V některých médiích se objevila zpráva v tom smyslu, že Evropská unie chce od roku 2022 zavést v autech povinné omezovače rychlosti. K obavám ale není – zatím – důvod. Jedná se pouze o technologii, která se do nových aut ve velkém montuje již dnes.
Zdrojem zprávy je tradičně tendenční tiskové sdělení Centra dopravního výzkumu, kterého se způsobem sobě vlastním chopila ČTK. Od ní se potom dostalo do některých médií ve formě, která způsobila u automobilových fanoušků poněkud vyplašené reakce.
Výbor pro vnitřní trh Evropského parlamentu má tento týden hlasovat o návrhu na rozšíření povinné výbavy aut o některé nové prvky. Nařízení by platilo od roku 2022. K tomu je však zatím velmi daleko. Napřed ho musí schválit evropský parlament i všechny členské státy EU. I kdyby k tomu ale došlo a návrh za tři roky opravdu platit začal, fakticky by se jím jen kodifikoval současný stav. Kontroverzní zařízení není nic jiného než tzv. „inteligentní omezovač rychlosti“. Tedy systém, který řidiči pomáhá předcházet neúmyslnému překročení nejvyšší povolené rychlosti. Tu sleduje prostřednictvím navigace a systému čtení dopravních značek.
Podobné zařízení najdeme v mnoha dnešních autech. Když ne ve standardní výbavě, pak tedy v rámci nějakého balíčku jízdních asistentů. Faktickou povinnost z něj totiž už udělala organizace Euro NCAP, která za absenci omezovače rychlosti strhává hodnocení. Viz náš starší článek:
Řidič musí takový systém zapnout, chce-li ho používat. Má možnost ho kdykoliv vypnout a lze ho také „přetlačit“ důrazným sešlápnutím plynového pedálu.
Samozřejmě si lze představit, že zákonodárce dříve či později napadne učinit takový systém nevypínatelným. To by se však zaprvé týkalo jen aut homologovaných v nějaké vzdálené budoucnosti. A zadruhé tomu brání objektivní faktory. Především ten, že podobné systémy nefungují stoprocentně spolehlivě.
Občas nerozpoznají konec úseku s omezením, takže je nutné vypnout je ručně. Někdy detekují omezení falešně – typicky když se týká jen jednoho jízdního pruhu z několika (třeba na sjezdu z dálnice) nebo když se značka nachází na souběžné komunikaci oddělené jen svodidly. U nás takových míst není mnoho, ale v zahraničí na ně lze narazit častěji. A inteligentní omezovače zatím příliš dobře nezvládají ani české specifikum, kdy omezení přestává platit za nejbližší křižovatkou.
Systém zkrátka není zralý k tomu, aby zcela nahradil rozhodování řidiče o aktuální rychlosti jízdy, a není to ani jeho zamýšleným účelem. Úvahy o zavedení povinných a nevypínatelných omezovačů rychlosti se sice tu a tam objevují, aktuální návrh mířící do EP ale není ten případ. Chce jen uzákonit prvek, který nejspíš už ve svém novém autě tak jako tak máte.