Vlákno názorů k článku Pokus se 140 km/h na rakouských dálnicích zná své výsledky. Emise se téměř nezměnily, bezpečnost ano od Jirka_1 - Naše dálnice byly stavěny na 120 km/h a...

Jirka_1 (neregistrovaný)
Naše dálnice byly stavěny na 120 km/h a kruhové sjezdy na 50 km/h. Při těchto rychlostech je auto nejméně namáháno odstředivými silami, protože naklopení vozovky to jasi eliminuje. Těch 50 na sjezdech je proto, aby se zmenšila zastavěná plocha menším poloměrem zatáčky. Je to chyba, protože zrychlovací pruhy jsou poměrně krátké a z té padesátky se rychle dostal na devadesát, abych to dal před kamionem, zrovna každé auto neumí. Na tu rychlost byly voleny také poloměry zatáček, problém totiž je, že někdy do ní tak docela kvůli keřům uprostřed nebo protioslňovacích bariér dobře nevidíme. Může se tam totiž vyskytnout neočekávaná překážka a když pojedeme rychleji, tak nestačíme zastavit. A nebudeme jediní. Pak tam bude bouráků jako v americkém filmu, ale v těch autech nebudou sedět kaskadéři, ale třeba rodiny s dětmi... Obecně je nechuť stavět rovné silnice kvůli monotónnosti, kdy řidiči za volanty usínají. Je prý na to i nějaká norma, aby dálnice byly pokud možno klikaté a řidiči museli být více řízením zaměstnáni. Tato norma pak jasně říká, jakou rychlost můžeme stavebně po dálnici chtít. Dalším problémem je počet pruhů - na vyšší rychlost je třeba mít tři, aby se nestávalo, že nám to tam nějaký udatný polský řidič kamionu před nosem hodí. Kdosi vymyslel, že levé i pravé vnější zrcátko kamionů bude sférické, které sice obsáhne větší plochu, ale zkreslí vzdálenost přijíždějících vozidel zezadu. Zkuste se někdy podívat do vnitřního, rovného zrcátka a pak do sférického vnějšího. A pochopíte, o čem mluvím... Sám nechápu, proč se u nás zrušila povinnost mít všechna zrcátka rovná nebo stejně sférická. On ten bolševik zase nebyl takový blb... Takže já nejsem příznivcem vysokých rychlostí, protože naše historické konstrukce dálnic na to nejsou uzpůsobené. A mít pro novou dálnici Praha - Hradec jinou rychlost, než na ty zbylé je velmi nebezpečné, protože si to řidiči začnou plést. Stačí se podívat, co vymysleli nějací blbštajni na ministerstvu, když udělali ze silnice pro motorová vozidla č. 35 dálnici a povolili na ní 130 km/h i tam, kde je problém jet stovkou - mezi Hodkovicemi a odbočkou na Jablonec. To místo je nepřehledné, za nížších teplot je tam vlhko a namrzá to tam. Na druhé straně udělali ze čtyřproudovky mezi Hradcem a Pardubicemi silnici pro motorová vozidla s omezením na 110 km/h... Fakt užasná ukázka lidské pitomosti. Závěr: uvědomte si českou nedisciplinovanost, o polské nemluvě a teď nechte zvýšit povolenou rychlost na 140 km/h. To je mezi povolenou rychlost pro kamiony rozdíl 60 km/h, ale brzdit z této rychlosti na nulu a ze 140 na 80 je velký rozdíl. Sice souhlasím s tím, že rychlost není problém č.1, tím je nepozornost a neumětelství, ovšem rychlost případnou chybu znásobí. Řešit problém ve stovce je postatně jednodušší, než ve stopadesáti...
Petr (neregistrovaný)
No proč se staví dálnice klikatá? Ví každý, kdo po ní jede v noci. Když vám perou v noci protijedoucí auta, na krásném, dlouhém, rovném úseku, deset minut světla do očí, modlíte se , aby už té krásné rovinky byl konec.
MarianaTrench (neregistrovaný)
Tady Vás nebudou mít rádi :-) Ale úplně největším problémem našich řidičů (krom agresivity, nevyježděnosti a netolerance) je to, že (s posvěcením nejvyšších) míst jezdí nejlépe tehdy, když si na něco "zvyknou". Naivní a nebezpečná představa. Zvyknout si můžu na nějaké obecné pravidlo - třeba že tramvaj křižující hlavní silnici nemá přednost. Anebo že značka STOP neznamená, že budu v křižovatce stát do alelujá, ale že před vjetím do křižovatky musím zastavit na místě, ze kterého mám výhled. Ale NESMÍM si zvyknout na značení na konkrétní komunikaci. Vše pro mě musí být v tu chvíli jako nové. Nejhorší je totiž řidič, který jezdí po paměti a samostatně nemyslí. Polovina řidičů donedávna netušila, že na silnici označené bílým autíčkem na modrém podkladě se jezdí 130 km/h. Nedávno to ale změnili na 110 km/h. Naprostý průser. Na Vámi popisovaném úseku (Hodkovice) je od Turnova směrem na Liberec prostě jen 110 km/h, ale značka povoluje 130 km/h. A u Hodkovic končí 130 km/h a většina čulibrků neví, že za sjezdem a nájezdem už je jen 110 km/h. Stejně tak je u nás roztomilý zlozvyk neoznačovat konec snížení rychlosti. Ačkoliv následuje několik křižovatek, čulibrci jezdí poctivě sníženou rychlostí, křižovatka nekřižovatka. Jak snadné by bylo udělat to jako v Německu - tam je povinnost každé omezení rychlosti ukončit značkou. Jenže naši čulibrci by stejně nevěděli, kolik jet. Problém našich silnic není jen v kvalitě. A už vůbec není v tom, že nemáme doporučenou dálniční rychlost jako v mnoha úsecích Němci. Náš problém je chaos v makovicích těch, kdo silnice navrhují, stavějí, kolaudují, provozují, spravují - a nakonec i užívají.
pepíno II (neregistrovaný)
to když jedu do palnova, tak 50 km je dálnice úplně rovná, takže dálnici u nás rýsoval asi parkisonik, nejspíš je proto klikatá... kdyby to odpovídalo po vrstevnici, tak by to nebylo do kopce a z kopce. proti oslnění jsou ve středu dál nic svodidla a nějaký obrost proti oslnění.
Roman (neregistrovaný)
"Naše dálnice byly stavěny na 120 km/h a kruhové sjezdy na 50 km/h. Při těchto rychlostech je auto nejméně namáháno odstředivými silami, protože naklopení vozovky to jasi eliminuje." To snad nemyslíte vážně? Silnice III. třídy, co mám tady za barákem a je na ní nejvyšší dovolená rychlost 40 km/h minulý týden při Pražském rallysprintu Václav Pech junior prolítl v rychlosti téměř 150 km/h a dalších asi 30 borců rychlostí hodně nad 130 km/h. Že by všichni ti chudáci neznali ta převeliká moudra, která jste tu vyplodil a nevěděli, že silnice III. třídy byly stavěny na třeba 60 km/h? A nebo je spíš to, co jste napsal, úplná hloupost a záleží na úplně jiných vlivech (momentálním provozu, počasí, řidiči a jeho schopnostech, technickému stavu automobilu a podobně)? Někdy není úplně od věci používat tu kulatou věc na krku.