Kupovat si „novou“ ojetinu pár dnů nebo týdnů před tím, než vyrazíte na dovolenou, je hazard. Přeci jen člověk vplouvá do neprobádaných vod. Mnoho z nás dobře ví, že když jednou za čas obmění ojeté auto, řeší prvních několik měsíců drobné i větší problémy.
Riskovat, že vás neznámé auto nechá po cestě na dovolenou stát někde za hranicemi u krajnice, zkrátka nedoporučujeme. Pokud ale staré auto náhle dosloužilo, nezbývá než koupit jiné. S omezeným rozpočtem a je to pak vždycky složitější. Přesto se na trhu ojetin najdou modely, u kterých je poměrně slušná šance, že hned po koupi nebudou zlobit a odvezou vás spolehlivě.
Doporučujeme: Sedm slušných ojetin pro sedm
Do následujícího přehledu jsme vybrali pět nejlepších kandidátů podle limitní ceny. Samozřejmě stále platí, že je nutné auto důkladně prověřit a nebát se urychleně investovat do prvního velkého servisu. Cesta na dovolenou v plném obsazení klade na auto veliké nároky. Nutná výměna oleje a pneumatik a také servis chlazení, klimatizace a brzd by tak neměly nikoho zaskočit.
Do 100 000 Kč: Ford Focus II 1.6 16V
Druhá generace Fordu Focus na rozdíl od svého předchůdce nerezaví a se správným motorem má pořád slušný potenciál. Ihned zapomeňte na turbodiesel 1.6 TDCI 16V, to je jeden z nejhorších motorů vůbec. Za úvahu naopak stojí klasická atmosférická šestnáctistovka. Ta nejlepší má napsáno v techničáku 74 kW a nemá proměnné časování ventilů.
Asi bychom doporučili ihned vyměnit rozvody, ať se nestane katastrofa. Měly by se dělat po 120 000 km. Pokud bývalý majitel nedoloží, kdy a kde je nechával měnit, hned se na ně vrhněte. To samé platí pro olej, svíčky a podobně. Pokud nemá tahle šestnáctistovka najeto tři sta tisíc, neměla by si brát víc než litr oleje na 3000 km.
Doporučujeme: Test ojetiny – Ford Focus 1.0 EcoBoost vyvrací mýty o litrových tříválcích
Do sto tisíc koupíte i poměrně udržovaný a málo jetý kus ze soukromých rukou. Budete ho ale nějakou chvíli hledat, protože mnozí soukromníci si tahle auta drží jako „tu poslední jednoduchou a spolehlivou atmosféru“. Pozor na firemní otloukánky a přestavby na LPG. Příjemným bonusem Focusu jsou skvělé jízdní vlastnosti a řízení.
Do 150 000 Kč: Škoda Fabia II/Roomster 1.4 16V
V relaci do sto padesáti tisíc není co řešit. Jestli chcete spolehlivé, dostupné a snadno opravitelné auto bez velkých rizik, berte dvojkovou Fabii nebo Roomster. Jasně, není to designová ani komfortní hitparáda, ale pokud nepotřebujete převážet čtyři dvoumetrové metrákové chlapy, měly by stačit. Díly jsou levné a dvojková Fabia je především velice spolehlivá. Také si bude trvale držet hodnotu. Pod sto tisíc se ani těm horším a chudě vybaveným pořád moc nechce.
Nejlepší volbou je motor 1.4 16V. Dobře jede, má rozumnou spotřebu a pokud si hlídáte servisní plán (rozvody, svíčky, olej...), nemá se na něm co pokazit. Při správné údržbě slibuje dlouhověkost. Druhá generace Fabie je zajímavá i pro ty, kteří potřebují automat. Povedený a silný motor 1.6 16V se nabízel s velice spolehlivým automatem Aisin.
Doporučujeme: Pět nejčastějších omylů a mýtů o ojetinách značky Škoda
Automatickou Fabii ale budete dlouho hledat (pozdějším 1.2 TSI DSG se naopak vyhněte velkým obloukem). U Fabií pozor na funkci plně automatické klimatizace a posilovače řizení. Jeho repase stojí přes deset tisíc. Počítejte také s tím, že kupované auto bude asi potřebovat nové brzdy a spojku. Radši bychom ale v téhle cenové relaci šli do Fabie II než do poměrně rizikové dvojkové Octavie s turbodieselem.
Do 200 000 Kč: Renault Mégane III Generation 1.6 74 kW
Za dvě stě tisíc je už slušný výběr. Můžete vzít pěknou dvojkovou Fabii 1.4 16V, případně by stála za úvahu udržovaná Octavia II s naprosto jasnou historií. Ale u té je pořád vysoká rizikovost. Naproti tomu lze překvapivě doporučit výběhový Mégane třetí generace v provedení Generation. Je to ochuzená verze určená pro východní Evropu, takže má funkční obyčejný startovací klíček, nikoli hrůznostrašnou a nikdy nefungující čipovou kartu. A také třeba klasické analogové přístroje.
Dalším bonusem verze Generation je měkčí podvozek a mechanická parkovací brzda (elektronická u dražších verzí zlobí). Nejlepší je atmosférická šestnáctistovka o výkonu 74 kW bez proměnného časování ventilů (má ho silnější 81kW verze). Smiřte se s chudou výbavou, ale klimatizaci, centrál a elektrická okna auto mít bude.
Doporučujeme: Deset problematických ojetin, které potvrzují pověry o nekvalitě francouzských aut
Dají se sehnat kusy, které mají velmi málo najeto, ale pozor na servis, někteří šetřiví majitelé zapomínali na základní věci. Raději hned jeďte pro nový olej a svíčky. Pokud chcete v téhle relaci diesel, smysl dává snad jen dvojice Hyundai i30/Kia Cee'd se spolehlivými motory 1.6 CRDI. U Renaultu se naopak dieselu za každou cenu vyhněte.
Do 250 000 Kč: Škoda Rapid 1.2 TSI
Škodu Rapid jsme si představili v samostatném testu ojetiny. Pokud si dokážete přiznat, že je na vás Octavia zbytečně „luxusní“ a drahá, dává tahle škodovka mnohem větší smysl. Seženete na ni všechno a levně a především se vyráběl se spolehlivou benzinovou dvanáctistovkou. Ta má ještě profláknuté řetězové rozvody, ale už od výroby dostala modernizované zesílené provedení, které by mělo vydržet. Prozatím o něm katastrofální historky nekolují.
Pro jistotu se vyhněte turbodieselu 1.6 TDI, který za sebou nemusí mít úplně lehkou a bezstarostnou minulost. Nafasovanému Rapidu se totiž spousta firemních řidičů mstila za to, že jim zlý kapitalistický vykořisťovatel nepřidělil erárního „superba v plný“ nebo aspoň „oktávku v kombíku“. Obejděte raději také rizikový motor 1.4 TSI, bude vás lákat cenou. Jednačtyřka nezlobí až od modernizace z roku 2015, a taková bude zbytečně drahá.
Doporučujeme: Test ojetiny: Škoda Octavia II je úplně jiná liga
Motor 1.2 TSI dobře jede i ve slabší 63kW verzi, v silnějším provedení s šestistupňovou převodovkou není problém stlačit dálkovou spotřebu na šest litrů i se zapnutou klimatizací a čtyřmi lidmi na palubě (vyzkoušeno!). Na Rapidu vážně není moc věcí, které by měly zlobit. Za čtvrt milionu seženete kus s úplnou historií, rozumným nájezdem a vysoce perspektivní ojetinovou budoucností.
Do 300 000 Kč: Škoda Octavia III 1.2 TSI/1.4 TSI
Dobře, můžete mít třeba pěkné trojkové Mondeo, S-Max nebo Galaxy z let 2012 až 2013 s úplnou historií a rozumným nájezdem, ale pořád nám nějak lépe vychází moderní „trojková“ Škoda Octavia. Přeci jen je to v českých podmínkách lépe prodejné a servisovatelné auto a její zůstatková hodnota by mohla být časem mnohem vyšší. Vyhněte se ale drahým dieselům, hledejte motory 1.2 TSI nebo 1.4 TSI. Ty už mají novou konstrukci a řemenové rozvody, takže chrastění vytahaného řetězu nehrozí.
Jakkoli by byla i slušná perspektiva v turbodieselu 1.6 TDI, měli bychom strach, že se nám zrovna při dlouhé cestě na dovolenou rozsvítí kontrolka emisí a auto padne do nouzového režimu, ať už kvůli DPF nebo EGR. Tyhle věci se totiž začnou ozývat přesně v té době, kdy naftové motory houfně opouštějí firemní flotily. A zrovna vidina výměny DPF za čtyřicet tisíc by nás odradila. Ani vstřikovače nejsou u moderních TDI nesmrtelné.
Doporučujeme: Od Felicie po Octavii RS: 10 nejlepších ojetin značky Škoda
To si radši připlatíme za benzín, kterého moderní motory TSI nespotřebují zas tolik. U Octavií tradičně pozor na historii, ale původem česká auta by měla být snadno dohledatelná. Pokud musíte mít za všech okolností diesel, berte asi raději již zmíněné Mondeo či přibuzná MPV S-Max/Galaxy. Pokud už se má ozvat DPF, jde to oficiální cestou přímo u Fordu řešit za zlomek ceny oproti Octavii.