Opel Kadett slaví 80 let. Výrobní linka prvního modelu skončila po válce v Sovětském svazu

23.10.2016
2 nové názory
Autor: Redakce
  • Od roku 1936 vyrobil Opel 24 milionů exemplářů modelu Kadett

  • Na koncepci „vše vpředu“ se přešlo až v roce 1979

  • Opel Kadett se prosadil v rally i na závodní dráze

  • V Evropě v roce 1991 nahradila Kadett nová Astra

  • Po revoluci byl u nás Kadett jednou z nejžádanějších západních ojetin

Opel Kadett patří ke stěžejním modelům německé automobilky. Segment C byl dlouhá desetiletí v Evropě nejoblíbenější. Až v roce 2015 ho poprvé předstihla v počtu registrací kategorie SUV. A to jen jako celek. Kdybychom dál SUV rozdělili podle velikosti, pořád by byl klasický segment C nejprodávanější.

opel_kadett_1936_images_1 První Opel Kadett skončil svůj život jako Moskvič 400. Výrobní linku totiž po válce ukořistili Sověti v rámci válečných reparací
opel_kadett_1989_images_1 S komunismem souvisí i poslední Kadett. Na počátku 90. let to byla jedna z nejžádanějších „západních“ ojetin na našem trhu

Nyní tento klasický Opel slaví už osmdesát let od počátku výroby. A to je dobrá příležitost si ho trochu připomenout. První model Opel Kadett I se vyráběl v letech 1936 až 1940. Měl řadový čtyřválec 1,1 litru o výkonu 17 kW (23 k) při 3400 ot./min. a přes třístupňovou manuální převodovku poháněl zadní kola. Pak ale přišla válka a po osobních vozech nebyla taková poptávka. Opel se navíc soustředil jen na vojenskou techniku.

Tip: Galerie 26 západních ojetin, které zaplavily náš trh těsně po revoluci

Po válce nebyl osud k továrně Opelu v Rüsselsheimu moc milý. I když se výrobní linka nacházela v americké okupační zóně, což jí geograficky předurčovalo k poněkud světlejším zítřkům než konkurenční závody v sovětské sféře vlivu, Sověti v rámci válečných reparací žádali mnoho techniky z americké zóny, včetně vybavení továrny značky Opel. Zatímco vojenskou techniku, muniční závody a letecké technologie Američané nevydali, továrnu Opelu ano.

Z prvního Kadettu se tak stal první Moskvič 400. Pro Kadett jako takový to sice bylo na dlouhé roky období spánku, v Sovětském svazu ovšem dále probíhala výroba tohoto modelu pod novým jménem.

První poválečný Opel Kadett A přišel až v roce 1962 a začal psát moderní historii značky. Už v roce 1965 následoval Opel Kadett B a v roce 1973 Opel Kadett C. „Céčkový“ Kadett skončil už v roce 1979 a s ním skončil i pohon zadních kol v malých Opelech. Opel Kadett D z roku 1979 totiž dostal motor vpředu napříč a pohon předních kol, jak určoval trend. Opel Kadett E, poslední Opel tohoto jména, se vyráběl od roku 1984 do roku 1991, kdy ho nahradila Astra. U nás byl na počátku 90. let poslední Kadett jednou z nejžádanějších západních ojetin.

Zatímco v Evropě se nadále modely segmentu C značky Opel prodávaly pod jménem Astra (nemohl chybět tradiční kombík, tří- a pětidveřový hatchback, sedan a kabriolet), v Jižní Africe se nová Astra nadále prodávala pod jménem Kadett až do roku 1999.

Jaroslav Lazar (neregistrovaný)
Kadett 2.0 8v Gsi laďak, 15 papuče......to byl můj miláček
Petr Svatoš (neregistrovaný)
Jó kadetta E sem měl to bylo fajn auto které jezdilo za hubičku :-) ..
  • Našli jste v článku chybu?