Pro ženy představuje dopravní nehoda mnohem větší nebezpečí než pro muže. To je výsledek několika zahraničních studí, o kterých informoval britský magazín Auto Express. Některé průzkumy dokonce tvrdí, že ženám hrozí při srážce aut dvakrát vyšší riziko těžkého zranění než mužům.
Problémem podle Auto Expressu je, že crash testy znevýhodňují ženy. Například evropské laboratoře Euro NCAP, Nová Škoda Octavia prošla testy Euro NCAP bez zaváhání. U nás prodávaná auta ale budou ještě trochu lepší">podle kterých se určuje bezpečnost nových aut prodávaných v EU, až do roku 2015 používaly pouze „mužské“ testovací figuríny. Ty totiž byly založeny na padesátém percentilu mužů. To znamená, že polovina mužské populace je vyšší či těžší než figurína a polovina naopak nižší nebo lehčí.
Muži tvoří 49 procent evropské populace, na druhou stranu ale tvoří 76 procent obětí smrtelných dopravních nehod. Používání 50percentilní „mužské“ figuríny tedy pro testy znamenalo největší možný zásah.
Od vojáka po průměrného člověka
„Během prvních dvaceti let ani příliš nezáleželo na tom, jakou jsme používali figurínu. Stavba vozů byla tak špatná, že všechny skončily s nevalnými výsledky. Vlastně je šlo testovat i bez figurín,“ řekl Auto Expressu Richard Schram, technický ředitel Euro NCAP.
Na začátku 70. let byly testovací figuríny založeny na vojácích americké armády. Z jejího vzorku vznikly tři panáci 95percentilní, 50. a 5percentilní. Šlo je při testech používat všechny, ale to by bylo finančně náročné. Proto se přešlo jen na 50percentilní. „Vybral se průměrný člověk o výšce 175 centimetrů a 75 kg váhy. To proto, aby se pokrylo co nejvíce populace. Pokud bychom použili 5percentilní ženu, tlačili bychom automobilky, aby se zaměřily na ochranu pouze pěti procent populace,“ vysvětlil Schram.
I proto jsou ale nehody pro ženy dnes nebezpečnější než pro muže. Podle studie Centra aplikované biomechaniky Virginské univerzity má žena připoutaná bezpečnostním pásem při čelním střetu o 73 procent vyšší riziko na těžké zranění než muž. Švédský průzkum zase podle Auto Expressu ukazuje, že ženy při srážce zezadu letí dál než muži. Zásadní je prý fakt, že tužší sedadla ve voze fungují na lehčí cestující jako trampolína. Před problémem varuje i Evropská komise, podle které mají ženy o 43 procent větší šanci na těžká zranění.
Staří lidé jsou také ohroženi
Schram ale používání 50percentilní mužské figuríny obhajuje. „Říká se jí sice mužská figurína, ale myslím si, že to není správně. Z hlediska velikosti a hmotnosti jde totiž prostě o průměrnou figurínu.“ Technický ředitel Euro NCAP ale uznává, že rozdíly mezi muži a ženami jsou. „Ženy jsou z biologického hlediska slabší. Problémem může být i to, že sedí blíž volantu. Rozhodně ale nejde o jednoduchý problém. Ostatně, dalším problémem by mohli být staří lidé za volantem, kteří jsou také specifickou skupinou. Třeba proto, že mají slabší kosti a svaly než průměrný člověk.“
I proto už do výbavy Euro NCAP patří i 5percentilní „ženská“ figurína, která poslouží k tomu, aby se testovaly dopady nehody na lidi s menší výškou nebo nižší tělesnou hmotností. „Vyřešili jsme hodně problémů v průměru. Nyní se tedy můžeme zaměřit i na extrémy,“ dodal Schram.