Cena elektromobilů je z velké části daná cenou akumulátorů, která dlouhodobě klesala. Za posledních 10 let baterie zlevnily o 89 %. Příznivý vývoj dával naději na zlevnění elektromobilů obecně, respektive na vyrovnání cen bateriových elektromobilů a vozů se spalovacími motory. Jenže podle nejnovějších trendů situace nebude tak jednoznačná.
V současnosti jsou totiž nejvíce využívány lithium-iontové akumulátory. Jak napovídá označení, nepostradatelnou surovinou je pro ně lithium, o kterém se mimochodem v našich končinách před čtyřmi lety hojně mluvilo, ale od té doby se s tuzemským lithiem nic nestalo. Právě ceny lithia se ale od počátku letošního roku téměř zdvojnásobily a vrátily se k vrcholu, kterého dosáhly v roce 2018.
Jak upozorňují Automotive News Europe, cena lithia se od poloviny roku 2015 do poloviny roku 2018 ztrojnásobila. Právě její růst vedl k otevření šesti lithiových dolů v Austrálii. Cena lithia následně začala klesat, protože ho byl na trhu dostatek. Nicméně v letošním roce se situace změnila. Automobilky uvádí v souladu s emisními cíli EU jeden nový nabíjecí model za druhým, poptávka po lithiu konstantně stoupá a producenti lithia přestávají stíhat. Podle Automotive News Europe by měla globální spotřeba lithia růst i nadále. Do konce dekády by měla být oproti současnosti až pětinásobná.
„Vzhledem k rostoucím cenám se určitě objeví dosud neznámé projekty, které pomohou zvýšit dodávky tak, aby byla poptávka pokrytá. To je téměř jisté. Jisté už ale není to, kolik takových projektů se chystá,“ uvedl pro Automotive News Europe analytik společnosti Benchmark Mineral Intelligence Cameron Perks. „Také existuje možnost, že nebude možné těžit dostatečné množství lithia, což by mohlo zpomalit uvádění nových elektromobilů,“ dodává. Podle společnosti BMI bude pravděpodobně lithium dále zdražovat a jeho cena se dostane k rekordním hodnotám.
Kromě lithia rostou ceny i dalších vzácných materiálů, jako je měď nebo kobalt. Zhruba 40 % surovin potřebných pro výrobu akumulátorů aktuálně zdražuje, a to by v konečném důsledku mohlo trend zlevňování elektromobilů zpomalit. Nicméně výrobci stále hledají cesty, jak se s těmito problémy vypořádat a cenu akumulátorů nezvyšovat, ať už jde třeba o efektivnější proces výroby nebo využívání levnějšího chemického složení baterií.
Pro úplnost, moment, kdy se protnou ceny elektromobilů a vozů se spalovacími motory, nezáleží výhradně na tom, jak rychle budou bateriové automobily zlevňovat. Na trhu můžeme pozorovat trend zdražování běžných aut, kterému už teď spousta států pomáhá pomocí různých daní za tabulkové emise a který by mohla významně podpořit chystaná norma Euro 7. V konečném důsledku proto zdraží automobily obecně, ať už si budete chtít koupit cokoliv.