Stačí jedna špatná série nebo nějaká nedořešená dětská nemoc, a už to má auto spočítané. Výrobci se snaží problémy řešit, ale chvíli to trvá – a pověst modelu zůstane mnohdy pošramocená už natrvalo. Nezáleží na tom, že už se dávno vyrábí vylepšená verze, protože internetová fóra jsou už plná historek o spotřebě oleje, potkaných motorech a podobně.
Dnes se podíváme na podobné případy, které si prošly těžkými počátky, ale nakonec se z nich vyklubaly poměrně spolehlivé ojetiny. Neříkáme, že se nemusíte mít na pozoru, kupujete přeci jen auto z druhé ruky. Ale dřívější problémy jsou dávno pryč a tyto ojetiny, případně motory v ojetinách, už patří mezi slušné a spolehlivé, přestože v hospodě a na internetu vám spousta lidí bude tvrdit opak.
Motor 1.2 TSI po roce 2011
S rozvodovými řetězy si koncern VW opravdu užil, respektive kupci jeho aut. Dopadlo to i na škodovky, u nás nejprodávanější auta. A jak museli majitelé Fabií, Octavií a SUV Yeti do servisů pro nové rozvody (případně i pro nové motory), pošramotilo to pověst lidové jednotky 1.2 TSI dokonale. Když pak přišla v polovině roku 2011 modernizovaná verze s odolnějším řetězem, nikdo si toho nevšiml.
https://autobible.euro.cz/test-ojetiny-skoda-rapid-ma-pred-sebou-skvelou-bazarovou-karieru/
Takže například Škoda Rapid, prodávaná od roku 2012, má už vlastně jen vylepšenou verzi tohoto jinak velmi příjemného motoru. Mají ho i Octavie od té doby a samozřejmě také ostatní modely. Není tedy důvod se tohoto motoru bát. I starší typ lze navíc na pevnější řetěz přestavět. Nová generace motoru s obchodním označením 1.2 TSI, které se dával do Octavií III a Fabií III, je pak generace EA211. Ta už má rozvodový řemen. Pod stejným označením se tak prodával jeden z nejlepších malých čtyřválců s turbem na trhu. V Octavii III, Rapidu i Fabii III je to asi nejlepší motor, který si v ojetině můžete koupit.
Renault Laguna III 2.0 dCi
Po katastrofální druhé generaci Laguny si musel dát Renault hodně záležet. I když ale sestrojil velmi slušné a poměrně spolehlivé auto, pověst modelu už byla definitivně zničená a nástupce dokonce dostal jiné jméno. Přestože je třetí Laguna docela dobrá, potenciální zájemci se jí v bazarech bojí jako čert kříže.
Povedený je naftový dvoulitr, který má spolehlivější systém EGR a disponuje například chlazeným turbem. Některé verze Euro 4 dokonce nemusely mít DPF, ale ani s ním nejsou velké problémy. Potíže se zadíráním na klice se podařilo vyřešit velmi brzy a díky velké olejové náplni (podle verze 6,6 až 8,2 l) snese tenhle diesel docela dobře jeden klasický český nešvar, tedy přetahování servisních intervalů.
Citroën C4 Picasso/Grand Picasso II 2.0 HDI (6AT)
Nemůžeme říci, že by koncern PSA (Peugeot a Citroën) historicky chrlil na svět dobrá a nadmíru kvalitní auta, ale v posledních letech se situace značně zlepšuje. Peugeot je na tom po letech hrůzy zase dobře a také v nabídce Citroënu sem tam najdeme velmi solidní auto. Jedním takovým je například poslední generace MPV Picasso či větší Grand Picasso.
https://autobible.euro.cz/dlouhodoby-test-citroenu-grand-c4-picasso-2-0-bluehdi-eat6-rodinny-typ/
Jednou z největších předností je spolehlivý pohon. Asi nejlepší možností je naftový dvoulitr BlueHDI, který je sice se všemi svými emisními systémy konstrukčně složitější, ale pořád je to v téhle třídě asi nejlepší možnost. Zejména vzhledem k cenám. Podobně vybavené Galaxy nebo Sharan s odpovídajícím nájezdem pořídíte klidně o dobrých dvě stě tisíc dráž. Když pak dvoulitrový diesel zkombinujete s dobrým automatem s hydrodynamickým měničem, máte před sebou nejen spolehlivý, ale i velmi příjemný rodinný minivan.
Subaru Forester 2.0d
Na počátku existence se stal z dieselu Subaru takový strašák, že ho dodnes lidé vyškrtávají ze svého seznamu. Jenže automobilce se povedlo počáteční problémy vyřešit. Třeba pětiletý Forester s tímhle motorem může být naprosto skvělá koupě. Původní problémy s rozvody a vstřikovači jsou dávnou minulostí.
Výhodou Subaru je sofistikovaná diagnostika a hlavně ochotný servisní personál, který zpravidla nemá problém pečlivě prověřovat i auta koupená jinde. Snadno tak zjistíte, v jakém stavu jsou vstřiky, filtr pevných částic a jak často jezdilo auto na servis. Horští cestovatelé stejně asi dají přednost benzínu, ale naftový Forester už prostě není takový strašák a prověřené auto s rozumným nájezdem by mohlo mít velmi dobrý potenciál.
Motor 0.9 TCe (Dacia a Renault)
Pověst downsizovaných přeplňovaných motorů v Renaultech a Daciích značně pokazil dost problematický motor 1.2 TCe, který trpěl na hromadění karbonových úsad a další vážné problémy. K tomu se přimíchávaly katastrofické historky o podobně koncipovaných motorech konkurence – a potenciální zájemci obcházeli malý tříválec s turbem v Daciích a Renaultech obloukem.
https://autobible.euro.cz/test-ojetiny-dacia-duster-nenarocny-dric-ktery-hodne-vydrzi/
Jenže devítistovka je odlišné konstrukce. Na rozdíl od dvanáctistovky je to vlastně docela dobrý motor, alespoň pokud ho majitel neutrápí zanedbanou údržbou a špatným zacházením. Motor si totiž ponechal nepřímé vstřikování paliva, čímž odpadá jedna velká bolest downsizovaných motorů s přímým vstřikem, tedy hromadění karbonu v sacích kanálech a na pístech. Snese tak mnohem lépe takové to české tankování u pofidérních pump, hlavně aby se ušetřilo dvacet haléřů na litru. Škoda jen otupělého spodku, řidič si musí dost zvykat. Aspoň že díky turbu není pružnost tak katastrofální. S lehkými Daciemi či malými Renaulty tenhle tříválec cvičí obstojně.