Letošní rok je pro automobilku Opel velmi bohatý. Představila se nová Insignia, dorazil malý crossover Crossland X a na autosalonu ve Frankfurtu se oficiálně světu ukáže naopak větší Grandland X. V předstihu jsme si tuto novinku mohli staticky prohlédnout už dnes v Praze.
Doporučujeme: Opel Grandland X je převlečený Peugeot 3008. Představí se až ve Frankfurtu
Jak možná víte, Grandland X je technicky identický s Peugeotem 3008. Na dotaz, čím se oba modely liší, jsme dostali prostou odpověď. Hlavně designem. Platforma, rozvor, použitá technika, vše oba modely vzájemně sdílí. To mimochodem znamená, že by Grandland X měl být velmi dobrým automobilem, protože Peugeot 3008 letos vyhrál titul evropského auta roku.
Jiný design přináší nepatrně odlišné vnější rozměry. Francouzský crossover je oproti Opelu kratší o tři centimetry, je také o tři milimetry užší a na výšku měří o 13 mm méně. Rozvor je v případě Grandlandu X a 3008 shodných 2675 mm.
Grandland X dostal v nabídce Opelu roli největšího crossoveru. Bude stát nad Mokkou X, která je zařazena nad Crosslandem X. Paradoxem je, že právě malá Mokka se u Opelu bere za opravdové SUV (i když malé). Jako jediná z trojice totiž může mít pohon všech kol. I když Grandland X představuje největší nový crossover, stále to ještě neznamená, že to je velké SUV. Za konkurenci Opel považuje například Nissan Qashqai, Hyundai Tucson, Renault Kadjar nebo samozřejmě Peugeot 3008.
Jak moc je prostorný?
Možnost si poprvé prohlédnout vůz takto brzy před oficiální světovou premiérou je určitě zajímavá, ale je zde jedno základní úskalí. Do rukou se vám dostanou předsériová auta. A tak na každou kritiku (třeba na zpomalený chod multimediálního systému) existuje jednoduchá odpověď — auta vznikala na koleni, v sériové verzi to bude lepší. Co ale prozkoumat můžeme velmi přesně, to je vnitřní prostor. Granldand X skutečně není malý.
Pod článkem najdete kompletní tabulky naměřených vnitřních rozměrů, kam jsme pro srovnání přidali také čtveřici Kia Sportage, VW Tiguan, Hyundai Tucson a Nissan Qashqai. Šířkou interiéru patří nový Opel k těm lepším, naopak v podélném směru to minimálně ve srovnání se zmíněnými modely až taková sláva není.
Po stránce variability nečekejte nic speciálního. Opěradla jsou dělená (jako všude jinde), sklápět je můžete pomocí páček ze zavazadelníku a dvojité dno umožní vytvořit po sklopení dokonale rovnou plochu. Základní objem prostoru pro zavazadla je 514 litrů, maximální má hodnotu 1652 litrů. Také naměřené hodnoty prostoru pro zavazadla najdete pod článkem.
OnStar (a jiné systémy) nechybí
Opel přidal k základnímu Peugeotu 3008 navíc kromě designu některé své technologie, takže i v Grandlandu X najdete třeba systém OnStar. Z minulosti víme, že umí zavolat pomoc v případě nehody a zvládne také vůz lokalizovat (pokud funkci lokalizace nevypnete). Řidič se zároveň může jednoduchým stiskem tlačítka spojit s asistentem. Dříve jste si mohli v podstatě jen nechat vyhledat určitý cíl a asistent vám trasu odeslal do navigace, nově bude možné touto cestou také rezervovat hotel nebo vyhledat a rezervovat parkovací místo. Se systémem OnStar souvisí i WiFi hotspot – ani ten v Grandlandu nechybí.
Z praktických věcí můžeme jmenovat klasickou elektrickou zásuvku umístěnou ve druhé řadě sedadel, možnost otevírat i zavírat páté dveře mávnutím nohy pod zadním nárazníkem, čtení značek, soustavu kamer snímajících celé okolí vozu a nejrůznější asistenční systémy včetně adaptivního tempomatu schopného v kombinaci s automatickou převodovkou úplného zastavení.
Motory budou pro začátek dva
Na úvod má Opel připravené dva motory: přeplňovaný zážehový tříválec 1.2 PureTech a vznětový čtyřválec 1.6 BlueHDi. V prvním případě nabídne Grandland X parametry 96 kW (130 k) a 230 Nm, v tom druhé to bude 88 kW (120 k) a 300 Nm. Standardně dostanete oba motory se šestistupňovou manuální převodovkou, tu bude možné vyměnit za šestistupňový automat.
Doporučujeme: Nový Opel Insignia vstoupil na český trh. Zatopit chce Škodě Superb i BMW
Další fakta Opel nezveřejnil, ale dobrou představu nám dá Peugeot 3008. Ten v kombinaci se zážehovým tříválcem a manuálem zvládne sprint z nuly na 100 km/h za 10,8 s a nejvíce se rozjede na 188 km/h. Základní dieselové provedení potřebuje pro akceleraci z klidu na 100 km/h 11,2 s a maximálně zvládne 189 km/h. Pokud na tom nebude Opel stejně, pak na tom bude určitě dost podobně.
Na pohon všech kol zapomeňte – stejně jako u Peugeotu 3008. Náhražkou bude opět systém Grip Control, který upravuje nastavení ESP podle řidičem vybraného režimu pro různé povrchy. Občas pomůže, náhrada za pohon všech kol to samozřejmě není.
Doporučujeme: Cenové srovnání — Nový Opel Insignia vs. Škoda Superb vs. Volkswagen Passat
Opel ale postupně nabídku motorizací ještě rozšíří. Nejpozději na podzim příštího roku by měl být k dispozici motor s výkonem ještě nižším než 88 kW (120 k) a zároveň i motorizace s výkonem vyšším než 96 kW (130 k). Peugeot 3008 v českém ceníku nic slabšího než 88 kW nemá, v případě silnějších jednotek to může být zážehová šestnáctistovka 121 kW (165 k), případně vznětový dvoulitr.
Jak už bylo řečeno, Grandland X se v sériovém provedení představí v polovině září na autosalonu ve Frankfurtu. Na český trh by měl dorazit přibližně za pět měsíců, což znamená v listopadu.
Prostor pro cestující (cm) | Opel Grandland X | Nissan Qashqai | Hyundai Tuscon | Kia Sportage | VW Tiguan |
---|---|---|---|---|---|
Šířka v úrovni loktů vpředu | 151 | 147 | 151 | 152 | 154 |
Šířka v úrovni loktů vzadu | 150 | 147 | 149 | 149 | 151 |
Prostor pro hlavu vpředu min/max. | 88/97 | 89/95 | 94/101 | 92/100 | 91/99 |
Prostor pro hlavu vzadu | 93 | 90 | 100 | 99 | 92 |
Délka sedáku vpředu | 50-54 | 49 | 48 | 47 | 50 |
Výška opěradla vpředu | 60 | 59 | 65 | 62 | 65 |
Délka sedáku vzadu | 47 | 49 | 48 | 46 | 50 |
Výška opěradla vzadu | 67 | 64 | 67 | 66 | 62 |
Minimální prostor pro nohy vzadu | 13 | 14 | 20 | 17 | 18 |
Maximální prostor pro nohy vzadu | 37 | 38 | 43 | 40 | 42 |
Prostor pro nohy vzadu za řidičem 178 cm (zadní sedadla u Tiguanu posunutá zcela vzad) | 24 | 23 | 26 | 28 | 27 |
Prostor pro nohy vzadu za řidičem 190 cm (zadní sedadla u Tiguanu posunutá zcela vzad) | 20 | 18 | 21 | 23 | 20 |
Prostor pro zavazadla (cm) | Opel Grandland X | Nissan Qashqai | Hyundai Tucson | Kia Sportage | VWTiguan |
---|---|---|---|---|---|
Šířka mezi bočnicemi | 105 | 111 | 103 | 103 | 101 |
Maximální šířka | 117 | 140 | 136 | 136 | 140 |
Výška po plato (podlaha nahoře) | 48 | 38 | --- | 43 | 47 |
Výška po plato (podlaha dole) | 60 | 51 | 46 | 50 | 53 |
Minimální délka ložné plochy (u Tiguanu sedadla zcela vzadu/zcela vpředu) | 86 | 70 | 84 | 87 | 85/103 |
Výška otevření pátých dveří | 188 | 191 | 186 | 186 | 191 |
Šířka vstupního otvoru | 116 | 116 | 111 | 101 | 108 |
Výška vstupního otvoru | 82 | 86 | 89 | 84 | 88 |
Výška nakládací hrany | 81 | 76 | 73 | 75 | 74 |
Max. délka nákladu (u Sportage k přednímu opěradlu, u Tiguanu k palubní desce) | 198 | 173 | 200 | 198 | 256 |
Já mám Opela již několik let a jsem s ním stále spokojená. Nedávno jsem si vylepšila interiér automobilu a pořídila si nové přídavné budíky do svého auta a musím říct, že jsem ohromena. Nový design a moderní technologie přináší do interiéru úplně nový rozměr. Přehledné informace mi tak umožňují plně se soustředit na jízdu.
Já mám Opela již několik let a jsem s ním stále spokojená. Nedávno jsem si vylepšila interiér automobilu a pořídila si nové přídavné budíky do svého auta a musím říct, že jsem ohromena. Nový design a moderní technologie přináší do interiéru úplně nový rozměr. Přehledné informace mi tak umožňují plně se soustředit na jízdu.