Automobilky nacházejí a napravují různé výrobní nedostatky svých produktů prakticky pořád. Méně závažné problémy se často opravují skrytě, v rámci garančních prohlídek nebo jiných návštěv servisu. Jindy ale musí výrobce přistoupit ke svolávací akci a pozvat majitele dotčených aut do servisu dopisem.
Důvody svolávacích akcí mohou být leckdy poněkud překvapivé. Mírně řečeno. Nebo byste v dnešní době čekali, že vám dorazí informace o hrozbě odpadnutí zadního diferenciálu, ulétnutí kapoty nebo třeba takové drobnosti, jako je prasknutí sloupku řízení?
Podívali jsme se na to, kvůli čemu všemu se v loňském roce svolávala různá auta do servisů v Evropě. Jako zdroj nám posloužila databáze systému RAPEX, která eviduje informace o potenciálně nebezpečných spotřebitelských produktech.
Proč se tedy – kromě jiného – konaly svolávací akce?
1) Protože se může něco otevřít
Vskutku nepříjemná věc je, když jedete a najednou se vám otevřou dveře. Přesně tento problém řešily automobilky Peugeot a Citroën u modelů 308 a C4 Picasso. Příčinou byl vadný mechanismus zavírání dveří, který mohl způsobit neúmyslné otevření. Škoda pak například řešila problémy s dětskou pojistkou, která se mohla tvářit tak, že si vaše ratolesti zevnitř dveře neotevřou, ale ve skutečnosti dveře otevřít z interiéru stále šly.
Doporučujeme: Svolávací akce v Evropě za rok 2016: Nejvíc svolával Renault, Škoda měla pět akcí
Ještě větší potíže mohly nastat u Renaultu Trafic. Zde se objevily případy, kdy nebyly řádně dotažené šrouby držící zámek kapoty, takže se mohla za jízdy otevřít.
2) Protože se může rozbít řízení
Asi se shodneme na tom, že řízení je dost zásadní věc, kde by se problémy objevovat neměly. Ale děje se tak. Pro důkaz nemusíme chodit daleko. Například kolínská trojčata řešila riziko prasknutí sloupku řízení. Nebo můžeme zmínit opět Renault Trafic. U něj se pro změnu objevily problémy se spojením volantu a sloupku řízení.
A do třetice Dacia Dokker, Lodgy, Logan a Sandero. U nich bylo zjištěno riziko prasknutí spojovacích tyčí řízení.
3) Protože se bezpečnostní prvky stávají nebezpečnými
Určitě si vzpomenete na kauzu airbagů Takata. Spolu s airbagem vylétly do prostoru také malé kovové částice, které byly v takovém případě dost nebezpečné. Přesně kvůli tomu svolávala do servisů minulý rok Škoda model Yeti. Ale objevily se i jiné případy.
Doporučujeme: Volvo svolává více než 70 000 aut. Problémem je bezpečnostní pás spolujezdce
Tak třeba Toyota zjistila u modelu Land Cruiser 100 problém se softwarem airbagů. Ten mohl v konečném důsledku způsobit bezdůvodnou aktivaci jak airbagů, tak předepínačů bezpečnostních pásů.
4) Protože může něco vzplanout
I požár bývá celkem častým důvodem pro svolání aut do servisu. Třeba Citroën svolal modely C3, C4, DS3 a DS4 kvůli riziku úniku oleje z turbodmychadla. Ten se mohl dostat na horké části motoru a vzplanout. Dokonce i poté, co by byl motor vypnut.
Peugeot pro změnu svolával minulý rok model 207 kvůli problémům s kabeláží systému vyhřívání sedadel. Zjištěno bylo riziko přílišné intenzity, která mohla opět vést až ke vzniku požáru. A to i v případech, kdy byl vůz zaparkován.
5) Protože se může něco vypnout
To takhle jedete, a z ničeho nic se vám vypne motor. Tím pádem přestane fungovat většina systémů včetně posilovače řízení. Tohle řešil například Jeep u modelů Grand Cherokee a Commander. Vadná byla spínací skříňka. Hrozilo, že klíček spadne do polohy „off“.
Doporučujeme: Fiat a Jeep opakovaně propadají v kvalitě a spolehlivosti. Nejnověji to schytaly od Consumer Reports
Riziko nenadálého zhasnutí motoru se v loňském roce týkalo i Land Roveru Discovery, Range Roveru a Range Roveru Sport. Zde však byla příčina v elektronice.
6) Protože může občas něco upadnout
Ono se řekne 21. století, moderní doba, ale možná byste se divili, jak často musí auta do servisu kvůli tomu, že by z nich mohlo při jízdě něco upadnout. Ani náhodou se to přitom netýká nejlevnějších modelů.
Přesně tohle byl totiž důvod, proč minulý rok pořádalo svolávací akci Bugatti u modelu Veyron. Zde hrozilo kvůli korozi upadnutí hliníkových destiček, které se používají při zvedání automobilu. Jiným problémem tohoto výjimečného vozu byl třeba nepřesný ukazatel stavu paliva. Sliboval větší množství, než jaké v nádrži skutečně bylo.
Doporučujeme: EU chce zavést v autech 19 povinných asistentů. Má to snížit počet mrtvých na silnicích
Upadnout ale může víc věcí. Například zadní diferenciál u modelu Hyundai Genesis, a to kvůli špatným šroubům jeho uchycení. U Smartu pro změnu hrozilo (při kombinaci rychlé jízdy a silného větru) uvolnění plastového panelu, který je zde místo kapoty. Dacia řešila hrozbu vypadnutí zadní pružiny u modelu Duster.
7) Může upadnout... třeba kolo?
Ano, může. I takové případy se v roce 2016 v systému RAPEX vyskytly. Konkrétně u Mégane Generation, Fluence a Clia kvůli nesprávně dotaženým šroubům. Stejnou věc překvapivě řešil i Mercedes (třída B a CLA), kde byly důvodem špatné šroubové spoje.
8) Kvůli maličkostem
I úplná maličkost může nadělat hodně potíží. Například špatná vodicí lišta předního sedadla u Fiatu 500. To se pak sedadlo tváří zajištěně, ale když se rozjedete, zjistíte, že zajištěné není.
Nebo kobereček. Ten může opustit své vyhrazené místo a nasunout se pod pedály. Následně přidáte plný plyn a pedál se vám na podlaze o kobereček zasekne. Problém je to o to větší, že se tento případ z roku 2016 netýkal nějakého slabého tříválce, ale poměrně výkonného Maserati Quattroporte.
Závěrem je potřeba zdůraznit, že uvedené důvody se většinou týkají jen menší části sériové produkce z určitého období, nikoliv všech existujících exemplářů uvedeného modelu.