Porsche kritizuje opětovné zavedení rychlostních limitů v Austrálii

14.09.2016
1 nový názor
Autor: Redakce
  • Porsche říká, že nezabíjí rychlost, ale špatné řízení

  • Nehodovost po zavedení rychlostních limitů v roce 2007 vzrostla

  • Automobilky a filmové štáby investují v Severním teritoriu spoustu peněz právě díky neomezené rychlosti

Australské Severní teritorium bylo dlouhou dobu jedno z mála míst na světě, kde neplatily na odlehlých silnicích mimo města rychlostní limity. Fungovalo to a lidé jezdili rozumně, nehodovost se zde držela dokonce pod australským průměrem. Legendární byly především rovné úseky silnice číslo 87, tzv. Stuartovy dálnice, severně od Alice Springs.

V roce 2007 zde ale byly zavedeny rychlostní limity. Úředníci se pochopitelně oháněli bezpečností (i když poslední dobou slouží rychlostní limity především k plnění erární kasy). A co se nestalo? Nehodovost vzrostla, stejně tak počty mrtvých a zraněných. Prudce vzrostla nehodovost způsobená mikrospánkem a únavou. Od roku 2014 pak ale nová vláda Severního teritoria začala s postupným uvolňováním rychlostních limitů na vybraných úsecích. Poslední statistiky ze začátku letošního roku ukázaly, že se zase nehodovost snížila a stejně tak počty mrtvých.

Ve zkušební době bez jediné smrtelné nehody

„Obyvatelé (Severního) teritoria se v úsecích bez rychlostního omezení chovali vždy rozumně,“ uvedl před časem vrchní ministr Severního teritoria Adam Gilles. „85 procent řidičů jelo rychlostí 133 až 139 km/h a většina přizpůsobovala rychlost podmínkám.“ V roce 2014 se na neomezené části Stuart Hughway stalo 11 nehod, při nichž nepřišel o život ani jeden člověk. Pouze jediná nehoda měla za následek vážné zranění, zde však podle Gillese sehrál roli alkohol a nezapnutý pás, nikoliv rychlost.

V návaznosti na to se začalo mluvit o dalším uvolnění rychlostních limitů. Jenže pak byly volby a ty před dvěma týdny vyhrála levice. A první, co chce udělat, je znovu zavést plošné rychlostní limity i na Stuartově dálnici. Tento plán kritizuje například automobilka Porsche. Její ředitel PR Paul Ellis říká, že nezabíjí rychlost, ale špatné řízení. Podle něj tenhle opatrovnický přístup státu nikam nevede. Zároveň prý nové omezení odradí automobilky a filmové štáby od testování či natáčení v Severním teritoriu, takže tam nebudou investovat.

Jedním z hlavních argumentů proti rychlostním limitům je vedle reálných statistik také to, že cesta trvá kratší dobu a není tak únavná, řidič při vyšší rychlosti zároveň dává větší pozor. Nicméně protiargument lékařů, že při nehodách ve vyšších rychlostech dochází k vážnějším zraněním, zřejmě vyhrál. Plánovaný nový limit 130 km/h je pořád vyšší než plošný limit 110 km/h pro celou Austrálii.

TK (neregistrovaný)
To je přeci jasné. Dlouhé, rovné úseky, kde je max. rychlost 100 km/hod (typické např pro Kanadu) jsou opravdu únavné, vedou k usínání.
  • Našli jste v článku chybu?