4671 | 4732 |
Šířka (mm) | 2032 | 2175 | 1881 | 1890 |
Výška (mm) | 1665 | 1652 | 1624 | 1602 |
Rozvor náprav (mm) | 2874 | 2874 | 2810 | 2873 |
Základní desetipalcová obrazovka umístěná uprostřed palubní desky se umí vyklopit až o 30° vpřed. Konkrétní úhel lze nastavit. Po vypnutí motor se obrazovka zase sklopí, aby se při další jízdě vyklopila tak, jak jste si to předtím nastavili. Na tomto displeji najdete tři hlavní menu - navigaci, media a telefon.
Spodní dotykový displej obstará klimatizaci, nastavení vozu a sedadel nebo systém Terrain Response. Vtip je v tom, že tento displej používá dva otočné ovladače, přičemž jejich funkce se mění podle toho, co je zrovna zobrazeno. To je o mnoho lepší řešení než to, když si musíte vystačit pouze s dotykovým ovládáním třeba v případě nastavení klimatizace.
Doporučujeme: Test Range Rover Evoque Convertible — Kodiaq naopak
Rozepisovat se dále na téma konektivity nemá cenu. Velar nabízí všechno. Ať už požadujete propojení s chytrými telefony, Wi-Fi, nebo dálkový přístup přes telefon s možností třeba sledování vozu.
Protože je sice „malý“, ale prostorný
Ano, Velar je v podstatě malý Range Rover. Jenže to platí pouze ve chvíli, kdy vedle této novinky postavíte opravdového Range. Rozhodně to neznamená, že by šlo o malý automobil. Interiér je vskutku prostorný. Na přesné měření tentokrát nedošlo, ale na základě subjektivních dojmů mohu oficiální sliby o prostorné kabině potvrdit. Platí to jak pro nohy ve druhé řadě, tak pro hlavu (přestože vystavená auta měla střešní okno).
Zavazadelník nabídne objem 673 litrů (měřeno až po strop). Po sklopení sedadel dělených v poměru 40/20/40 dostanete ložnou plochu o rozměrech 1795 mm na délku a 1247 na šířku, respektive objem 1731. Jen pro srovnání, F-Pace disponuje zavazadelníkem o objemu 650 až 1740 litrů.
Hodí se také různé přihrádky, držáky nápojů nebo chlazený box pod posuvnými loketními opěrkami mezi předními sedadly. Land Rover přidá rovněž možnost otevírat páté dveře mávnutím nohy pod nárazníkem a pořídit půjde také vodotěsný a nárazuvzdorný náramek nahrazující klasický klíček.
Protože dostanete V6 a téměř jistě i zajímavé jízdní vlastnosti
Dobrou zprávou je, že v nabídce najdeme i šestiválcové motory. Oba mají objem tří litrů a oba už dobře známe z jiných modelů značky. Bez pozornosti by ale neměly zůstat ani čtyřválce. V případě silnějšího vznětového dvoulitru inženýři použili dvojité přeplňování, kdy by výsledkem měla být rychlá odezva na plyn a parametry 176 kW (240 k) a 500 Nm. Přehled motorizací najdete v tabulce. Později dorazí ještě zážehový dvoulitrový čtyřválec naladěný na 221 kW (300 k).
D180 | D240 | D300 | P250 | P380 | |
---|---|---|---|---|---|
Zdvihový objem válců (cm3): | 1999 | 1999 | 2993 | 1999 | 2995 |
Nejvyšší výkon (kW/min-1): | 132/4000 | 177/4000 | 221/4000 | 184/5500 | 280/6500 |
Nejvyšší točivý moment (Nm/min-1): | 430/1500 | 500/1500 | 700/1500-1750 | 365/1200-4500 | 450/3500-5000 |
Převodovka | 8stupňová automatická | 8stupňová automatická | 8stupňová automatická | 8stupňová automatická | 8stupňová automatická |
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 8,9 | 7,3 | 6,5 | 6,7 | 5,3 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 209 | 217 | 241 | 217 | 250 |
Spotřeba paliva kombinovaná (l/100 km): | 5,4 | 5,8 | 6,4 | 7,6 | 9,4 |
Technická příbuznost s Jaguarem F-Pace přináší koncepci podélně uloženého motoru a stálého pohonu zadní nápravy. Mezinápravová spojka k tomu připojuje nápravu přední. Více hnaná zadní kola znamenají zásadní výhodu s pohledu jízdních dovedností. Tenhle Range Rover bude téměř jistě nejlépe driftující Land Rover v historii.
Každý Velar dostane adaptivní tlumiče a osmistupňový automat ZF, zájemci se ale dočkají také vzduchového odpružení, které není v této kategorii zrovna obvyklé. Pro šestiválce půjde o součást standardní výbavy, za příplatek půjde dokoupit vzduchový podvozek také k silnějším čtyřválcům. Chybět nebude ani distribuce točivého momentu za pomoci brzd a v případě šestiválců si budete moci pořídit dokonce i aktivní zadní diferenciál.
Doporučujeme: Range Rover SVR zrychluje v terénu a blátě lépe než Octavia RS na suchu
Vzduchový podvozek přidá hned několik bonusů. Umí zvětšit světlou výšku až na 251 mm, po zastavení se naopak sám spustí o čtyři centimetry (přece nebudete dělat nadměrně velký krok ven z auta), po překročení rychlosti 105 km/h se kvůli aerodynamice sníží o 10 mm a v případě, že auto zjistí jízdu přes velké překážky, se opět sám zvedne.
Protože je to Range Rover se vším, co k tomu patří
Pokud vás trápí otázka, zda nejvíce silniční Range Rover v historii něco zvládne také v terénu, buďte v klidu. Jestliže přenesete přes srdce hrozbu poškrábání speciálního matného laku a poškození obrovských disků, pak ano, zvládne. Systémy typu Terrain Response, automatické pomalé jízdy terénem, asistenta pro sjíždění prudkých svahů nebo měření hloubky brodu zde přirozeně najdete. Velar postavený na klasických pružinách projede brod hluboký maximálně 60 cm, verze se zvednutým vzduchovým podvozkem umí o pět centimetrů více.
Terén může být zábava, ale jak známo, zákazníci tohle využijí možná někde na předváděcích jízdách a tím to skončí. Co by ovšem mohlo být využíváno mnohem častěji, to je Velar coby tažný vůz. Land Rover s tím přímo počítá, takže také v tomto směru dostal nový Range Rover bohatou výbavu.
Doporučujeme: Test ojetiny Land Rover Freelander II
Po nové Discovery se i zde objevuje aktivní asistent couvání s přívěsem, kdy řidič pouze nastavuje směr a auto samo točí volantem. Směr se nastavuje jedním z multifunkčních otočných ovladačů u spodního dotykového displeje na středovém panelu. Velar vám také pomůže s nacouváním k přívěsu a s kontrolou správné funkce světel. To obvykle provádíte postupným zapínáním jednotlivých ovladačů a chozením tam a zpět, brzdová světla bez druhého člověka nezkontrolujete. Land Rover připravil systém Trailer Light Test. Ten aktivujete tlačítkem v kufru nebo přes dotykový displej a pak už se jdete pouze dívat, zda opravdu na přívěsu svítí vše, jak má. Pro úplnost — Velar odtáhne přívěs těžký až 2,5 tuny.
Protože je nejen o řidiče dobře postaráno
Dalších asistenčních systémů je zde hromada. Čtení značek, hlídání jízdních pruhů, adaptivní tempomat schopný úplného zastavení a tak dále. To všechno známe. Jak už bylo řečeno, Velar přidá ještě adaptivní laserová světla nebo sledování únavy řidiče.
Mnoho toho bylo provedeno také v oblasti pasivních bezpečnostních prvků. Prostor pro posádku chrání extrémně odolná bezpečnostní klec, airbagy jsou samozřejmostí. Hliníková kapota pak byla údajně vyvinuta s ohledem na případnou srážku s chodcem, takže by měla lépe utlumit náraz. Velar by měl získat v nárazových testech Euro NCAP nejlepší možné hodnocení.
Protože se nám líbí více než F-Pace a asi nejsme sami
Range Rover Velar je moderní SUV slibující výborné dovednosti na silnici a ještě lepší v terénu. K tomu přidejme atraktivní design, luxusní interiér, moderní technologie a téměř jistě i velkou dávku komfortu. Zdá se, že na trh brzy dorazí přímo vynikající SUV. Teď už jen všechny ty slibně vypadající dovednosti potvrdit v praxi, což by (doufejme) měla být pouze formalita.
Bude zajímavé sledovat, co udělá příchod tohoto Range Roveru na trh s prodeji Jaguaru F-Pace. Technicky jde o velmi podobná auta, Velar ovšem nabídne několik věcí navíc.
Závěr? Velar na mě udělal dojem. A to až takový, že si dovedu představit situaci, kdy si rovnou po premiéře zajdu podat objednávku na First Edition. Evidentně v tom nejsem sám, protože už v úterý 28. února, tedy ještě před oficiálním odhalením vozu, evidoval Land Rover na 40 tisíc zájemců.
[su_label type="info"]TIP[/su_label] Níže najdete dalších pět videí prezentujících nový Velar a na konci článku také bohatou galerii s fotografiemi přímo ze světové premiéry