Před časem se nám do redakce dostavil Jeep Wrangler. Zajímavý, ryze terénní automobil je na dnešním trhu unikátní mimo jiné tím, že umožňuje karoserii do značné míry odstrojit. Demontovat lze střechu, ale také dveře nebo čelní okno. Jenže...
Už samotný pohled na odstrojený Jeep Wrangler vyloženě nabízí k úvaze, jak to je s možnou jízdou po silnici. Přece jen situace, kdy sedíte v něčem, co je homologováno jako klasický automobil, ale vedle vás je volný prostor, je hodně nezvyklá. Přesvědčili jsme se o tom nedávno na vlastní kůži:
V době testu panovaly určité nejasnosti kolem možnosti jízdy v běžném provozu s Wranglerem bez dveří, takže jsme se obrátili na policii s jednoduchým dotazem. Lze s takovým autem vyrazit na silnice? A jak by se policie zachovala, kdyby nás zastavila třeba v rámci silniční kontroly a my jsme na autě neměli dveře, protože jsme jen využili možnost, kterou výrobce u svého produktu oficiálně nabízí? Odpověď byla také jednoduchá. Policie zřejmě neví, pouze nás stručně odkázala na ministerstvo dopravy.
Podle MDČR není Wrangler v konfiguraci bez dveří způsobilý pro jízdu v běžném provozu. Jednoduše kvůli tomu, že na dveřích jsou umístěná zpětná zrcátka, takže když sundáte dveře, dozadu v podstatě nevidíte. Problematická bude podle všeho i absence dveří jako takových. „Bez zrcátek tedy není možné vozidlo na pozemních komunikacích provozovat. Bez dveří patrně také ne. Uvádím patrně, protože s největší pravděpodobností bylo vozidlo podrobeno zkouškám a tedy i schválení v provedení s dveřmi, tudíž jejich odstranění by mělo dopad např. na pasivní bezpečnost,“ uvedla ve své odpovědi Lenka Rezková, vedoucí tiskového oddělení a tisková mluvčí MDČR.
Jak to je ale se situací, kdy byste vyrazili do běžného provozu s Wranglerem opatřeným dveřmi, ovšem se sklopeným čelním sklem, to bohužel ani MDČR neví. Všechny tyto informace by měly být uvedené v návodu k použití, který se ale z testovaného Wrangleru jaksi ztratil. Zdá se tedy, že případ, kdy by nás policisté zastavili s Jeepem Wrangler se sklopeným čelním sklem, by byl neřešitelný. Policie neví, jak se zachovat, a ministerstvo by potřebovalo návod k obsluze.
Každopádně pokud návod někde získáte, najdete v něm upozornění, které vás před jízdou po silnici bez dveří varuje: „S demontovanými dveřmi nejezděte s vozidlem po veřejných komunikacích, neboť přijdete o ochranu, kterou dveře poskytují. Tento postup je určen pouze pro jízdu v terénu.“ V případě sklopeného čelního skla byste měli podle návodu použít ochranné brýle a jet maximálně 16 km/h, nejlépe se zařazenou redukcí. Nicméně z návodu vyplývá, že jízda bez dveří a bez čelního skla v běžném provozu sice není bezpečná a neměla by se provádět, ale není z něj patrné, zda je úřady přímo zakázaná. Uvidíme tedy, co nám prozradí přímo evropské zastoupení automobilky Jeep.