V době, kdy si na novém autě svépomocí neopravíme dříve zcela triviální závadu, musíme stále dodržovat zákon, který nás nutí s sebou v autě vozit věci, s nimiž si mnoho řidičů neví rady. Nicméně liteře zákona je potřeba vyhovět, pokud nechceme dávat policii při silniční kontrole zbytečnou munici k pokutě.
Doporučujeme: Alkohol a agresivita jsou za volantem nejrizikovější, říká průzkum. Policie to vidí jinak
Osobní automobil musí mít v povinné výbavě dle zákona následující položky:
- náhradní elektrické pojistky, po jedné od každého užitého druhu, pokud jsou v elektrické instalaci používány
Co to znamená? Mnoho řidičů a řidiček pravděpodobně ani neví, kde je pojistná skříň ve voze umístěna, natož aby svépomocí prováděli kontrolu a výměnu potřebných pojistek. Asi nikdo nebude zjišťovat, jaké pojistky jeho auto používá, takže místo procházení návodu k obsluze postačí na benzínce zakoupit univerzální sadu. Stejně jako 99,9 % řidičů před vámi ji odhodíte do přihrádky v palubní desce a v životě si na ni už nevzpomenete.
- po jedné náhradní žárovce (výměnného zdroje světla s výjimkou výbojek) od každého druhu užívaného v zařízeních k vnějšímu osvětlení a ke světelné signalizaci a nářadí nutné k jejich výměně, s výjimkou zvláštního světelného výstražného zařízení
Divili jsme se, proč například u testovacích vozů BMW s tzv. laserovými předními světly nacházíme v zavazadlovém prostoru sadu náhradních žárovek. Ale bez nich by auto zákonu nevyhovělo.
Takže i když si na moderním autě s diodovými světly nevyměníte svépomocí nic, stejně musíte krabičku se žárovkami vozit. Zákonodárce zaspal a zařadil prozatím jen výjimku pro xenonové výbojky. Ty si totiž také svépomocí nevyměníte, to smí jen odborný servis. Takže třeba se někdy v roce 2078 dočkáme i výjimky pro diodová a laserová světla.
- příruční zvedák o nosnosti rovnající se alespoň největší technicky přípustné hmotnosti na nápravu nejvíce zatížené nápravy vozidla nebo jízdní soupravy nebo rovnající se hmotnosti zvedané části vozidla z největší technicky přípustné hmotnosti vozidla při zvedání této části způsobem stanoveným výrobcem pro použití zvedáku
- klíč na matice (šrouby) kol vozidla
- náhradní kolo (ráfek s pneumatikou), které je dostatečně upevněno v držáku zajišťujícím, že síla při snímání kola z držáku nebo vkládání do držáku nepřesáhne 490 N; v případě, kdy je na vozidle použito více rozměrů kol, musí být náhradní kolo použitelné pro všechny tyto rozměry nebo musí být vozidlo vybaveno náhradními koly pro všechny rozměry
V zákoně se ale píše, že tato povinnost se nevztahuje na vozidla, která mají opatřena všechna kola pneumatikami zvláštní konstrukce umožňující nouzové dojetí po defektu s indikací defektu v kterékoliv z pneumatik nebo u vozidel kategorií M1 a N1 s indikací defektu v kterékoliv z pneumatik, která jsou vybavena prostředky pro bezdemontážní opravu poškozené pneumatiky umožňující nouzové dojetí, a dále na městské autobusy, zásahové požární automobily a komunální vozidla, která jsou provozována na omezeném území v operativním dosahu servisních služeb svého provozovatele.
Doporučujeme: Vše, co byste měli jako řidiči vědět o alkoholu a dechové zkoušce
Přeloženo do lidské řeči to znamená, že pokud je osobní auto vybaveno pneumatikami runflat, které umožňují nouzové dojetí, nemusí mít nejen rezervu, dojezdové kolo nebo lepící sadu, ale ani zvedák a klíč na kola. Rezervu, zvedák a klíč nepotřebujete vozit ani tehdy, pokud máte schválenou opravnou sadu (kompresor a sprej pro zacelení defektu).
- autolékárnička
Autolékárničku nemusí mít jen řidič mopedu, motokola nebo cyklista, takže i na klasické motorce musíte lékárničku vozit. Samozřejmě nesmí chybět v autě, nákladním vozidle, dodávce či autobusu. Co přesně musí lékárnička obsahovat a jaké jsou další s ní spojené povinnosti, tomu jsme se věnovali v samostatném článku: Autolékárnička v roce 2018: Co všechno musí obsahovat a jak často se musí měnit?
- výstražný trojúhelník
Pro vyznačení nouzového stání vozidla na pozemní komunikaci musí být motorová vozidla vybavena přenosným výstražným trojúhelníkem homologovaným podle předpisu EHK č. 27.
A jak se vlastně trojúhelník používá? Probíralo se to v autoškole, ale asi to moc lidí neví, když trojúhelník nepoužívají vůbec nebo jen udělají tři kroky od auta a položí ho na dálnici kousek od vozu. Výstražný trojúhelník se umisťuje na okraj vozovky tak, aby byl pro přijíždějící řidiče včas a zřetelně viditelný, a to ve vzdálenosti nejméně 50 m, na dálnici nejméně 100 m za vozidlem; v obci může být tato vzdálenost, vyžadují-li to okolnosti, kratší.
Doporučujeme: Sedm dopravních značek, které řidiči nejčastěji ignorují nebo chápou špatně
Tak praví zákon. Vzhledem k reakčním dobám při vyšší rychlosti (na dálnici ujede auto při rychlosti 144 km/h za sekundu 40 metrů) a povaze některých komunikací by nebylo od věci umístit výstražný trojúhelník ještě dál. Samozřejmě spolu s výstražným trojúhelníkem je nutné zapnout i varovné blinkry, pokud to stav auta umožňuje.
- reflexní vesta
Za reflexní vestu se nepovažuje jakýkoli oděv s reflexními prvky, ale pouze schválené vybavení. Řidič by si měl reflexní vestu obléknout vždy, pokud se za snížené viditelnosti nebo mimo zastavěné oblasti a vyznačená parkoviště chce pohybovat okolo vozidla na vozovce, nejčastěji z důvodu poruchy nebo nehody. Reflexní vesta by měla být umístněna v dosahu řidiče.