Povinné zimní pneumatiky napříč Evropou přehledně: V Chorvatsku je zimní obutí nutné vždy, v Polsku ho zákon nevyžaduje

29.11.2022
1 nový názor
Zdroj: Redakce
  • Ve většině Evropy jsou zimní pneumatiky povinné pouze za určitých okolností tak, jako tomu je v České republice 

  • Najdou se ale státy, kde je nutné mít zimní pneumatiky obuté bezpodmínečně vždy. Mezi takové trochu překvapivě patří i Chorvatsko 

  • Například v sousedním Polsku ale žádná povinnost obouvat zimní pneumatiky ze zákona nevyplývá

Z tuzemského zákona vyplývá, že v období od 1. listopadu do 31. března je povinné mít na autě zimní pneumatiky, „pokud je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze toto vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat.“ Teoreticky tak za příznivého počasí řidiči mohou jezdit i na letních pneumatikách, pokud se nebudou pohybovat po vybraných úsecích komunikacích, které jsou označené značkou „povinná zimní výbava“, kde je nutné mít zimní obutí vždy. Tento stav je v našich končinách už docela dobře známý. Jaká je ale situace v jiných státech Evropy?

Společnost Continental dala dohromady velmi užitečný přehled zaměřený právě na povinnost používat zimní pneumatiky. Ten fakticky dělí evropské státy do tří skupin. Tu největší představují země, kde zákony řidičům ukládají stejnou povinnost, jako tomu je u nás, tedy že za špatného počasí jsou zimní pláště povinné. Mezi takové patří třeba Rakousko, Itálie nebo Francie.

Druhou skupinu tvoří země předepisující zimní pneumatiky povinně bez ohledu na aktuální počasí. Zde logicky najdeme severské státy, ale možná trochu překvapivě i Turecko nebo Chorvatsko. Třetí skupina pak představuje státy, kde zimní obutí není povinné vůbec. Sem patří jižní státy, jako Portugalsko nebo Řecko, ale také Polsko, Maďarsko, Bulharsko nebo Ukrajina.

Jak na tom je Evropa z pohledu používání zimních pneumatik, to názorně ukazuje přiložená grafika:

Rozdělení Evropy podle zákonných požadavků na používání zimních pneumatik: Černě označené státy zimní pneumatiky nevyžadují, pruhované státy je vyžadují pouze za určitých okolností a oranžové státy vyžadují zimní pneumatiky za všech okolností (Zdroj: Continental)

Minimální hloubka dezénu se liší 

Napříč Evropou se také liší minimální předepsaná hloubka dezénu. Česká republika s minimem 4 mm patří mezi ty přísnější. Spousta států povoluje hloubku 3 mm a země, jako jsou Německo, Itálie, Švýcarsko nebo Španělsko dokonce akceptují jako minimum pouhých 1,6 mm.

„S klesající hloubkou dezénu klesá výkonnost pneumatik zejména na mokrém povrchu. Pro zajištění spolehlivé trakce a dobré přilnavosti na zasněženém a zledovatělém povrchu by tak měla být hloubka dezénu vždy dostatečná,“ říká Aleš Langer, šéf Technického zákaznického servisu ve společnosti Continental Barum, a dodává:

„Zimní pneumatiky by měly mít na své bočnici vždy označení symbolem sněhové vločky se třemi alpskými vrcholy (3 PMSF = Three Peak Mountain SnowFlake). Základní označení písmeny M+S (Mud + Snow, tedy Bláto + sníh) postačuje z pohledu tuzemského zákona, nezaručuje však ani minimální zimní vlastnosti pláště. Po roce 2010 převzala Evropa do své legislativy původně kanadské značení 3 PMSF, kdy musí pneumatika prokázat své zimní vlastnosti v testech a posléze od roku 2018 zařadilo Německo jako první tento symbol pro označení zimních pneumatik. Tento symbol jako značení pneumatik je postupně vyžadován v některých dalších zemích – např. v Norsku, Finsku, ve Švýcarsku a dalších. U nás zatím stále stačí pouze označení M+S. V souvislosti s aktuálním vývojem zákaznických trendů je dobré dodat, že stejné značení (M+S a 3 PMSF) najdeme dnes na bočnicích zimních i celoročních pneumatik všech renomovaných výrobců, tedy dle zákona je jejich použití v zimě možné.“

Vstoupit do diskuse (1 názor)
  • Našli jste v článku chybu?