Záměr nového vedení hlavního města snížit rychlost na přivaděči od dálnice D8 vyvolal značný ohlas. Město chce ve spolupráci s Technickou správou komunikací (TSK) na čtyřproudé komunikaci snížit rychlost ze 70 na 50 km/h a měřit zde rychlost. Informoval o tom blog dfens-cz.com a později také zpravodajský iDnes.cz. V čem je háček? Rychlost se má na 50 km/h omezit pouze odstraněním značky „Rychlostní komunikace“. Řidiči si musí sami uvědomit, že tato značka znamená nutnost zpomalit na padesátku. Ponechme na úvaze čtenářů, zda takové řešení napomůže spíše bezpečnosti provozu v místě, nebo snadnějšímu vybírání pokut.
Liberecká nicméně není jediný případ, kde se řidič přijíždějící do Prahy musí mít na pozoru. K podobnému opatření došlo rovněž na Rozvadovské spojce. Ta je pokračováním dálnice D5. Je to čtyřproudá komunikace se svodidly, bez přechodů a semaforů. Od konce D5 ke sjezdu na Stodůlky zhruba v polovině Rozvadovské spojky platí rychlostní limit 100 km/h, stanovený dopravní značkou. Mezi sjezdem na Stodůlky a koncem Rozvadovské spojky přibyly před několika lety kamery úsekového měření spolu se značkami „B 20a Nejvyšší dovolená rychlost“ omezujícími rychlost na 80 km/h. Ty ale nedávno zmizely. A nás napadlo, jestli za tím náhodou nestojí podobná snaha vytvořit radarovou past jako na Liberecké. Kolik řidičů si na ulici vypadající jako dálnice uvědomí, že předchozí úprava rychlosti přestává za křižovatkou (sjezdem) platit a nadále je třeba dodržovat obecný limit rychlostních komunikací v obci, tedy 80 km/h?
Tisková mluvčí TSK Barbora Lišková na náš dotaz uvedla, že dopravní značky byly odstraněny pro nadbytečnost: „Značky byly nadbytečné. Na komunikaci pro motorová vozidla je ve městě stanovena rychlost 80 km/hod.“ Stejně jejich demontáž zdůvodňuje specialista silničního správního útvaru hl. m. Prahy Luděk Důra: „V případě Rozvadovské spojky je ve směru do centra od MÚK s D0 (po vjezdu do obce) rychlost upravena na 100 km/hod až ke křižovatce Jeremiášova dopravní značkou (dále DZ) B 20a. Tato křižovatka zvýšenou rychlost ruší a začíná platit výše uvedená obecná úprava, která platí až před MÚK s ul. Bucharova a řidiči jsou povinni tuto obecnou úpravu znát a dodržovat. Z tohoto důvodu byla DZ B 20a „80“ nadbytečná a proto byla v rámci úprav DZ odstraněna.“
To je sice pravda. Ale jeden by řekl, že v místě vybaveném úsekovým měřením rychlosti je na dodržování rychlosti asi nějaký mimořádný bezpečnostní zájem, tudíž je žádoucí, aby řidiči s jistotou věděli, co se od nich čeká. Tím spíš, že ukončení platnosti rychlostního omezení křižovatkou je tuzemské specifikum, které v mnoha evropských zemích neznají.
Řidiči se ale v tuto chvíli pokuty bát nemusí. Ačkoliv Praha zde nechala nainstalovat úsekové měření už před lety, Policie České republiky jeho používání dosud neodsouhlasila. Úsekové radary ostatně – zatím! – nefungují ani na zmiňované Liberecké. Nikde ale není napsáno, že ho v budoucnu PČR neschválí. Tlak na to jistě existovat bude, protože kdyby Praha nechtěla na těchto místech měřit, neinstalovala by tam relativně nákladnou technologii. A řidiči se samozřejmě o případném spuštění radarů dozvědí, až jim začnou chodit nechvalně známé „výzvy k uhrazení určené částky“.