V úterý celý svět (no, my také) zaujatě sledoval vystřelení staré Tesly Roadster do vesmíru za pomoci neuvěřitelně silné rakety Falcon Heavy, kterou má na svědomí Elon Musk. Byl to zajisté úspěch, protože se tím teoreticky otevírají zcela nové možnosti v oblasti letů mimo naši planetu. Celá věc má ale také jeden zajímavý paradox. Ona taková raketa Falcon Heavy není úplným ideálem co do produkce emisí. Zatímco jeden let prakticky neznamená nic, pravidelný provoz, jak to plánuje Elon Musk, by znamenal už docela velkou zátěž tolik sledovanými emisemi CO2. Ironií osudu je fakt, že stejný člověk stojí za výrobou elektromobilů, které si třeba v Norsku zuřivě kupují kvůli tomu, aby lidstvo méně zatěžovalo životní prostředí.
Doporučujeme: Norsko „zakáže“ auta se spalovacími motory. Jak? Jejich extrémním zdaněním
Jak uvádí web The Conversation, rakety používají palivo RP-1, tedy vysoce rafinovaný petrolej, při jehož spalování vzniká kromě jiného velké množství oxidu uhličitého. Elon Musk by chtěl, aby jeho rakety startovaly každé dva týdny, což by podle The Conversation znamenalo přibližně 4000 tun CO2 ročně, respektive zhruba 154 tun CO2 na jeden start. Zde začíná být hra s čísly docela zajímavá.
Průměrný český řidič najede ročně zhruba 20 000 kilometrů, což odpovídá podle kalkulačky carbonfootprint.com v případě například Škody Octavia Combi z roku 2016 osazené motorem 2.0 TDI (110 kW/150 k) a automatickou převodovkou roční produkci CO2 2,81 tuny. Jinak řečeno, výrobce elektromobilů coby prostředků čisté mobility by vyprodukoval jiným svým projektem stejné množství oxidu uhličitého jako přibližně 1423 naftových Octavií s ročním nájezdem 20 000 km. Pokud by tito řidiči přesedli do Toyoty Prius, pak by provoz SpaceX byl ekvivalentem pro 2380 automobilů se stejným ročním nájezdem.
Vždyť přece vyrábí elektromobily, tak se to ztratí
Člověk, který na jedné straně vyrábí elektromobily coby prvek čisté mobility, jenž zachrání veškeré životní prostředí (jak si někteří myslí), by si přece mohl občas dovolit poslat do vesmíru nějakou tu raketu. Elektromobilů už prodal hodně, takže v průměru by jeho bilance měla být stále pozitivní. Tak jednoduché to ale není.
Doporučujeme: Elektromobily produkci CO2 nesníží, dokud se bude elektřina vyrábět hlavně z uhlí
Jak už jsme psali dříve, elektromobily sice mají nulové emise v místě provozu, jenže v konečném důsledku velice záleží na tom, z čeho elektrickou energii vyrobíte. Taková Tesla Model S spotřebuje zhruba 20 kWh/100 km, což v kontextu českého energetického mixu (1170 gramů CO2/kWh) vychází na produkci CO2 234 g/km – a tedy průměrnou spotřebu zhruba 10 l/100 km. Takže vlastně žádná čistá mobilita, ale naopak horší poměr než u výše zmíněných Octavií. Roční provoz programu SpaceX s pravidelnými starty každé dva týdny by byl ekvivalentem pouze 850 exemplářů Tesly Model S. Další paradox Elona Muska...
Docela zajímavá je také skutečnost, že Elon Musk na jedné straně vyrábí elektromobily, o kterých se někdy říká, že mají nulovou spotřebu, na druhé straně chce ve velkém provozovat rakety, kde hodnota spotřeby sice také má hodně nul, ale nulová vážně není. Vzhledem k teoretickému počtu 26 startů raket Falcon Heavy vychází jeden start na 154 tun CO2. K vypnutí dvou hlavních motorů při úterním testu došlo ve výšce 61 km. Na jeden kilometr tedy raketa Falcon Heavy vyprodukovala 2,5 milionu gramů CO2, což nám dává krásnou spotřebu 11 000 litrů benzinu na 100 km. Samozřejmě jde o velice zjednodušený výpočet, protože prostřední nosič pokračoval do větší výšky a spotřeba se v průběhu letu mění, nicméně pro představu by to mohlo stačit.
Pokračování filmu Vrtěti psem v přímém přenosu
Úterní start rakety Falcon Heavy má ještě jeden velmi kouzelný moment, který nesouvisí s ekologií, nýbrž s ekonomikou. Krátce po úspěšném testu přišla zpráva o tom, že Tesla vykázala vůbec největší čtvrtletní ztrátu ve své historii. Ta činila za poslední čtvrtletí minulého roku v přepočtu 13,7 miliard korun, což je násobně více, než tomu bylo ve stejném období předchozího roku.
Doporučujeme: Chcete šetřit životní prostředí? Raději než hybridní Volvo si kupte Škodu Octavia RS TDI
Objevily se proto názory, že načasování zveřejnění této „novinky“ nebylo zcela náhodné, protože pozornost celého světa se upírala na krásné obrázky Spacemana sedícího v Tesle Roadster s Měsícem a Zemí v pozadí. Jestli Elon Musk něco umí, pak je to marketing, takže si byl těchto souvislostí zajisté velmi dobře vědom.
Skoro by se dalo říci, že zatímco ostatní automobilky mají kolem sebe většinou zákazníky, Elon Musk má věřící. Uvidíme, jak dlouho jim tato víra v Teslu, respektive v Elona Muska, ještě vydrží. Ženeva přinese nový elektrický Jaguar coby fakticky prvního opravdového soupeře pro Teslu a nedá se předpokládat, že sériová výroba začne až za několik let, jak se to děje u americké značky.