Jedno z nejprodávanějších aut na světě se po 15leté přestávce vrací na český trh. Tentokrát výhradně jako hybrid. Na první seznámení s osmou generací Toyoty Camry jsme vyrazili do chorvatského Šibeniku.
Camry má pro Toyotu zásadní význam. Ročně se jich prodá bezmála tři čtvrtě milionu a od uvedení první generace na trh v roce 1982 jich má automobilka na kontě už 19 milionů! Osmá generace přichází do Evropy se zpožděním necelých dvou let po Severní Americe, kde se Camry dlouhodobě drží v Top 10 nejprodávanějších aut.
Velikostí patří Camry do střední třídy. Ostatně sama Toyota tvrdí, že v její nabídce nahrazuje ukončený Avensis. Je o něco delší, ale užší než Superb a má také kratší rozvor náprav. Pohání ji motor 2,5 l, samozřejmě atmosférický a pracující v Atkinsovově cyklu (Toyota se chlubí rekordní termální účinností 41 %), propojený s elektromotorem napájeným NiMH baterií přes planetovou hybridní („eCVT“) převodovku. Automobilka je přesvědčena, že výkon 160 kW uspokojí i zákazníky zvyklé na dvoulitrový diesel.
Toyota Camry vs. Škoda Superb vs. VW Passat: Srovnání rozměrů
Základní rozměry | Toyota Camry | Škoda Superb | Volkswagen Passat |
---|---|---|---|
Délka/šířka/výška (mm) | 4885/1840/1445 | 4861/1864/1468 | 4767/1832/1476 |
Rozvor náprav (mm) | 2825 | 2841 | 2786 |
Objem zavazadleníku (l) | 524 | 625 | 586 |
Akcelerace v přímce není objektivně špatná. Pocitově ovšem nepůsobí zvlášť dynamicky kvůli charakteristickému „variátorovému“ vrčení motoru v konstantních otáčkách. Přestože jde o velkoobjemový čtyřválec, navíc s vysokým kompresním poměrem, potlačení hluku a vibrací je na vysoké úrovni. Ani na plný plyn proto motor nepůsobí „uječeným“ dojmem.
Charakteristika hybridního pohonu s pocitem chybějícího přímého spojení mezi motorem a koly nebude nikdy z principu vhodná pro jízdu s neustálými změnami zatížení, jako se to děje na kopcovitých silnicích plných zatáček. I v takovém, pro Camry nepříznivém režimu však auto dokázalo jet za méně než osm litrů a v poklidnějším tempu na pobřežní silnici spotřeba klesla pod pětilitrovou hranici, aniž bychom se jakkoliv snažili o úsporný styl. Elektrická část hnacího agregátu je dost silná na to, aby vypínala zážehový motor nejen při popojíždění ve vedlejších uličkách přímořských městeček.
Toyota Camry vs. Škoda Superb vs. VW Passat: Technické údaje
Toyota Camry | Škoda Superb 2.0 TDI DSG | VW Passat 2.0 TDI DSG | |
---|---|---|---|
Zdvihový objem válců (l): | 2,5 | 2,0 | 2,0 |
Nejvyšší výkon (kW/k) | 160/218 | 140/190 | 140/190 |
Nejvyšší točivý moment (N.m): | 221 | 400 | 400 |
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 8,3 | 8,3 | 7,7 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 180 | 234 | 229 |
Spotřeba paliva kombinovaná (l/100 km): | 4,2-4,3 | 4,5 | 4,6 |
Automobilka tvrdí, že nová Camry má být řidičsky atraktivnější než předchůdce. Přímé srovnání nemáme, ale řekněme si otevřeně, že do levého pruhu německé dálnice to není to pravé ořechové. O zatáčkovitých silnicích nemluvě. Odpružení včetně uložení komponentů podvozku a řízení je velmi měkké, takže auto se nad silnicí neustále pohybuje a v rychlostech, jakými se běžně jezdí i po našich dálnicích, působí zvláštně nejistým dojmem – navzdory tichu na palubě máte pocit, že jedete asi o 30 km/h rychleji než doopravdy, což je dobře cítit i na sedadle spolujezdce. A to přitom evropské odpružení vychází z varianty, která se v Americe nabízí jako „sportovní“. O tom, že Camry skutečně není určena ke svižné jízdě po klikatých silnicích, svědčí i 2,7 otáčky mezi krajními polohami volantu.
Dejme tomu. Charakter auta stejně osloví jen vyznavače klidné jízdy. Měkký podvozek ale nevěstí nic dobrého pro komfort na českých silnicích. Rádi bychom se mýlili, ale troufáme si odhadovat, že na tuzemských lepenicích budou kola bezradně poskakovat až do dorazů.
Mimoevropský původ Camry je dobře znát na detailech, respektive na pečlivosti celkového provedení. Dekorační lišty imitující dřevo jsou fotogenické, naživo však působí dojmem laciného plastu. Head-up displej je na ostrém slunci špatně čitelný i s jasem vytaženým na maximum. Zpracování některých detailů (reproduktory v A-sloupcích) má úroveň, nad jakou bychom se pozastavili i v levném Citroenu. Infotainment s navigací stále využívá grafiku i ovládací logiku, která by se měla v učebnicích UX ukazovat jako čítankový příklad špatně navrženého rozhraní. Nepříznivý dojem ještě podtrhuje komická lokalizace do češtiny s perlami jako „Nejnovější“ (ve smyslu aktuální spotřeba), „monitor slepého úhlu“ či „systém předběžné srážky“. A ačkoliv v podélném směru Camry opravdu patří k nejprostornějším zástupcům střední třídy, reálný komfort sezení tomu neodpovídá, protože sedáky jsou enormně krátké.
Zvláštní také je, že Camry jako vlajková loď evropské nabídky Toyoty dostala generačně zastaralý soubor asistenčních systémů. Systém pro navrácení do jízdního pruhu neumí funkci adaptivního vedení uprostřed pruhu a adaptivní tempomat se vypne, pokud v nižší rychlosti ztratí z dohledu vpředu jedoucí vozidlo. Což jaksi popírá smysl adaptivního tempomatu. Toyota přitom technologie na úrovni doby má, v nové Corolle jsou.
Přes všechny sympatie nemůžeme nevidět, že jako celek Toyota Camry nedosahuje dotaženosti evropských soupeřů. Těžko si představit, že by k ní zákazníci houfně utíkali od stálic segmentu. Tedy dobrovolně. S tím ale byznysplán Toyoty ani nepočítá. Automobilka sází na to, že přibývá firem, které svým manažerům stropují služební auta podle emisí CO2. Pro zaměstnance mnoha nadnárodních společností bude Camry s hodnotou 98 g/km jediným způsobem, jak se dopnout k takto velkému autu. Přinejmenším pokud se koncernu a dalším nepodaří dostat s chystanými plug-in hybridy na srovnatelnou cenovou úroveň.
Kolik takových zákazníků bude? České zastoupení značky věří, že u nás za rok prodá pět set kusů Camry. Pro kontext: Mondeí se u nás loni prodalo 539, Insignií 563. Ano, to jsou čísla všech nabízených motorizací a karosářských variant dohromady.
České ceny Toyoty Camry začínají částkou 920 000 Kč za výbavu Comfort s parkovacími senzory na obou stranách, elektrickým sedadlem řidiče, Bluetooth i parkovací kamerou. Prostřední stupeň Prestige přidává za třicetitisícový příplatek navigaci a větší, 18“ kola. Vrcholný Executive za 1 050 000 Kč má ještě čalounění umělou kůží, Bi-LED světla, elektricky seřiditelný volant, bezdrátovou nabíječku telefonů nebo čalounění umělou kůží. Kompletní ceník si můžete stáhnout zde:
Toyota Camry 2019 kompletní ceník ke stažení
Technické údaje | Toyota Camry |
---|---|
MOTOR | |
Konstrukce: | zážehový řadový čtyřválec |
Plnění: | atmosférické sání |
Zdvihový objem válců (cm3): | 2487 |
Vrtání x zdvih (mm): | 87,5 x 103,48 |
Kompresní poměr: | 14,0:1 |
Ventilový rozvod: | DOHC, 4 ventily na válec, proměnné časování |
Nejvyšší výkon (kW/min-1): | 131/5700 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 221/3600-5200 |
HYBRIDNÍ SOUSTAVA | |
Nejvyšší výkon soustavy (kW/min-1): | 160 |
Baterie: | NiMH, 6,5 Ah, 244,8 V |
Elektromotor: | synchronní s permanentními magnety, 88 kW, 202 Nm |
Převodovka: | planetová |
Poháněná kola: | přední |
JÍZDNÍ VÝKONY | |
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 8,3 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 180 |
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km): | 4,8/4,4/4,4 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Délka (mm): | 4885 |
Šířka bez zrcátek (mm): | 1840 |
Výška (mm): | 1445 |
Rozvor náprav (mm): | 2825 |
Rozchod kol vpředu (mm): | 1590 |
Rozchod kol vzadu (mm): | 1615 |
Poloměr otáčení (m): | 3,1 |
Provozní hmotnost bez řidiče (kg): | 1595 |
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): | 2100 |
Objem zavazadlového prostoru (l): | 524 |
Objem palivové nádrže (l): | 50 |
PODVOZEK A PNEUMATIKY | |
Podvozek vpředu: | vzpěry MacPherson |
Podvozek vzadu: | trojúhelníková ramena |
Řízení: | hřebenové s elektromechanickým posilovačem, převod 13,7:1, počet otáček volantu mezi krajními polohami 2,7 |
Brzdy vpředu: | kotoučové, 328 mm |
Brzdy vzadu: | kotoučové, 281 mm |
Standardní rozměr pneumatik vpředu: | 215/55 R17 |
Standardní rozměr pneumatik vzadu: | 215/55 R17 |