Prohlédli jsme si nový Opel Grandland X. Jak prostorný je uvnitř? (první dojmy)

2 nové názory
Autor: Redakce
  • Ještě před oficiální frankfurtskou premiérou jsme si prohlédli nový Opel Grandland X

  • Jde o technické dvojče Peugeotu 3008

  • Pro začátek najdeme v nabídce zážehovou dvanáctistovku a diesel o objemu 1,6 l

  • Na český trh vůz dorazí na podzim 

Letošní rok je pro automobilku Opel velmi bohatý. Představila se nová Insignia, dorazil malý crossover Crossland X a na autosalonu ve Frankfurtu se oficiálně světu ukáže naopak větší Grandland X. V předstihu jsme si tuto novinku mohli staticky prohlédnout už dnes v Praze.

Doporučujeme: Opel Grandland X je převlečený Peugeot 3008. Představí se až ve Frankfurtu

Jak možná víte, Grandland X je technicky identický s Peugeotem 3008. Na dotaz, čím se oba modely liší, jsme dostali prostou odpověď. Hlavně designem. Platforma, rozvor, použitá technika, vše oba modely vzájemně sdílí. To mimochodem znamená, že by Grandland X měl být velmi dobrým automobilem, protože Peugeot 3008 letos vyhrál titul evropského auta roku.

Jiný design přináší nepatrně odlišné vnější rozměry. Francouzský crossover je oproti Opelu kratší o tři centimetry, je také o tři milimetry užší a na výšku měří o 13 mm méně. Rozvor je v případě Grandlandu X a 3008 shodných 2675 mm.

_DSC0285 Opel má už teď v nabídce dva modely z kategorie B-SUV. Crossland X je typický crossover, Mokka X hraje roli malého SUV a jako jediná z této trojice nabízí i pohon všech kol. Grandland X se zařadí nad tyto dva modely. Pořád ale jde o kompaktní SUV

Grandland X dostal v nabídce Opelu roli největšího crossoveru. Bude stát nad Mokkou X, která je zařazena nad Crosslandem X. Paradoxem je, že právě malá Mokka se u Opelu bere za opravdové SUV (i když malé). Jako jediná z trojice totiž může mít pohon všech kol. I když Grandland X představuje největší nový crossover, stále to ještě neznamená, že to je velké SUV. Za konkurenci Opel považuje například Nissan Qashqai, Hyundai Tucson, Renault Kadjar nebo samozřejmě Peugeot 3008.

Jak moc je prostorný? 

Možnost si poprvé prohlédnout vůz takto brzy před oficiální světovou premiérou je určitě zajímavá, ale je zde jedno základní úskalí. Do rukou se vám dostanou předsériová auta. A tak na každou kritiku (třeba na zpomalený chod multimediálního systému) existuje jednoduchá odpověď — auta vznikala na koleni, v sériové verzi to bude lepší. Co ale prozkoumat můžeme velmi přesně, to je vnitřní prostor. Granldand X skutečně není malý.

Pod článkem najdete kompletní tabulky naměřených vnitřních rozměrů, kam jsme pro srovnání přidali také čtveřici Kia Sportage, VW Tiguan, Hyundai Tucson a Nissan Qashqai. Šířkou interiéru patří nový Opel k těm lepším, naopak v podélném směru to minimálně ve srovnání se zmíněnými modely až taková sláva není.

_DSC0278 Prostorovou nouzí Grandland X určitě netrpí, ale na trhu najdeme i prostornější kompaktní SUV
_DSC0274 Palubní deska je podobná tomu, co známe z nového Opelu Insignia. Stejně jako vnější design

Po stránce variability nečekejte nic speciálního. Opěradla jsou dělená (jako všude jinde), sklápět je můžete pomocí páček ze zavazadelníku a dvojité dno umožní vytvořit po sklopení dokonale rovnou plochu. Základní objem prostoru pro zavazadla je 514 litrů, maximální má hodnotu 1652 litrů. Také naměřené hodnoty prostoru pro zavazadla najdete pod článkem.

OnStar (a jiné systémy) nechybí 

Opel přidal k základnímu Peugeotu 3008 navíc kromě designu některé své technologie, takže i v Grandlandu X najdete třeba systém OnStar. Z minulosti víme, že umí zavolat pomoc v případě nehody a zvládne také vůz lokalizovat (pokud funkci lokalizace nevypnete). Řidič se zároveň může jednoduchým stiskem tlačítka spojit s asistentem. Dříve jste si mohli v podstatě jen nechat vyhledat určitý cíl a asistent vám trasu odeslal do navigace, nově bude možné touto cestou také rezervovat hotel nebo vyhledat a rezervovat parkovací místo. Se systémem OnStar souvisí i WiFi hotspot – ani ten v Grandlandu nechybí.

_DSC0275 Grandland X umí otevřít páté dveře na pokyn nohy. Stejným způsobem jdou páté dveře také zavřít
_DSC0272 Bez konektivity to nejde nikde. Také Opel Grandland X proto nabízí třeba WiFi hotspot

Z praktických věcí můžeme jmenovat klasickou elektrickou zásuvku umístěnou ve druhé řadě sedadel, možnost otevírat i zavírat páté dveře mávnutím nohy pod zadním nárazníkem, čtení značek, soustavu kamer snímajících celé okolí vozu a nejrůznější asistenční systémy včetně adaptivního tempomatu schopného v kombinaci s automatickou převodovkou úplného zastavení.

Motory budou pro začátek dva 

Na úvod má Opel připravené dva motory: přeplňovaný zážehový tříválec 1.2 PureTech a vznětový čtyřválec 1.6 BlueHDi. V prvním případě nabídne Grandland X parametry 96 kW (130 k) a 230 Nm, v tom druhé to bude 88 kW (120 k) a 300 Nm. Standardně dostanete oba motory se šestistupňovou manuální převodovkou, tu bude možné vyměnit za šestistupňový automat.

Doporučujeme: Nový Opel Insignia vstoupil na český trh. Zatopit chce Škodě Superb i BMW

Další fakta Opel nezveřejnil, ale dobrou představu nám dá Peugeot 3008. Ten v kombinaci se zážehovým tříválcem a manuálem zvládne sprint z nuly na 100 km/h za 10,8 s a nejvíce se rozjede na 188 km/h. Základní dieselové provedení potřebuje pro akceleraci z klidu na 100 km/h 11,2 s a maximálně zvládne 189 km/h. Pokud na tom nebude Opel stejně, pak na tom bude určitě dost podobně.

_DSC0254 _DSC0255 _DSC0258 _DSC0253

Na pohon všech kol zapomeňte – stejně jako u Peugeotu 3008. Náhražkou bude opět systém Grip Control, který upravuje nastavení ESP podle řidičem vybraného režimu pro různé povrchy. Občas pomůže, náhrada za pohon všech kol to samozřejmě není.

Doporučujeme: Cenové srovnání — Nový Opel Insignia vs. Škoda Superb vs. Volkswagen Passat

Opel ale postupně nabídku motorizací ještě rozšíří. Nejpozději na podzim příštího roku by měl být k dispozici motor s výkonem ještě nižším než 88 kW (120 k) a zároveň i motorizace s výkonem vyšším než 96 kW (130 k). Peugeot 3008 v českém ceníku nic slabšího než 88 kW nemá, v případě silnějších jednotek to může být zážehová šestnáctistovka 121 kW (165 k), případně vznětový dvoulitr.

Jak už bylo řečeno, Grandland X se v sériovém provedení představí v polovině září na autosalonu ve Frankfurtu. Na český trh by měl dorazit přibližně za pět měsíců, což znamená v listopadu.

Prostor pro cestující (cm) Opel Grandland X Nissan Qashqai Hyundai Tuscon Kia Sportage VW Tiguan
Šířka v úrovni loktů vpředu 151 147 151 152 154
Šířka v úrovni loktů vzadu 150 147 149 149 151
Prostor pro hlavu vpředu min/max. 88/97 89/95 94/101 92/100 91/99
Prostor pro hlavu vzadu 93 90 100 99 92
Délka sedáku vpředu 50-54 49 48 47 50
Výška opěradla vpředu 60 59 65 62 65
Délka sedáku vzadu 47 49 48 46 50
Výška opěradla vzadu 67 64 67 66 62
Minimální prostor pro nohy vzadu 13 14 20 17 18
Maximální prostor pro nohy vzadu 37 38 43 40 42
Prostor pro nohy vzadu za řidičem 178 cm (zadní sedadla u Tiguanu posunutá zcela vzad) 24 23 26 28 27
Prostor pro nohy vzadu za řidičem 190 cm (zadní sedadla u Tiguanu posunutá zcela vzad) 20 18 21 23 20
Prostor pro zavazadla (cm) Opel Grandland X Nissan Qashqai Hyundai Tucson Kia Sportage VWTiguan
Šířka mezi bočnicemi 105 111 103 103 101
Maximální šířka 117 140 136 136 140
Výška po plato (podlaha nahoře) 48 38 --- 43 47
Výška po plato (podlaha dole) 60 51 46 50 53
Minimální délka ložné plochy (u Tiguanu sedadla zcela vzadu/zcela vpředu) 86 70 84 87 85/103
Výška otevření pátých dveří 188 191 186 186 191
Šířka vstupního otvoru 116 116 111 101 108
Výška vstupního otvoru 82 86 89 84 88
Výška nakládací hrany 81 76 73 75 74
Max. délka nákladu (u Sportage k přednímu opěradlu, u Tiguanu k palubní desce) 198 173 200 198 256

Já mám Opela již několik let a jsem s ním stále spokojená. Nedávno jsem si vylepšila interiér automobilu a pořídila si nové přídavné budíky do svého auta a musím říct, že jsem ohromena. Nový design a moderní technologie přináší do interiéru úplně nový rozměr. Přehledné informace mi tak umožňují plně se soustředit na jízdu.

Já mám Opela již několik let a jsem s ním stále spokojená. Nedávno jsem si vylepšila interiér automobilu a pořídila si nové přídavné budíky do svého auta a musím říct, že jsem ohromena. Nový design a moderní technologie přináší do interiéru úplně nový rozměr. Přehledné informace mi tak umožňují plně se soustředit na jízdu.

  • Našli jste v článku chybu?