Před 55 lety se československá výprava s upravenou Tatrou 138 neúspěšně snažila dostat do Gabonu. Expedice Lambaréné oslavila půlkulaté výročí

14.06.2023
přidejte názor

Expedice Lambaréné odstartovala prvního ledna roku 1968. V červnu toho roku dorazily do Československa zprávy o tom, že členové výpravy nesmí vstoupit na území cílového Gabonu. V září 1968 se pak expediční Tatra vrátila do zcela jiného Československa. 

Tuzemská historie zná řadu zajímavých expedičních výprav. Jednou z nich je bezesporu expedice Lambaréné, která letos slaví půlkulatých 55 let. Osm dobrodruhů si dalo za cíl dovézt zásilku zdravotnického materiálů a léků do nemocnice Alberta Schweitzera v gabonském Lambaréné. Jenže právě v červnu 1968 referovala československá média o tom, že členové výpravy na území Gabonu nesmí. 

Přípravy expedice původně provázely problémy, které její start pozdržely. Slavnostní odjezd proběhl prvního ledna roku 1968. Iniciativu k tomuto projektu měli na svědomí studenti Karlovy univerzity, finanční stránku věci zajistilo tehdejší ministerstvo těžkého strojírenství a podnik zahraničního obchodu, základ expedičního automobilu poskytla kopřivnická Tatra. Konkrétně šlo o vojenský valník vyrobený v roce 1967, který dostal obytnou nástavbu z druhé poloviny let šedesátých. 

Tatra 813 (1978): Kolos čili Drtikol
Přečtěte si také:

Tatra 813 (1978): Kolos čili Drtikol

V červnu 1968 měla výprava svůj vytyčený cíl na dohled, když dorazila na jižní hranici Gabon ale vlivem politických okolností Gabon odmítl na své území pustit jakéhokoliv Čechoslováka. Cestovatelé se vrátili do hlavního města Konga, kde strávili další dva týdny snahou celý problém nějak vyřešit. Zdravotnický materiál, který byl dopravován přímo v autě, se nakonec na místo určení dostal přes francouzskou loď a na lodi také proběhlo oficiální setkání s představiteli nemocnice Alberta Schweitzera.

Celkově během této expedice osm vysokoškolských studentů urazilo se svou Tatrou 138 více než 35 tisíc kilometrů. Příběh návratu je asi dnes už dobře známý. Když v srpnu dopluli do Marseille, od lidí z přístavu se dozvěděli, že Československo je okupované. Do Prahy výprava dorazila v polovině září. 

Expediční originál skončil v tatrováckém muzeu, my jsme si před lety na vlastní kůži vyzkoušeli jednu parádní repliku. Více si můžete přečíst zde: 

Za volantem Tatry 138  6×6 VN „Lambaréné“: Pocta jménem Lambáda
Přečtěte si také:

Za volantem Tatry 138 6×6 VN „Lambaréné“: Pocta jménem Lambáda

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?