Pokud si nekupujete každých pět let nové auto, výměna autobaterie vás nemine. I když jsou ty dnešní mnohem lepší než před dvaceti lety, vydrží zpravidla nejvýš šest let. Výjimkou bývají články z prvovýroby, které se ve výjimečných případech dožijí i deseti let. Příčina spočívá ve faktu, že moderní auta spotřebovávají kvůli stále bobtnající bezpečnostní i komfortní výbavě čím dál více energie. Jenže baterie téměř nerostou, každý přírůstek kapacity totiž stojí peníze a kilogramy navíc. Proto se pokud možno nahrazuje vyšším vybíjecím proudem a výkonnějším alternátorem.
Je nasnadě, že to vše klade vyšší nároky na samotnou baterii. A že se její utrpení ještě zvyšuje v zimě, kdy se k obvyklým světlometům, rádiu či elektrickému stahování oken přidá ještě vyhřívání sedadel či oken, případně i žhavicí tělísko v topení. Samotné startování motoru je v zimě kvůli hustšímu oleji rovněž obtížnější. Na to je třeba myslet a chovat se k baterce ohleduplně. Za to se odvděčí nejen delší životností, ale i menším rizikem, že zůstanete před životně důležitou schůzkou někde stát s nepojízdným vozem.
Zima samotná baterii neškodí, dokáže sice snížit její kapacitu, avšak jen dočasně. Největší životnostní zkouškou totiž prošla půl roku předtím na letní dovolené, kde stálo auto odstavené na slunci. V sálavém teple docházelo k rychlému samovybíjení a následné sulfataci desek, což nevratně snížilo kapacitu článků baterie.
Doporučujeme: Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Prodloužit životnost akumulátoru můžete několika jednoduchými zásadami: V první řadě během startování vypínejte zbytečné spotřebiče. Baterii tím ulehčíte v jejích nejtěžších chvilkách, během roztáčení motoru z ní totiž krátkodobě tečou stovky ampér.
Ačkoliv není problém použít baterii o větší kapacitě, než doporučuje výrobce, ohlídejte si její rozměry. U evropských modelů bývají standardizované, šířka činí zhruba 175 mm. Jenže hodně se může lišit délka. Baterie o stupeň silnější (například 60 místo 55 Ah) bývá stejně široká, avšak 70Ah už může být třeba o 45 mm delší a 80Ah ještě o dalších 40 mm. Ačkoliv montážní otvory mívají vůli pro širší baterii, více než jednotky centimetrů to nebývají. Pokud je třeba, ohlídejte si i výšku, ta u běžných typů zpravidla kolísá od 175 do cca 225 milimetrů.
Za druhé si dvakrát rozmyslete, zda před krátkou jízdou opravdu odmrazovat okna jen ventilací a vyhříváním. Akumulátor zesláblý zimou, který se sotva vzpamatoval ze zátěže při startování, ze sebe musí další minuty vydávat desítky ampér, v čemž mu alternátor příliš neulehčuje. Na volnoběh jdoucí motor jej totiž neroztáčí dost na to, aby ze sebe vydával plný výkon. Chvilka nepohodlí se škrabkou na okna vaší baterii výrazně ulehčí, navíc ušetříte i trochu času. Odmrazení okna pouze ventilací totiž pár minut zabere.
Doporučujeme: Devět věcí, které děláte v zimě za volantem špatně
Za třetí se pokuste omezit krátké jízdy, které baterii i celému autu škodí nejvíce. Pokud nechcete nebo nemůžete, věnujte aspoň dvakrát za zimu, ideálně pak jednou měsíčně, chvilku dobití baterie. K tomu dnes už stačí jen připojit nabíječku, žádné otevírání zátek a dolévání destilované vody. U většiny moderních baterií už to ani není možné, protože plnicí otvory nemají. Nabíječku necháte zapojenou několik hodin, ideálně přes noc. Pokud jde o automatický typ (začíná kolem tisícovky), může zůstat zapojený libovolně dlouho, po dobití baterie se totiž přepne do udržovacího režimu. Jinak je třeba jej po dobití odpojit. Baterie může během dobíjení zůstat ve voze, jen s výkonnějšími nabíječkami je lepší nechat otevřenou kapotu či dveře. Při vyšším dobíjecím proudu totiž akumulátory pouštějí výpary, které jsou nejen jedovaté, ale i silně korozivní.
Pokud řešíte otázku, zda při dobíjení akumulátor odpojovat či neodpojovat, nedostane se vám jednoznačné odpovědi. Majitelům modernějších aut se jej zbytečně odpojovat nechce, protože tím zmatou a částečně vyresetují palubní elektroniku. Některé modely, například BMW E65, po odpojení baterie dokonce čeká odtah a odborný servis, který je znovu oživí. Obecně lze říct, že pokud nemáte impulzní dobíječku, oživování baterie slabším proudem by nemělo vadit. Vždy se ale přesvědčte, že to výslovně nezakazuje výrobce auta ani dobíječky. Pokud chcete naprostou jistotu, pořiďte si dobíječku s tzv. supply kontakty, které dodávají palubní síti napětí i po odpojení akumulátoru (pokud se zapojuje do tzv. cigaretové zásuvky, tak se přesvědčte, že je trvale napájená, nikoliv spínaná zapalováním). A vždy pamatujte, že se první odpojuje pól, který je v autě ukostřen. Čili u drtivé většiny moderních aut záporný.
V podobné laboratoři, jakou jsme viděli ve firmě Efteria, výhradním dovozci autobaterií značky Duracell, skončí akumulátor, který se vrátil kvůli reklamaci. Nejdříve projde důkladným otestováním, posléze jej ve firmě nabijí vlastním, patentovaným způsobem. Mimochodem, 95 % reklamací prý bývá neoprávněných, záruka na autobaterii totiž samozřejmě nekryje následky nesprávného zacházení, jakého se jí dostává zejména od taxíkářů či městských poslíčků. Takovým vydrží baterie často jen půl roku.
Ideální čas na výměnu nastává koncem podzimu. Obchody mívají dostatečné zásoby, autoservisy volněji. Že se blíží čas odchodu baterie na věčnost, poznáte podle horší startovatelnosti za chladného rána. Absolutním řešením je prověření v servisu či testerem. Některé motory, například 1.9 TDI-PD, mají problémy s naskočením už při relativně malém úbytku kapacity. Pokud si nejste jisti při výběru, obraťte se na odborníky. I zde samozřejmě platí, že kupovat neznačkový brak se může vymstít. Na druhou stranu, víkendový řidič nepotřebuje drahý profi model.
Převzato z časopisu AUTO7. Foto: Martin Mičánek