Seznamovací období máme za sebou a nastal čas potrápit redakční třistaosmičku na plný plyn. Stejně jako jiná testovaná auta musí i bílý kombík Peugeot 308 SW 1.5 BlueHDi EAT8 předvést, jaké zrychlení předvede v reálném nasazení.
Ke měření jsme jako vždy použili GPS zařízení vBox od firmy Racelogic. V autě sedíme vždy dva a zveřejněné časy zrychlení představují průměr nejlepších jízd v každém směru – to proto, abychom eliminovali případný vliv větru a převýšení. Dráha, kterou obvykle používáme, neleží (jako naprostá většina podobných zpevněných ploch na světě) v ideální rovině.
Čtyřventilová dieselová patnáctistovka je připravena posloužit výkonem 96 kW (130 k) v nízkých 3750 otáčkách za minutu a točivým momentem 300 Nm od 1750 otáček. Při udávané provozní hmotnosti 1319 kg by to podle Peugeotu mělo stačit k akceleraci z klidu na 100 km/h za 9,7 sekundy.
Přípravy na rozjezd jsou jednoduché. Nejprve je třeba deaktivovat (ve skutečnosti jen omezit) regulaci prokluzu kol. Dělá se to v menu nastavení vozu na středovém displeji, tlačítko. Chybí. Pak se kolébkovým přepínačem na středové konzole aktivuje sportovní režim, ve kterém by měl osmistupňový automat Aisin více využívat přemostění měniče v zájmu přímějšího záběru. A pak už jen podržet brzdu levou novou a sešlápnout plyn.
Převodovka v takové situaci emuluje funkci launch control. Nenechá motor dusit, ale pustí ho do relativně vysokých 2500 otáček za minutu. Samotné uvedení do pohybu je proto poměrně svižné. Hned vzápětí ale záběr pocitově změkne a dostaví se pocit „přelévání“ hydraulické kapacity v měniči, charakteristický pro automaty klasické konstrukce.
Možná i proto naše auto za udávaným časem docela výrazně zaostalo. Naměřených 11,12 sekundy je skoro o půl druhé sekundy pomalejší čas, než by podle tabulek být měl. Kompletní výsledky najdete v tabulce:
Akcelerace | Peugeot 308 SW 1.5 BlueHDi EAT8 |
---|---|
0-50 km/h (s) | 3,65 |
0-100 km/h (s) | 11,12 |
0-130 km/h (s) | 18,78 |
0-150 km/h (s) | 26,47 |
30-50 km/h (s) | 2,01 |
50-70 km/h (s) | 2,53 |
80-120 km/h (s) | 8,29 |
130-150 km/h (s) | 7,69 |
Naměřené hodnoty ale paradoxně subjektivním pocitům úplně neodpovídají. Ano, když se v dálničním kopci před vámi uvolní levý pruh, nějaké koně navíc by se hodily. Při běžném používání se zrychlováním na půl plynu však motor reaguje pohotově, takže v každodenním provozu zejména ve městě působí auto dostatečně svižným dojmem.
Technické údaje | Peugeot 308 SW 1.5 BlueHDi 130 EAT8 |
---|---|
MOTOR | |
Konstrukce: | vznětový řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč |
Plnění: | přeplňování výfukovým turbodmychadlem |
Zdvihový objem válců (cm3): | 1499 |
Ventilový rozvod: | DOHC, 4 ventily na válec |
Nejvyšší výkon (kW/min-1) | 96/3750 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 300/1750 |
Převodovka: | osmistupňová automatická |
Poháněná kola: | přední |
JÍZDNÍ VÝKONY | |
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 9,7 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 205 |
Spotřeba paliva město/mimo/kombinovaná (l/100 km) | 4,2/3,4,3,7 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Délka (mm): | 4585 |
Šířka bez zrcátek (mm): | 1804 |
Výška (mm): | 1457 |
Rozvor náprav (mm): | 2730 |
Provozní hmotnost (kg): | 1319 |
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): | 1890 |
Objem zavazadlového prostoru (l): | 610-1775 |
Objem palivové nádrže (l): | 53 |
Objem nádrže na AdBlue (l): | 17 |
PODVOZEK A PNEUMATIKY | |
Podvozek vpředu: | tlumičové vzpěry |
Podvozek vzadu: | vlečená náprava se zkrutnou příčkou |
Řízení: | hřebenové s elektromechanickým posilovačem |
Standardní rozměr pneumatik: | 205/55 R16 88H |