Ing.J.Blažej (neregistrovaný)
Ten "boom" ale brzy skončí - hkavně proto, že je vynucen EU. Je více důvodů, proč. Nebude v té rychlosti připravena rozvodná síť (pro masové využití musí dojít k přestavbě sítě od vvn po vn rozvody k jednotlivým nabíjecím stanicím ve velkém měřítku), bude chybět minimálně jeden jaderný blok, který se u nás staví 15 let (protože nabíjení musí být pohotové a ne čekat na slunce), budou se muset rozkopat města pro nové kabelové rozvody do ulic s parkováním (masové), nakonec lidé zjistí, že e-auta vůbec nejsou ekonomická, protože cena energie rychlonabíječek bude srovnatelná s benzínem, tedy je to pro lidi s vlastní temperovanou garáží a s domácí pomalou nabíječkou 230V/10A, pro lidi cestující jen v rámci města, převážně pro malá auta. Nedostatek baterií na trhu vyvolá zvýšení cen (přičemž současné jsou kapacitně a ekonomicky nevýhodné) způsobí krizi v "elektromobilovém průmyslu". O baterie se bude tento průmysl prát s energetikou. Těžba, zpracování a výroba baterií nebudou tomu "boomu" stačit. Baterie se také budou muset měnit až 3x za životnost auta (a jejich pořizovací cena je vysoká). Prodej auta za 5-6 let bude asi výhodnějším řešením (ona dlouho nevydrží ani slaboproudá a řídící elinstalace, podívejte se na dnešní pračky), ale prodejní cena "ojetiny" se bude blížit nule, když to bude masové. Chudší vrstvy od drahých aut odstoupí, takže automobilky budou vyrábět jen pro polovinu zákazníků. Po čase všichni přijdou na to (EU zřejmě jako poslední), že to byla jedna velká fantasmagorie, ale to už budou krachovat automobilky a budeme v těžké a vleklé krizi, která tak jako tak za 5-6 let přijde. Saturace trhu e-auty může "udržitelně" dělat jen 10-15% trhu. Jinak všem přeji hodně štěstí do posledních pár let šťastného života.
Petr Hejna (neregistrovaný)
Řekl jste to naprosto přesně. Za milion korun získat auto s dojezdem 300 km ( v létě ), omezenou rychlostí a životností osm - deset let, je blbismus. Mě se rozbilo centrální zamykání a musel jsem to nechat opravit, takže vím, jak je elektronika poruchová. Nulová infrastruktura + lidé nacpaní v panelácích a činžácích, to už je naprostá sci-fi. Ten autor to psal 1. 1. takže se dá předpokládat, že je ještě ožralej, snad ho to trochu omlouvá. Ale neměl by to v takovém stavu psát.
tyqe (neregistrovaný)
Jen bych dodala, že současné kapacita baterií (jejich životnost), tak jak je definována v techničáku el. auta je okolo 100 000km. Po té se dojezd začíná rapidně snižovat, za dalších 50 000 jste na jedné třetině (cenově dostupná el. auta), až polovině (cenově nedostupná el. auta)kapacity baterie. Jestliže tedy bude el. auto stát 500 000,-( což u volkswagenu považují za lidovou cenu) a po dvou letech 250 000,- za nové baterie + projetý proud dostáváte se lehce přes 1 000 000,-kč s tím, že auto bude po té době (tři roky) neprodejné. Kapacita se má lehce zvyšovat až 3x do deseti let :). ovšem stím samozřejmě i cena. P:S. Již dnes, kupříkladu Němci, neplatí emisní povolenky, za to u nás platíme naopak dvakrát tolik. Je to tím, že si němci dobrovolně zrušili závadné zdroje a kupují si elektriku od nás, pitomců, co si nechaj srát na hlavu a platěj ty povolenky i za Němce.
Roman (neregistrovaný)
Nejsem zastáncem propagace elektroaut jako jediného řešení pro budoucnost s dnešními technologiemi, ale argumentace by měla být alespoň trochu reálná a férová. Vaše kalkulace je trošku dost zjednodušená. 1) Baterie se vám nezničí po 2 letech jak uvádíte, pokud nenajezdíte 50-70tis. km ročně. Spíše to bude po 4-5ti letech, přičemž časem a nájezdem se kapacita ztrácí postupně v jednotkách procent za rok, nikoliv však na 1/3 za 150tis.km. 2) za 2 roky počítáte 250tis. za spotřebovanou elektřinu, při ceně 1kč/km by jste musel najet 75.000km ročně (to je 342km každý den po 2 roky včetně víkendů) tedy min. trojnásobek normálního nájezdu průměrného auta. Reálně cena projeté elektřiny tedy bude spíše kolem 80.000Kč. Mimochodem kdyby jste měl tento nájezd s nějakým benzínovým středním autem, utratíte za benzín 2x tolik. 3) Emisní povolenky platím ČR ale je to samozřejmě zohledněno v prodejní ceně, takže i Němci si je platí ... mě spíše štvou zplodiny, které máme z uhelným elektráren a musíme dýchat.
M. Novák (neregistrovaný)
Automobilky postihlo šílenství typu elektromobility, protože se obávají, že když s tímto nesmyslem nepřijdou jako první, tak budou mít problémy s prodejem klasických spalovacích aut. Na toto ale nejsou připraveny ani technologie, ani infrastruktura. Opět se v EU, jako skoro se vším dělá všechno naopak. Místo, abychom ještě několik let vyvíjeli a stavěli potřebná zázemí, tak se to udělá naopak, vyrobí se masa drahých elektroaut, které nebude kde nabíjet a dojde k masivnímu nedostatku baterií a infrasktruktury. Jako vždy, úředníci EU ukázali, že žijí v jiném světě, za kancelářskými zdmi a počítačem, kam starosti běžného světa a většiny lidí nedoléhají. To se to pak lehce vymýšlejí nesmyly, když žijete v pohádkovém světě.
St (neregistrovaný)
Je zajímavé, když před několika lety Toyota začala vyrábět hybridy, snesla se na ni velká kritika. Nebylo to náhodou tím ,že hybridy zatím nevyráběla Škoda? Co se týká ceny elektromobilů, tak cena prvních mobilních telefonů byla také po začátku velmi vysoká .
Pavel (neregistrovaný)
A kčemu budou ty autíčka na baterky když začne mrznout tak nepojedu budou víc v servisu než na silnici zkrátka auta pro zlost ostatně jako ty dnešní nové benzínové plné zbytečné elektroniky a motory které se dají použít akorát do zahradní sekačky zkrátka auta na hov. o děkuji nechci zůstávám věrný své Dáčii logan z roku 2007 šlape jak hodinky
Kopřiva Václav (neregistrovaný)
Úplná pravda. Viz autosalon na Primě. Malý elektromobil v testu. Plné nabytí ukázalo dojezd z Phy do Hk bez problému, však v polovině trasy museli odbočit na Kolín na dobytí (už to je špatně), na stanici již nabýjelo jiné auto. Celkem tedy zdržení na trase Pha a Hk víc než hodinu a půl.
Pavel (neregistrovaný)
To jako za chvíli bude diktovat evropská unie kolikrát můžu za den jít na záchod a bude dávat ekologickou daň na fazole zelí čočku syrečky maso cibuli ořechy zkrátka aby lidé neprděli a nesmrděli bude ještě diktovat jak starý má člověk mít dům nebo být a na kolik stupňů může topit a čím to by se z toho života člověk posr. l
Kopřiva Václav (neregistrovaný)
Vše co lidé napsali v příspěvcích je pravda. Nutno dodat, že u většiny elektro se v zimě moc neohřejete , zamrzají stále okna a důležitá a zatajovaná věc je, že většina elektroaut nemá schválené tažné zařízeni a nemohou nic tahat. Důvod je jasný, jsou lehká a nesplňují váhově index vůči vleku.
Jindřich Vsetínský (neregistrovaný)
A ještě jedna věc mi vrtá hlavou: Jak to bude se snížením výběru spotřební daně z pohonných hmot, když budeme jezdit na elektřinu? Tak si myslím, že budou elektromobily po určité počáteční době rozmachu zdaněny, aby si stát přišel na to co pozbyl v neprojetých PHM. Jenže o tom se teď asi nesmí mluvit, protože to není IN! Takže jak to chodívá, lacinější v provozu to do budoucna nebude, jen ta drahota elektromobilů nám zůstane. No a to povede určitě k tomu, že se lidé budou držet svých starých aut co nejdéle. Takže stát asi zase zavede protiopatření ve formě zdanění automobilů podle emisních tříd, aby to popostrčil. Obávám se, že nás v dohledné době nic dobrého nečeká.
Tony (neregistrovaný)
Jsem rád, že pomlouváte elektromobily, lidé si z Vás vezmou příklad a nebudou je kupovat. A to je dobře, já tedy nebudu mít tak dlouhou čekací dobu a nebudu na ně stát tak velikou frontu. Děkuji a jen houšť. Tony
Jirka (neregistrovaný)
Nejezděte prosím v elektroautech, naše krásné severní čechy jsou už takhle poškozované těžbou uhlí a výrobou elektřiny. Elektroauto které jezdí kdekoliv v česku, smrdí většinově u nás. Je to mírně řečeno sobecké. Děkuji Jirka Ještě heslo: Čistá auta, vyšší těžba :-).
Ivo (neregistrovaný)
A ještě prosím negrilujte, nefritujte, nepečte chléb v pekárnách, nepúečte v elektrických troubách, neperte automatickou pračkou a nesušte prádlo v sušičkách, pan Jirka nebude moci dýchat čerstvý vzduch, protože tyto spotřebiče mají vysokou spotřebu elektrické energie vyrobené z uhlí a v elektrárnách na severu Čech. Na 1 litr paliva pro spalovací motory je spotřebováno 1,02 kWH elektrické energie, ale ta je asi vyrobena v Temelíně, nebo Dukovanech, MVE, FVE a OZE, a nikloliv na severu Čech, tak to panu Jirkovi nevadí. Naštěstí výfukové plyny ze spalovacích motorů poškozují ovzduší ve městech, dokonce i na jihu Čech, kde spalovací elektrárny nejsou, takže spokojenost, ne? Jinak souhlasím s tím, že velké elektromobily jsou na současném stupni vývoje elektromobility k ničemu. Elektrické Citigo za 360 tisíc, s reálným dojezdem 250 km, je to, co ve městech potřebujeme. Na dálnicích ať jezdí spalovací motory v autech, která musejí provozní hmotnost maximálně do 1050 kg, jinak je to energetický nesmysl. Kdyby výrobci nenabízeli velká auta, emise by tolik nenarostly a nevyvolaly reakci úředníků EU. Za rychlý rozvoj elektromobility mohou automobily s reálnou spotřebou paliva nad 5 litrů. A těch je prosím přibližně 85%.
Markus (neregistrovaný)
A víte, že 0,75 kg benzínu (cca 1 litr) obsahuje 12 kWh energie? Ale to je celkem jedno, vy jste vůbec nepochopil, co chtěl jirka říct, že ta čistá elektrická auta nejsou vůbec čistá. Jsou dokonce vyšší zátěží pro životní prostředí než ta auta se spalovacím motorem.
Jirka (neregistrovaný)
*Podle mě je elektřina v Česku jenom jedna. Podle podílu výroby na faktuře, kterou dostávám od ČEZ je asi ze 65% vyrobená z uhlí. Při nabíjení baterie není technicky možné, aby se malá auta nabíjela z jedněch a velká z druhých zdrojů. *Zjednodušeně: Auta která tu jezdí (asi jich jsou milióny), dnes jezdí na naftu a benzín vyrobený z vytěžených fosilních paliv a smrdí tam kde jezdí. Elektroauta jezdí na elektřinu vyrobenou také z vytěžených fosilních paliv (uhlí, ropa, plyn), ale smrdí tam kde se elektřina vyrábí. Část elektřiny je vyrobená z atomu a pod. ale spalovací motory také už dnes jezdí z části na alternativní paliva. *Každopádně znamená elektromobilita přesun emitace jinam a to mi sobecké připadá. *V současnosti elektromobilita navíc přináší nebezpečí obnovení těžby lithia pro výrobu baterií v dnes už zelených Krušných horách. Řekl bych, že už těžba čeká jen na to až se rozhodne z toho bude mít příjmy :-(.
Fogyn (neregistrovaný)
Budoucnost mají auta s elektromotorem. Ta, nabíjená ze zásuvky, však mají omezené použití. Ve městech není kde zaparkovat, natož najít místo ještě pro nabíječky. Vybudovat nové rozvodné sítě a dostatečně navýšit výkon elektráren je nereálné. Po přechodném období hybridů a aut na dobíjecí baterku už ti mladší motoristé nejspíš budou jezdit v autonomních samohybech poháněných elektromotorem s vlastním palivovým článkem a tankovat budou v centrálních stanicích pohonné medium. Perspektivní je vodík, pokud se neprosadí něco ještě výhodnějšího. Ale určitě nebudou cestovat levněji. Výpadek daňového příjmu státu za každý litr benzínu bezmála 20 korun a k tomu investice do zavedení nových technologií. Místo dnešních pobídek přijdou nové daně a poplatky, no nezávidím jim.
Oliver (neregistrovaný)
Lidi panebože přestaňte tu veřejně fňukat jak sou elektromobily špatný kvůli krátkýmu dojezdu a nedostatečný elektroinfrastruktůře.. Ono je lepší si stěžovat a sedět na starejch vejcích než přijmout něco co by do budoucna mohlo mít nějakej smysl (jasně už vidim ty reakce jak v budoucnu budeme mít problém s recyklací baterek a zdanění elektřiny apod.nesmysly).Princip spalovacích motorů je asi 200 let stará záležitost a je potřeba jí něčim nahradit.Výzkum jde dopředu a s nim i technologie, ale nebude to zejtra a ani za tejden!!! Vzpomeňte si např. na vývoj klasických počítačů... Inter 486DX s 20ti megovým diskem a 4MB ramm stával tenkrát i 30 tisíc a neumělo to vůbec nic.. A tenkrát taky mohli lidi fňukat jak je to za 30 tisíc k ničemu a že psací stroj s kalkulačkou na baterky vyjde levnějc!!!!A dneska má počítač, tablet a chytrej mobil defacto každej tak se vzchopte a přijměte fakt, že tu elektromobily jsou mezi náma, ať už kvůli Muskovi nebo Bruselu je to úplně jedno. Když nechcete elektromobil tak si kupte hybrida a když nechcete hybrida tak si nekupujte nic jak by řekl Jirka Babica
Jirka (neregistrovaný)
Vím že je v elektroautě příjemná jízda, velká akcelerace, ticho, moderní desing, pozornost sousedů :-) atd.. Několikrát jsem s tím jel a nemám s tím problém. Bohužel elektřina se musí vyrobit tam kde se vyrábí dnes a pokud by se mělo vyrobit navíc tolik elektřiny kolik kWh se proleje nádržemi aut v podobě benzínu a nafty tak nemám představu kde ji brát (nikdo ji nemá, česko nebude mít dost elektřiny na stávající spotřebu kolem roku 2035, oficielně) a severní čechy se vrátí do sedmdesátek. Vadí mi že tohle je elektromobilistům jedno, myslí jenom na sebe. Srovnání s PC kulhá. Jsou činnosti staré jako lidstvo samo a dělají se pořád stejně. Třeba výroba dětí :-).
Jirka (neregistrovaný)
Průměrné auto podle článku (14000km) spotřebuje asi 1t benzínu, nebo 3MWh. V 1 tuně uhlí je asi 4,5 až 5 MWh, tj asi 0,65t uhlí. Při špičkové účinnosti tepelné elektrárny (40%) a podílu výroby v TE (65%) vychází že je na roční provoz elektroauta (14000km) je potřeba spálit asi 1 t uhlí ročně. Ještě chybí těžba uhlí a přenos elektřiny do místa spotřeby. Je to jenom přibližně z hlavy :-). *** Sobecké je že emitace není u vás kde jezdíte ale tam kde se elektřina vyrábí na tom výpočty a odhady nic nezmění. To je logické! Jinak si myslím, že elektroauta si budou pořizovat lidé, kteří najedou více než 14000km (už kvůli pořizovací ceně), já najedu za rok kolem 40000km a neživím se dopravou.
Jirka (neregistrovaný)
Původně jsem byl také příznivcem elektroaut, těšil jsem se až si nějaké pořídím. Později jsem názor změnil jednak kvůli nesmyslné pořizovací ceně a jednak z důvodů, které jsem popsal výše. Správnej chlap má smrdět benzínem (dříve se říkalo koněm) :-) .
Oliver (neregistrovaný)
Každá mince ma 2 strany Jirko a každej klad je vyváženej záporem..Elektroauta možná nejsou dokonalý (a ani ten výpočtovej vzor pro spotřebu a výrobu elektriky), ale řekni mi kdy bude v čechách jezdit milion elektromibilů :) Ja si myslím že příští rok to nebude :) Z Bruselu tlačí všechny státy do investic na výrobu elektriky z obnovitelných zdrojů a mě osobně by se např. líbila vize položit FVE na střechy a parkoviště velkých nákupních center který by mohli sloužit jako dobíjecí body a tím pádem by se tolik nepoužívala energie z uhelných elektráren na "natankování" EV. Možnosti tu sou, ale tady na foru je asi nevyřeěíme, tak se necháme překvapit jak se to v česku do budoucna vyvrbí :)
miztli (neregistrovaný)
Bohužel jste nepochopil důležitou věc, to co porovnáváte, tak tam to opravdu šlo, protože nastala miniaturizace součástek a s nimi možnost nízké spotřeby energie na napájení obvodů, což dobře funguje u takových věcí, jako noteboky a chytré telefony. Jenže, aby auto bylo co k čemu, musí unést i uvézt jistou hmotnost i sebe samého a na to potřebujete energii A ta hmotnost nejde snížit, člověk bude, pokud bude o sebe pečovat, mít stále stejnou hmotnost, kterou nejde snížit třeba jako u el. souřástek na desetinu. Snížit hmotnost 75 kg člověka na 7.5 kg je sebevražda. Asi tak. U klasického auta je tím nosičem energie celkem bezpečná a lehká palivová nádrž. ale u eletrického auta potřebujete baterii, která akkumuluje elektricý náboj a proto nejde a jen tak nepůjde dát například stejný elektrický náboj, co je nyní ve 400 kg baterii do 40 kg baterie. Vzniklo by totiž něco, jako vysoce brizantní bomba. Fyzika prostě nejde ohloupnout a má své limity. Takže předem danými hmotnostimi, (človka, kastle auta a jeho zavazadel) je dopředu dáno, kolik náboje lektrického musí mít baterie auta a tím je dána celková hmotnsot Takže abyste s malou baterkou daleko dojel, musil byste Vy sám vážit tak 10 kg a vzít s sebou dalších maximálně 10 kg a pak Vaše auto i s baterií bude vážit asi 200 kg a s tím pak opravdu asi ujedete na jedno nabití i 1000 km, jelikož náboj v baterii bude dostatečný,, ale při stávajících hmotnostech lidí i s jejich obvyklými věcmi to nejde realizovat. Na to není kde a jak skladovat čili akkumulovat bezpečně elektrický náboj, aby elektroauto mělo dojezd se vším potřebným komfortem 800 - 1000 km .
miztli (neregistrovaný)
Bohužel je problém v tom, že Vy porovnáváte něco, co není porovnatelné. Zatímco rozvoj těch PC šel kupředu díky miniaturizaci součástek, proto také vyšší výkon PC může jet na menší spotřebu v menší "krabici", tak u auta to není možné. Lidé a jejich zavazadla váží stejně (spíše více, než lidé před padesáti lety a jsou stále vzrůstově vyšší, tak kde je tu jaká miniaturizace) a aby bylo auto poněkud bezpečné, tak se z něj nemůže ztenčováním plechu udělat životui nebezpečný, ale lehký papírák. Takže užitečná hmotnost, kterou bude elektromotor a tím pádem i akkumulátor tahat, bude stejná, spíše větší (lidé ani jejich zavazadla se nezmenšují a nesnižují hmotnost). Takže proto, jediné, co lze dělat v zájmu elektromobility učinit je jen to, že se můžeme pokusit zvýšit při stejné hmotnosti baterií elektrický náboj. Jenže to naráží na fyzikální limity. Prostě není možné do hmotnosti téhož akkumulátoru dát dvojnásobný elektrický náboj. Bylo by to cosi jako brisantní třaskavina a toto nelze nijaj obejít. Zmenšit elktromotr a tím snížit jwho hmotnost je uměrné snížení jeho příkonu. Na hmotnosti elektromotorů se již nedá ušetřit nic, jso udokonalé vpodstatě již dávno. Takže Vaše srovnbání s PC je nesprávné, tam to zapříčinila miniaturizace součástek, což je současně i snížení hmotnosti. Jenže odvy, nástroje(pracovní i jedelní i jiné) vychází z ropzměrů lidského těla a ty se jak vidět kolem sebe, nesnižují. Takže pokud by mělo Vaše přirování být pravdivé, tak byste musil do zminiaturiozovaného auta z pěti metrů délky na dva metry nacpat Vašich pět zminiaturizovaných lidí, kteří se nevyskytují (tak možná v panoptiku).
Klaban (neregistrovaný)
Že by v Norsku nemrzlo? Loni tam bylo ze všech prodaných aut polovina aut do zásuvky. Kapacita baterie po 100 tisících klesne zhruba o 5% a po 800 tisících je na 80%. EU v elektromobilitě výrazně zaostává. Třeba v Číňani nutí automobilky, aby v tamních fabrikách vyráběli určité procento aut do zásuvky, pokud nechtějí, aby jim úřady fabriku zavřeli. V USA prodej elektroaut stoupl loni o 78% na 358 tisíc nových elektromobilů
hsceipxnm (neregistrovaný)
Plány automobilek jsou jasné. Za rok nastane boom elektroaut - Autobible.cz hsceipxnm http://www.gqz0j0l4ml0fb7g009132knm591xw06ls.org/ ahsceipxnm [url=http://www.gqz0j0l4ml0fb7g009132knm591xw06ls.org/]uhsceipxnm[/url]