Při nehodách hrozí ženám těžší zranění než mužům. Crash testy na ně nemyslí

03.01.2020
1 nový názor
Autor: Redakce
  • Podle některých studií hrozí ženám až dvakrát vyšší riziko těžkého zranění než mužům

  • Euro NCAP používalo do roku 2015 jen průměrnou „mužskou“ figurínu

  • Lehčí cestující mohou při nehodě „letět“ dál

  • Problémem jsou i řidiči, kteří sedí blíže k volantu. A také důchodci

Pro ženy představuje dopravní nehoda mnohem větší nebezpečí než pro muže. To je výsledek několika zahraničních studí, o kterých informoval britský magazín Auto Express. Některé průzkumy dokonce tvrdí, že ženám hrozí při srážce aut dvakrát vyšší riziko těžkého zranění než mužům.

Problémem podle Auto Expressu je, že crash testy znevýhodňují ženy. Například evropské laboratoře Euro NCAP, Nová Škoda Octavia prošla testy Euro NCAP bez zaváhání. U nás prodávaná auta ale budou ještě trochu lepší">podle kterých se určuje bezpečnost nových aut prodávaných v EU, až do roku 2015 používaly pouze „mužské“ testovací figuríny. Ty totiž byly založeny na padesátém percentilu mužů. To znamená, že polovina mužské populace je vyšší či těžší než figurína a polovina naopak nižší nebo lehčí.

Nový VW Golf má pět hvězd Euro NCAP, elektrický Up jen tři
Přečtěte si také:

Nový VW Golf má pět hvězd Euro NCAP, elektrický Up jen tři

Muži tvoří 49 procent evropské populace, na druhou stranu ale tvoří 76 procent obětí smrtelných dopravních nehod. Používání 50percentilní „mužské“ figuríny tedy pro testy znamenalo největší možný zásah.

Od vojáka po průměrného člověka

„Během prvních dvaceti let ani příliš nezáleželo na tom, jakou jsme používali figurínu. Stavba vozů byla tak špatná, že všechny skončily s nevalnými výsledky. Vlastně je šlo testovat i bez figurín,“ řekl Auto Expressu Richard Schram, technický ředitel Euro NCAP.

Na začátku 70. let byly testovací figuríny založeny na vojácích americké armády. Z jejího vzorku vznikly tři panáci 95percentilní, 50. a 5percentilní. Šlo je při testech používat všechny, ale to by bylo finančně náročné. Proto se přešlo jen na 50percentilní. „Vybral se průměrný člověk o výšce 175 centimetrů a 75 kg váhy. To proto, aby se pokrylo co nejvíce populace. Pokud bychom použili 5percentilní ženu, tlačili bychom automobilky, aby se zaměřily na ochranu pouze pěti procent populace,“ vysvětlil Schram.

Nová Škoda Octavia prošla testy Euro NCAP bez zaváhání. U nás prodávaná auta ale budou ještě trochu lepší
Přečtěte si také:

Nová Škoda Octavia prošla testy Euro NCAP bez zaváhání. U nás prodávaná auta ale budou ještě trochu lepší

I proto jsou ale nehody pro ženy dnes nebezpečnější než pro muže. Podle studie Centra aplikované biomechaniky Virginské univerzity má žena připoutaná bezpečnostním pásem při čelním střetu o 73 procent vyšší riziko na těžké zranění než muž. Švédský průzkum zase podle Auto Expressu ukazuje, že ženy při srážce zezadu letí dál než muži. Zásadní je prý fakt, že tužší sedadla ve voze fungují na lehčí cestující jako trampolína. Před problémem varuje i Evropská komise, podle které mají ženy o 43 procent větší šanci na těžká zranění.

Staří lidé jsou také ohroženi

Schram ale používání 50percentilní mužské figuríny obhajuje. „Říká se jí sice mužská figurína, ale myslím si, že to není správně. Z hlediska velikosti a hmotnosti jde totiž prostě o průměrnou figurínu.“ Technický ředitel Euro NCAP ale uznává, že rozdíly mezi muži a ženami jsou. „Ženy jsou z biologického hlediska slabší. Problémem může být i to, že sedí blíž volantu. Rozhodně ale nejde o jednoduchý problém. Ostatně, dalším problémem by mohli být staří lidé za volantem, kteří jsou také specifickou skupinou. Třeba proto, že mají slabší kosti a svaly než průměrný člověk.“

I proto už do výbavy Euro NCAP patří i 5percentilní „ženská“ figurína, která poslouží k tomu, aby se testovaly dopady nehody na lidi s menší výškou nebo nižší tělesnou hmotností. „Vyřešili jsme hodně problémů v průměru. Nyní se tedy můžeme zaměřit i na extrémy,“ dodal Schram.

Jan (neregistrovaný)
Téda, že se vašnosti nestydí takhle genderově nevyváženě porovnávat... :o) A jinak vážně. Brát NCAP vážně snad ani nejde, už proto, že čtvrtina hodnocení je věnována asistentům a obdobným legráckám, na kterých může nahnat body úplná skořápka. Ono je celé to hraní si s deformačními zónami apod. hezké, ale v mnoha případech je stejně lepší, když je auto uděláno z bytelného plechu, třeba jako staré dobré Moskviče, kde řidič přerazil betonový sloup a s autem odjel zdráv a ani chladič nerozbil... Chápu, že na prosté síle plechu se nepřiživí dost výzkumníků, zkušeben atd., ale vlastní pevnost a mimo jiné i setrvačnost má mnohdy při skutečné nehodě větší význam než propočty, podle kterých se v učebnicovém nárazu do správného místa, jak se používá u testů, zastaví ohyb tam či onde. A je celkem nasnadě ptát se (poplatně tomu, jak se dnes šetří na všem), co udělá karoserie z měkkého pidiplíšku po pár letech, až bude prohnilá, zatímco údajně nebezpečné auto z přelomu tisíciletí má ještě pozink přijatelný a prohnilé durch není (nemluvě o už veteránech ještě z plechu bytelného, ne samozřejmě naskrz prorezlý vrak z kopřiv vytažený).
  • Našli jste v článku chybu?