Porsche 914 jistě není třeba znalejším automobilovým fanouškům představovat. Roadster s motorem uprostřed vznikl ve spolupráci s Volkswagenem a využíval i jeho motory, protože v nabídce značky hrál roli cenově dostupného vstupního modelu. Základní sedmnáctistovka měla pouhých 80 koní. Slyšeli jste ale někdy o modelu 916? To byla úplně jiná káva.
Od devětsetčtrnáctek se odlišoval už vzhledem s aerodynamicky tvarovanými nárazníky a rozšířenými blatníky. Ta největší změna se ale udála za sedadly – namísto skrovných čtyřválců „lidového“ původu mohlo být Porsche 916 poháněno šestiválcem 2,4 l z 911 S nebo dokonce 2,7 l z Carrery. Můžeme tedy říci, že vznikla podle stejného receptu jako moderní Cayman GT4 nebo 718 Spyder, které rovněž kombinují karoserii a podvozek základní sportovní řady s motory původně určenými pro řadu 911.
Kvůli výrazně většímu dynamickému potenciálu dostalo Porsche 916 rovněž tužší střechu bez odnímatelných panelů, chlazené kotoučové brzdy na všech kolech a novou převodovku. I tak byl vůz u nějakých 75 kilo lehčí než 911 S a údajně dosahoval nejlepší akcelerace z klidu na 100 km/h ze všech tehdejších nezávodních vozů Porsche. Do stadia sériové výroby se ale tahle zajímavá varianta nikdy nedostala. A to kvůli nákladům. Hotové auto by totiž muselo stát 45 000 marek, o 15 tisíc (tedy 50 procent!) víc než 911 S. Automobilka projekt definitivně „odpískala“ pouhé dva týdny před naplánovanou výstavní premiérou, která se měla odehrát na autosalonu v Paříži v říjnu roku 1971.
Zůstalo pouze u 11 prototypů, což z 916 dělá velmi ceněný sběratelský artikl. Aukční síť RM Sotheby’s nedávno jeden prodala za 957 000 dolarů (v přepočtu asi 21 milionů korun, v přiložené fotogalerii je to žlutý vůz). Prototyp s číslem podvozku 914.233.0011 byl původně určen pro Louise Piechovou, sestru legendárního konstruktéra a manažera. Ferdinand rozdal mezi rodiny Porschů a Piechů většinu vyrobených prototypů, přičemž ten vůbec první získala jeho tehdejší manželka Corina. Tento exemplář byl nejen první, ale zároveň nejextrémnější – poháněl ho totiž boxer z Carrery RSR, a ještě k tomu převrtaný z 2,8 na 2,9 l. Údajně dosahoval výkonu 345 koní!
Přezdívka Brutus, kterou paní Piechová vozu udělila, údajně nenarážela na dynamiku nebo jízdní vlastnosti, ale na jeho dramatický vzhled. Později se Brutus dostal do rukou sběratelů, nedávno prošel tříletou renovací a začátkem loňského roku se prodal na aukci v Paříži za 953 600 eur (zhruba 25 milionů korun).