Roger Gefco (neregistrovaný)
Uprimne lituji, ze Skoda odesla k VW. Ano Favotit byl zastaraly, no a co? Bylo to perfektni a spolehlive auto a lide jej kupovali! Pak prisel nemec, vnutil nam nove technologie, a jako vysledek - po 200 tisicich auta jsou do srotu, protoze oprava je drazsi, nez nove auto. Dalsi vec - ze priplacime za veci, ktere nechceme a nepotrebujeme.
Johny (neregistrovaný)
To Roger: Na jednu stranu se říká, že v jednoduchosti je krása, ovšem pokrok a vývoj - tato hybná síla lidstva - je mnohem silnější a to platí úplně ve všem. Jak jsou auta dnes konstruována a někdy v něčem i záměrně mršena, je díky mnoha a mnoha vlivům - ekonomickým, ekologickým, politickým, lobbistickým atd. atd. Může se nám to nelíbit, můžeme s tím nesouhlasit, ale to je asi tak vše, co se s tím dá dělat. Viz třeba spotřební elektronika vůbec. A uvažování ve stylu - i když je to zastaralé, hlavně že to funguje - tak s tímhle přístupem bychom dnes stále jezdili v koňských povozech a např. komunikovali bubny z kopce na kopec nebo máváním praporky. Protože to je jednoduché a spolehlivé... :-P
Jindra (neregistrovaný)
Obávám se že to není zcela přesné. Škoda Favorit byla snaha automobilky přejít na západní typ vozů. Původně měl favorita pohánět motor na principu toho ve škodě 120L, ovšem snaha po modernizaci přinesla narychlo sestavený motor "západního typu," který se příliš nevyvedl. V porovnání s vozy ze západu vycházel favorit v různých aspektech (pohodlnost, kvalita jídzy, zpracování, spolehlivost) zhruba stejně nebo i hůř. Lepší byla leda tak cena a dostupnost.
frantisek Kriz (neregistrovaný)
Agregát 781 vychází z agregátu 742, žádný západní poruchový motor favorita nepohání a nepoháněl, jen roky osvědčený agregát s rozvodem OHV, s novou celohliníkovou hlavou kvůli plánovanému bezolovnatému benzínu a písty se zalitým ocelovým profilem kvůli roztažnosti a snížení spotřeby oleje. Decentně modernizovaný 781 montovali i do prvních Fabií. Nevýhodou toho motoru je vysoká hlučnost, 8 ventilový rozvod a klikový hřídel uložený na 3 bodech.
Libor (neregistrovaný)
Po ovládnutí automobilky VW byla nabídka nástupce Favoritu-Felicia doplněna o vysněné ,,západní motory"a tyto motorizace ve Felicii byly nakonec nejhorší volbou nejen z důvodu hmotnosti obou motorů.Pro Felicii byl původně vyvinut hliníkový motor OHC-to po převzetí automobilky padlo a byla osazována litinová VW1.6 a naprosto zastaralý 1.9D.Předčasně opotřebené prvky náprav,praskající rozv.řemeny. Hliníkový 1.3 motor Škoda byl ve Felách nejlepší.
frantisek Kriz (neregistrovaný)
Nepříjde mi, že Favorit byl oproti ostatním stejně starým (1988) vozům stejné třídy ze západu zastaralý. Když to porovnám třeba s Kadettem E, Unem nebo Peugeotem 206 první generace, tak to byly všechno podobný kostitřasy :-D jen byl vetší výběr motorů a vybavení
Dav (neregistrovaný)
Kde jste přišel na takovou blbost?? Favorit, ani žádná jiná Škoda nebylo dobré auto. Naprosto katastrofální produkt a ještě šéleně předražený. A to u Škodovky platí dodnes. A bude to platit, dokud to bude někdo kupovat. Napsat, že některé auto z východního bloku bylo dobré, může jenom naprostý pomatenec.
j (neregistrovaný)
Tatra: Kdysi slavné jméno pohřbili komunisté: Tento nesmyslný výrok nemůže pramenit z ničeho jiného než ze zastydlého antikomunismu. Je pravda, že na začátku ČSSR dostala Tatra úkol vyrábět náklaďáky, zatímco osobáky přešli do Boleslavi. Je ale také pravda, že kamióny z Tatry měly úroveň, objem produkce i exportu. A jejich výroba byla zazděna právě začátkem devadesátých let. Jeden by řekl, že západoevropská konkurence se rozhodně nehněvala. Proč tedy nadpis k Tatře nezní: Tatra: Kdysi slavné jméno pohřbili kapitalisté ?
Timy (neregistrovaný)
Lidi, naučte se číst. Ten článek je o producentech osobáků, tudíž i ta část o Tatře je o výrobě osobních Tater. Za fakt, že osobní Tatry byly zastaralé a neobstály po sametovém kotrmelci v přímé konkurenci západních aut, opravdu můžou komunisti a jejich centrálně plánované hospodářství. Použití výrazu kamion ve spojení s Tatrou je velmi nepřesné. Nosným výrobním programem Tatry byly (a jsou dodnes) zejména sklápěče, domíchávače, lesovozy a podobně. Takž výstižnějším termínem než "kamion" je pro Tatru "náklaďák". Kamiony, v pravém slova smyslu, u nás vyráběl zejména LIAZ.
Honza Slotík (neregistrovaný)
Přesně tak pánové, již si nepamatuji přesně rok, ale Tatra měla velkou objednávku do Emirátů. Bohužel naši přátelé z USA vstoupili do jednání a přesvědčili je že vzduchem chlazené motory Tatry jsou pro ně naprosto nevhodné. Přesto že v té době p. Loprais vyhrával s Tatrou Dakar. Povedlo se a po zrušení objednávky tam dodávali svoje náklaďáky Amíci. A takových příkladu bylo dost i co se vojenské techniky týče. A dnes jim lezeme do prdele.
František (neregistrovaný)
Plně souhlasím, že pan Žák je hlásnou troubou primitivního antikomunismu. Kdyby byl opravdový nezaujatý odborník, tak by nikdy neuváděl takové bláboly jako např. že Tatrovku pohřbili komunisté atd. Všichni víme, že to byli novodobí pivatizátoři, opilec a neználek Vašek Havlůj (agent STB a pak poslušný sluha CIA, který zatím co ostatní pracovali si za peníze ze západu jezdil v mercedesu ), který zakázal obchodovat s Rusy. Bylo třeba k nám dovážet západní šunty a ne vyážet nějaké výrobky. Proto jsme nyní banánová republika bez banánů a montovna Evropy. Tatrovka byla jediná, která na sibiři vydržela 50°C Osobní automobily byly jen vedlejší produkt a dodnes je konstrukce a desing nadčasový. T 603 Jezdil např. i herec p. Werich a další. Pane Žák, již těch blábolů nechte. Nejste ani odborník ani politik. Jinak vás (schválně s malým "v") Budeme hodnotit jako malého ubožáčka, sluhu pražské kavárny, který se snaží zviditelnit. Nic jste nezažil, tak si nastudujte dějiny a nepleťte se do něčeho čemu vůbec nerozumíte. Co kdybyste šel sázet stromky do lesa? Vyčistila by se vám hlava a viděl vše jinak.
Oxo_13 (neregistrovaný)
Jen technicka: Werich mel ve tricatych letech Tatru 52, v sedesatych jezdil fiatem. Tatru 603 nemel. K papalasum mel odpor, ktery verejne ventiloval na forbinach, tezko ocekavat, ze pak by si vozil zadek vozem, ktery vizualne papalastvi symbolizoval. Tim nerikam, ze mel neco proti vozu.
johanes (neregistrovaný)
A zase další blbost, Tatra!!!!! Vždyť to byla olejnička, žralo to a olej z ní tekl všude. V lese byla lepší Škoda. Sice tolik neuvezla ale když si ta vaše Tatra sedla na břicho tak jí naloženou navytáhl ani Lakatoš. A na silnici? Tahač návěsů? Katastrofa!!! Staré Volvo s najetým milionem bylo lepší jak nová Tatra. A vo tom to je!!!!
FRANTIŠEK DOBROTA (neregistrovaný)
Pan Dalibor Žák není dost starý na to aby mohl takto pomlouvat ! At' nám napíše také o automobilkách ze ,,západu",která též zmizela v propadlišti dějin ?! Také bych se chtěl zmínit o tom jak nám novodobí mocepáni rozprodali stát nastojato! Škoda,Tatra,Zetor,Karosa Avia a mnoho dalších firem by přežilo nebýt našich polistopadových,hrabivých politiků ! Český lid a hlavně jejich šikovné ručičky by si poradily! Kdyby nás stále nebuzerovala EU a USA tak bychom se z toho dostali sami ! Opět to bylo O NÁS BEZ NÁS !S pozdravem ,Česko Čechům, Fr.dobrota Vaníček, Čechoslovák.
Vaclav Baloun (neregistrovaný)
Tatra Kopřivnice samozřejmě exportovala a exportuje nákladní automobily, které jsou svou originální koncepcí výborné do terénů staveb nebo pro armádu. Mohu to panu Pavlovi potvrdit. Prodávaly se do Ruska, Číny atd. Dříve se prodávaly i syrské armádě, ta ale v komunistických dobách neplatila a způsobila naši největší pohledávku zbylou po KSČ v zahraničí. LIAZ nebyl v exportu úspěšný - byl to model pro dálkovou dopravu a potřeboval servisní zajištění každých zhruba 100 Km na všech trasách a to si LIAZ nebyl schopen vybudovat. Ostatně, ani by konkurenčně neobstál (na rozdíl od Tatry).
Timy (neregistrovaný)
K tomu je ovšem třeba dodat také to, že LIAZ od vlády nedostal ani korunu, kdežto do Tatry se ze státního "nalévalo" minimálně třikrát, aby vůbec přežila. Takže s tou tatrováckou konkurenceschopností to zase tak slavné nebylo, kdyby ty prachy od eráru nedostala, tak už by taky neexistovala. Nebo naopak, kdyby LIAZ dostal o státu to, co dostala Tatra, tak by se možná taky zachránil (to slůvko "možná" jsem použil kvůli tomu, že si nejsem moc jistý, jak by dotyčné finance využilo nebo "využilo" tehdejší vedení LIAZu).
Acsay (neregistrovaný)
Ludovít Acsay Ach jo, pánové ŽÁK, PAVEL i ŠÍP Vaše informace ohledně některých osobních a nákladních vozů jsou docela úsměvné. Tak za 1. - Pan redaktor Žák si moc práce s historií nedal, má v té posloupnosti díry, jak hrom. Článek je rádoby hodnotící, ale z pozice nedoučeného amatéra ... tendečního papouška. Tatru pohřbili novím privatizátoři, honem si pozvali amerického manažera a než ho kopli do zadnice, tak stačil pod taktovkou "dobrodějců" Tatrovku odepsat. A kdo neví (konkrétně p. PAVEL), co Tatrovka vyráběla za terénní i silniční a taky veleúspěšné vojenské náklaďáky a rovněž hasičské, jeřábové a pod. užitkové těžkotonážníky, ten by tu neměl psát. Jo, a taky dělali v Tatře autobusy a taky skoro všechny u nás provozované železniční vagóny. A jdeme do Ruska .. . Pane Šíp, Poběda nebylo polské, ale ruské auto, okopírovaný poválečný Ford (nevzpomenu si, který typ), která se ve stejném kabátě posléze vyráběla v Polsku pod názvem Warszava. Teprve pak v Rusku následovaly Volgy (Volha) typy 21 a 24 ... to tam v článku bylo. Se stejnými motory se v Rusku dělaly i dodávky ŽUK a z něho vycházející polská NYSA v jiném kabátě. Ta už dělala i mikrobusy se stejnou motorizací. V Polsku po Varšavě přesedlali na Fiata, prvním byl F 125 P, šestnáctistovka. Omnoho později byl pak "maluch". Nějak jsem se rozpovídal, nedělám si čáku na "paměti" ale nedalo mně to, abych se nezapojil.
Richard Frank (neregistrovaný)
Co Latvia,to Vám nic neříká ? Rádoby odborníku ? Ta se jako mikrobus apod. vyráběla na podvozku Volhy. A ne Žuk,ten je čistě polský a mimochodem to slovo znamená Brouk.Nisa se vyráběla ve stejné době, pouze se nevyvážela.Bylo toho víc,co autor nezmínil.Např. v Bulharsku se vyráběly také Moskviče licenčně,ale i Renault Alpine.Na Ukrajině také byly automobilky . To by člověk popsal novou stránku.
Henryk (neregistrovaný)
Ivan Ambros - Trochu jsem hledal a není mi jasné v čem to byla různá auta. Všimněte si gramatické shody... "70. léta byla dobou neustálých modernizací a hledání nejoptimálnějších řešení. Došlo ke změně přední masky, vystupující kliky nahradily zapuštěné, které byly v případě nehody bezpečnější. Zadní náprava dostala dvě podélné vodící tyče a namísto původních čtyřlistých per přišla delší a širší dvoulistá. Změnil se i interiér vozu. U opěradel se objevily záhlavníky (hlavové opěrky), zmizel chromovaný kruh uvnitř volantu nebo opěrka pro ruku v zadním sedadle. Výraznou změnou prošla rovněž zadní světla, která se ze svisle orientovaných proměnila ve vodorovná." http://www.tomas-martinovsky.cz/fiat_125_p.html
rock (neregistrovaný)
Z těch novodobějších mi chybí zmínky o ZAZ 1102 (Zavria) a Moskvič 2141 (Aleko), který se k nám obě nějakou dobu dovážely. Lada (VAZ) se dala pojmout mnohem obšírněji, počínaje Samarou tam bylo min. 5 dalších modelových řad...
zemekf (neregistrovaný)
Trabuko se mi líbilo, obzvlášť kombík ..... Dodnes lituju, že sem dal na blbé řeči a koupil škodovku - obzvlášť když sem nakládal instalatérský svěrák /pionýr/ )))))))) Co se soc. aut týká, žádná fabia, ford, golf, neodtahá, neuveze to co škodovka, žigul, moskvič /jeden mi stojí ještě v kopřivách, maistrštyk 13q kukuřice v autě a na vozíku přes Syrákov do Ostravy/ Kolik to odtahalo materiálu, kolik to odjezdilo fušek ;-)
Petr Čermák (neregistrovaný)
Hodně slabý článek, dalo by se říci velká amatérština. První moderní škodovka byla v roce 1996 octavia a nikoliv fabie, právě octavie zaznamenala ten úspěch na náročných západních trzích a dodnes si jej tam drží a vyhrává různé ceny, menší fabia tohoto nikdy nedosáhla, tento segment vozidel je tam daleko okrajovější než u nás. Lada Niva není žádný offroad ale suv (byť to absolutně nic nemění ne jeho vynikajících terénních spchopnostech). Dacia vyráběla daleko více typu než jen 1310 jak si asi autor myslí, vyráběla již předchůdce renaultu 12 a naopak v 90.tých letech uvedla několik vlastních modelů - supernova, solenza atd. A renault si v ní rozhodně neplnil pozici škodovky, tu chtěl jen jako montovnu svých modelů (twingo), kdežto s dacii jen postupně rozvíjel historickou spolupráci a navyšoval v ní svůj vlastnický podíl.
Pepík (neregistrovaný)
Žáku,přestaň s fňukáním.Jestli chceš být objektivní,udělej taky soupis západních automobilek,které zanikly od války do dnešního roku.A že jich nebylo málo.V dnešní době,kdo nedává obrovské peníze na vývoj,krachne,lidi přestanou jeho auta kupovat.
Henryk (neregistrovaný)
Bohumil Boublík + Josef Ne, že to neujelo ani sto kilometrů, ale že každejch sto kilometrů musí bejt servisní bod. Vy prostě nerozumíte obsahu psanýho textu. Jak daleko od sebe jsou např servisy pro MAN v naší republice? Vám by se líbilo (dám jen příklad) servisovat náklaďák z Liberce v Českých Budějovicích? Na čelo byste si ťukal.
Henryk (neregistrovaný)
Tady jsem vám to projistotu zkopíroval: "LIAZ nebyl v exportu úspěšný – byl to model pro dálkovou dopravu a potřeboval servisní zajištění každých zhruba 100 Km na všech trasách a to si LIAZ nebyl schopen vybudovat." Servisní zajištění nemá s poruchovostí či spolehlivostí nic společného. Prostě to je AUTOOPRAVNA... Proč je v každém okrese servis pro (skoro) každou značku? To jsou to tak mizerné automobily, nebo je to kvůli lidem, aby nemuseli jezdit bůhví kam?
Jan Novák (neregistrovaný)
Dovolím si malé upřesnění. V přehledu je uvedeno - " Sověti ukořistili v roce 1945 celou linku Opelu ". " Moskvič 400 byl okopírovaný ... " . V češtině slovu ukořistili odpovídá přibližně slovo ukradli. Slovo okopírovali má podobný nepěkný podtext opět něco jako ukradli. Realita je ale poněkud jiná. Obecně bývá zvykem , že po skončení války poražený platí vítězi reparace /náhradu škody kterou způsobil /.Jak je známo , na konci války vítězící mocnosti - v závěru vítězové - se sešli v Jaltě , kde mimo jiné řešili reparace. SSSR mimo jiné obdržel linku na výrobu Opla Kadet vzor 1938. Nešťastnou náhodou , nedopatřením, v závěru války spojenecké letectvo tuto továrnu rozbombardovalo. Linka byla i s dokumantací zničena. To co zbylo sověti odvezli do Moskvy , posbírali techniky továrny ,kteří museli intenzivně připravovat výrobu - na tuto dobu jim vytvořili ale maximálně dobré podmínky /dostatek potravin apod. / .Prvý kus Opel Kadet pod označením Moskvič 400 byl vyroben koncem roku 1946. Opel Kadet nebyl tedy ukořistě - byl přidělen po dohodě v Jaltě /západní mocnosti také nepřišly zkrátka/ . Moskvič 400 nebyl okopírový Opel - byl to Opel Kadet.
tridac (neregistrovaný)
Takové neskutečné snůšky lží mohl snad někdo zaplatit, ale pokud tomu autor věří, pak je stejný podvodník jako vlády od roku 1989, kteří zlikvidovali nše hospodářství, strojírenství i zemědělství a to zcela účelově, za prachy. . neskutečné žvásty.
Petr Poláček (neregistrovaný)
Komunisti zkurvili výrobu automobilů ve všech východních zemích!A to,že se přece jen něco na koleně a v továrnách na ledničky a bůhvíco ještě vyrábělo je zásluha osobní obětavosti konstruktérů a nadšenců.Díky komunistům nebylo nic!!!A ještě vytvářeli umělý nedostatek!
MM (neregistrovaný)
Proč autor do toho mele zase politiku. Zlom 1989 ...ano . Od té doby již ČR neexistuje. Všechny automobilky, firmy vyrábějící tramvaje, vlaky apod....jsou rozprodány a jsou tu již jen montovny pro cizí značky. Škoda měla tradici a kdyby jí stát ze začátku pomohl, tak by alespoň zůstala česká. A mj. Tatru nepohřbili komunisté, jak je zde uvedeno, ale odklon od Ruska, které bylo největším odběratelem. Tatra byla velmi kvalitní nákladní auto.
Javy (neregistrovaný)
Milí pane MM a kdo ty montovny způsobil? Najděte privatizovanou firmu ve které si komouš nebo estébák neukrojil finanční koláč a potom to nestřelil těm cizákum. Myslim že kdyby se Škoda nespojila s WV tak už by tu žádná nebyla. A rád bych věděl kolik těch soudruhů z vedení Tatry objevilo toho slavnýho americkýho manažera a kolik jim to hodilo. Odklon od Ruska byl nutný protože jen ten dluh Tatře byl šílený.A to nejen Tatře.
Karel Vázler (neregistrovaný)
Převážnou většinu aut, o kterých autor píše, jsem vlastnil, celkem 28 kusů, včetně Zastavy. Byla to spolehlivá a odolná auta, která mne nezklamala, zato dnešní sračky se nedají s těmi veterány spolehlivostí a hlavně náročností a cenou údržby srovnat. Čest práci.
Ivan (neregistrovaný)
já měl taky skoro všechny co píšete. ale spolehlivost? A hlavně korozeodolnost? Můžu upřímně napsat, že to byly zdrapy. Kazilo se to, ještě že jsem si hodně dokázal opravit na koleně. V současných vozech jen dolévám benzin a občas olej, nesrovnatelně spolehlivější a pohodlnější. Jinak, Nejlepší byl wartburg Combi, obrovský kufr, ale žrout to byl, to jo
killbilly (neregistrovaný)
No z většiny komentářů pod takovými články člověk nabyde dojem, že za komančů to byl hotový ráj a dělali jsme nejlepší mašiny na světě. Jinak za mě bod pro autora článku, že si dovolil na český internet napsat, že Favorit byl v půlce devadesátých let zastaralý a nekonkurenceschopný, což chce velkou odvahu, v ostatních článcích je povoleno jen psát, že to bylo revoluční přelomové auto jak jinak než nejlepší na světě. Fačko nebylo zlé ve srovnání ze základními modely zahraničních aut, ale už střední stupně výbavy všech ostatních aut mu dalece unikaly, větší motory, servo, ABS, centrál, mnohdy i klima byla tehdy už celkem běžná výbava, u škodovky až ve felicii.
Marek Ladislav (neregistrovaný)
Přivítal bych věcnou argumentaci bez urážek. To všechno jsou věci doložitelné, není potřeba emocí. Narodil jsem se v roce 1950. Používal jsem auta socialistická i dnešní, která jen životností několikanásobně převyšují.
vabona (neregistrovaný)
Po přečtení "humanitární bombardování" jsem si udělal jasno s kým mám tu čest. Absolutní neznalost o výrobě automobilů v RVHP je úžasná. Mám doma několik ročníků svázaného "Světa motorů" Z šedesátých let. Nevím chlapče kde jste nabral informace, ale nedovedu si představit, že takové hlouposti někdo v té době napsal. Volhu jste si mohl koupit volně a i Tatru 603 a to na počátku výroby za 105 tisíc Kčs. Původní Volhu za 63 tisíc. Nevím kolik vám za tyto hlouposti zaplatili, ale měl byste peníze vrátit.
gtiv (neregistrovaný)
Vážení, klid, pan Žák to asi zná z vyprávění. V čem jezdil v roce 1967, kdy mě bylo 24 let nevím. J á měl ojetou Škodu 440. Potom snad všechny vozy o kterých píše a všechny značky měly poruchovost plus minus stejnou. I ta "blbá" Volha najezdila to, co tehdejší Mercedesy.
Stanislav (neregistrovaný)
Když tedy Tatru, Škodovku nezlikvidovali komunisti, tak kdo ?? Tatrovka měla v plánu vyrábět osobní vůz pro veřejnost-zakázali, Vývoj nové škody 742 s motorem vpředu-zakázali, Výrobu lehkých železničního vozů pro Pražské metro-zakázali-místo toho nechali dovézt těžké vozy Minsk, které ničily koleje. A tak bychom mohli pokračovat dál. Proč tedy nefungují dále východní automobilky a staly se jen montovny ?