Už zanedlouho by se o místo u veřejné nabíječky mohli poprat majitelé Škody, Porsche, ale i Opelu nebo Citroënu. Blížící se rok 2020 se totiž zdá být důležitým milníkem pro většinu výrobců aut, kteří chtějí prodávat auta do zásuvky. S tím jak se blíží, dostávají i jejich plány jasnější tvar. Zmapovali jsme ty nejdůležitější. Vyplývá z nich, že tam, kde se o plně elektrických vozech ještě nehovoří, uvažují automobilky alespoň o hybridech.
Třeba hned domácí Škoda. Ta se chlubí tím, že do konce roku 2020 stihne představit hned pět elektrifikovaných modelů. Prvním má být čistě elektrická verze Škody Citigo, která se objeví už během roku 2019. Jde o poměrně zvláštní rozhodnutí, protože Citigo zřejmě nebude pokračovat další generací. Na druhou stranu má možnost převzít technologii od modelu e-Up. V takovém případě ale musí nasadit větší množství baterií, protože chce nabízet až 300 km na jedno nabití, což je dvakrát víc než v případě Volkswagenu. Opravdu přelomovým vozem ale bude až elektromobil vycházející z loňského konceptu Vision E. Auto postavené na platformě MEB má zvládnout ujet na jedno nabití až 500 kilometrů. Nabídku doplní i Škoda Superb s plug-in hybridním pohonem pocházejícím z Volkswgenu Passat GTE.
Plány Škody se kryjí se strategií jejího mateřského koncernu Volkswagen, který chce do roku 2025 nabízet napříč svými značkami na 80 nových elektrických vozů, řeč je o celosvětových trzích, řadu z nich tak v Česku nikdy potkat nemusíme. Volkswagen jako samostatná značka pak s novou generací svých elektromobilů začne také v roce 2020. Auta předvedl už jako koncepty, půjde o liftback I.D.1 a SUV CROZZ1. Seat využije platformu MEB také ke stavbě svého elektromobilu. Podobně jako Škoda nabídnou i modely VW a Seatu dojezd rovných 500 kilometrů. Koncern hodlá platformu MEB využít v následujících letech až pro tři desítky nových aut do zásuvky.
To se ale nebude týkat Porsche, které by mělo v roce 2020 předvést už dlouho očekávaného konkurenta americké Tesly Model S. Vůz nazvaný Taycan se už zamaskovaný testuje na silnicích. Nabídne podobně dlouhý dojezd. Bude však postaven na vlastní platformě, která bude víc sedět stále sportovně založené značce. Nasazení proti Tesle je patrné i z toho, že Porsche plánuje stavbu vlastních nabíjecích stanic. Na nich by se baterie vozu měly z minima na 80 procent nabít do 15 minut, což je dvojnásobek času, který Tesla musí strávit na Superchargeru.
Taycan ovšem nebude jediné auto, pro které bude speciální platforma vyvíjena. Základy od Porsche si půjčí u Audi. To slibuje také sportovně střižený elektromobil e-tron GT. Auto s výkonem 590 koní a dojezdem 400 kilometrů bude dalším konkurentem pro Teslu. Na trh ale půjde až v roce 2021, aby dalo přednost svému zřejmě výkonnějšímu a dražšímu sourozenci od Porsche.
Elektrické plány mají u dalšího velkého evropského koncernu FCA. Mezi lety 2019 až 2021 ukážou na 13 nových aut, více se ale budou soustředit na hybridní modely. Čistě za elektřinou si půjde například Fiat, který chystá takovou verzi pro novou generaci oblíbeného retro modelu 500. To druhé městské mini auto Fiat Panda vyjede na silnice s mild-hybridním pohonem a malé SUV Fiat 500X bude jezdit jako plug-in hybrid.
Toto rozdělení pohonů se promítne i do dalších značek koncernu. Alfa Romeo totiž chystá další SUV do svého portfolia, které bude menší než model Stelvio. Auto bude mít shodnou platformu s loni představeným Jeepem Compass, oba se budou také vyrábět ve stejné továrně. Alfa Romeo by v roce 2020 měla právě pro tento vůz dostat od koncernu plug-in hybridní motor a podle všeho se tak může objevit právě i v Jeepu Compass. To vozy luxusní značky Maserati by se s příchodem faceliftu měly dočkat také plug-in hybridního pohonu, objeví se ve třech modelech Levante, Ghibli a Quattroporte. Chystané sportovní kupé Alfieri by pak mohlo jezdit rovněž i s elektrickým pohonem.
Peugeot je s přístupem k elektromobilům trochu opatrnější. Před nedávnem francouzská automobilka a součást koncernu PSA oznámila, že od roku 2020 bude prodávat sportovně zaměřené elektromobily. Na bližší technické detaily ale byla poměrně zkoupá a tak se může stát, že z tohoto plánu nemusí vzejít nic zásadního. Přesto už Peugeot na elektrifikaci pracuje, dává ale přednost hybridům. Tohoto pohonu se brzy dočká jak SUV 3008, tak manažerský sedan a kombi 508. V roce 2020 přijede na koncernové platformě EMP2 také nová generace hatchbacku 308. U ní se hovoří o možnosti plug-in hybridního pohonu.
To Citroën, který obvykle do jisté míry zrcadlí nabídku Peugeotu, je s přístupem k elektromobilům odvážnější. První auto do zásuvky plánuje na už tisíckrát zmíněný rok 2020, konkrétně má jít o druhou generaci modelu Cactus. Toto auto se má stát také předobrazem designu pro další vozy této avantgardní značky. Cactus má stát na stejné platformě jako Peugeot 208, ale i Opel Corsa. U něj se už také hovoří o možnosti elektrického pohonu. Příliš překvapující pak není, že SUV Opel Grandland X technicky vycházející z Peugeotu 3008 dostane také totožný hybridní systém.
Na rok 2020 myslí i u Fordu, který by měl v danou dobu ukázat svůj první elektromobil. Půjde o kompaktní SUV, o kterém se toho zatím ještě příliš neví. Zároveň to má ale být i světový model prodávaný na nejrůznějších trzích včetně Evropy. Už o dva roky později by mělo portfolio modrého oválu čítat 16 elektromobilů, včetně poměrně bizarních modelů, jako budou velký pick-up F-150 nebo klasický muscle car Mustang. Zatím si lze jen těžko tato auta představit připojená do zásuvky.
V rámci světových trhů považuje Ford za svého zásadního konkurenta Toyotu. Ta ale zatím zůstane věrná svým hybridním modelům, plně elektrický model jí zatím příliš nevoní. Pro rok 2020 chystá hlavně nasazení nového druhu baterií, článků s pevným elektrolytem, které by měly mít výrazně vyšší kapacitu než NiMh baterie používané v jejích aktuálních hybridech. Pokud se podaří dosáhnout lepších dojezdů, pak Toyota začne uvažovat o globálním elektrickém modelu. V kuloárech se šušká, že Toyota by mohla pomoci s vývojem hybridu a elektromobilu Mazdě. Ta zatím ale přesnější plány nezveřejnila.
Zpět ale k evropským značkám. Tam za pozornost stojí ještě dvě. Mercedes-Benz by pro rok 2020 měl mít přichystaný elektrický crossover EQC a slibuje velmi vysoké výkony - sílu přes 400 koní a zrychlení z nuly na 100 km/h za 4,9 sekundy. Dojezd i doba nabíjení však zřejmě ještě Tesle konkurovat nebudou. Řeč je o 320 kilometrech na jedno nabití a alespoň 40 minutách potřebných k nabití baterie do 80 procent. Velmi zajímavým počinem ale bude nová generace SUV třídy GLE, která vyjede na silnice už na začátku příštího roku a později se objeví i s plug-in hybridem pod kapotu. Ten se mát díky vysoké kapacitě baterií stát prvním vozem této kategorie, který dojede čistě na elektřinu přes 100 kilometrů. Jeho konkurentem už je hybridní BMW X5, jenž nabízí dojezd 80 kilometrů na jedno nabití. Mnichovská automobilka má na rozdíl od svého konkurenta už slušné elektrické podhoubí. Elektromobil i3 prodává už pět let, hybrid i8 čtyři. Do roku 2020 by mohlo rozšířit svou eko řadu o další kousek, zřejmě půjde o sedan i5.
Podle plánů velkých automobilek to vypadá, že je doba elektrická na spadnutí. Pokud se jejich sliby vyplní, začneme ji zřejmě počítat právě od snadno zapamatovatelného data 2020, které je už téměř tady. Vždyť zbývá už jen pár dní přes rok.