Subaru Outback stálo v polovině devadesátých let u zrodu oblíbených oplastovaných kombíků. Aktuálně figuruje na trhu v pořadí už pátá generace, která se u nás začala prodávat téměř přesně před třemi lety. Fakticky je ale tento model ještě o něco starší. Subaru totiž do Evropy pravidelně uvádí své modely s určitým zpožděním. Světová výstavní premiéra proběhla už v dubnu v roce 2014. Nejvyšší čas na modernizaci.
Automobilka Subaru je typická tím, že svá auta průběžně upravuje téměř každý rok. Někdy jde o vyloženě kosmetické změny. Jako například u BRZ při přechodu na modelový rok 2018, kdy vůz dostal tmavě lakovaná zrcátka, tmavou anténu a tmavý zadní spoiler plus lepší audiosystém se sedmipalcovou obrazovkou. Jindy je změn víc, jako tomu je právě u Outbacku. Přesto Subaru přímo nemluví o modernizaci, ale stále jen o novém modelovém roku. Pro úplnost, na český trh přijde Outback modelového roku 2018 letos v březnu, světu se tohle provedení představilo už minulý rok v Americe.
Změny na přání
Upravené Subaru Outback poznáte zejména podle přepracované přední části. Vůz dostal novou masku chladiče s výraznou chromovou lištou a jiná jsou také diodová světla vybavená funkcí natáčení (SRH), přičemž ta funguje jak při jízdě na potkávací, tak dálková světla. Stejně jako u jiných modelů Subaru, které natáčecí světla už mají, lze i v Outbacku natáčení deaktivovat. Na rozdíl třeba od Foresteru se tak neděje pomocí tlačítka pod volantem, na které už nezbylo místo, ale v menu palubního počítače. Kromě toho se změnily také třeba kryty zpětných zrcátek, kola dostala nový design a do nabídky dorazil nový barevný odstín Crimson Red.
Interiér zůstal na první pohled stejný, ale také zde najdete při bližší prohlídce několik novinek. Do Outbacku se nastěhoval volant z nové Imprezy, který může být i vyhřívaný. Nejviditelnější změnou je ale přepracovaný středový panel s jinými ovladači klimatizace. Ty teď mají přímo v sobě ukazatele nastavené teploty. Subaru tímto krokem údajně vyslyšelo kritiku zákazníků. Dříve totiž byla zvolená teplota spolu s dalšími údaji na jednom celkem úzkém displeji, což nebylo úplně přehledné. Další reakcí na požadavky zákazníků jsou dobíjecí USB konektory před druhou řadou sedadel, protože jak známo, v dnešní době je pro mnoho lidí vybitý mobilní telefon ta vůbec nejhorší věc, která se může stát.
Doporučujeme: Subaru Impreza páté generace dorazila do ČR. Je to vážně zajímavé auto
Japonští inženýři zapracovali také na odhlučnění interiéru a snížení vibrací a s cílem zvýšit komfort posádky byly provedeny ještě další změny na podvozku. Ten je nově o něco měkčí. Abychom měli výčet novinek kompletní, musíme rovněž zmínit příchod asistentu jízdy v pruzích, sledování mrtvých úhlů, přední a boční kameru plus kompaktnější řetěz automatické převodovky Lineartronic umožňující širší rozsah převodových poměrů. Díky novému řetězu je japonský automat také tišší.
Pohodlí je skutečně prvotřídní
Za novým Outbackem jsme se vypravili do prostředí, pro které byl stvořen. Do finského Rovaniemi, kde vás v tuto roční dobu čekají velmi krátké dny (ideál pro zkoušení natáčecích diodových světel) a především naprosto zasněžená krajina. Jaký je tedy upravený Outback v praxi?
Odpověď je prostá: Především hodně pohodlný. Subjektivně bych se odvážil tvrdit, že je uvnitř opravdu větší ticho než dřív a hlavně že je podvozek plavnější a komfortnější. Pro překonávání dlouhých rovinatých úseků finských beznadějně zasněžených okresek ideální kombinace. V tomhle prostředí vás navíc ani nenapadne stěžovat si na ne úplně dynamický charakter nebo vyšší spotřebu. My jsme naší jízdu skrz místní lesy skončili s průměrem 8,8 l/100 km.
Doporučujeme: Test Subaru WRX STi 2018 — Dlouhé loučení
Ačkoliv motory zůstávají stejné, s příchodem modelového roku 2018 se mění jejich nabídka. Subaru už dále nebude prodávat naftový Outback (s tím vypadne i manuální převodovka), takže jedinou možností bude provedení 2.5i Lineartronic. Nejrychlejší velké kombi na trhu to sice není, ale zákazníkům, na které Outback míří, výkon 129 kW (173 koní) stačí, stejně jako schopnost zrychlit z nuly na 100 km/h za 10,2 s. Abych byl ale upřímný, osobně bych se za vyšší výkon vůbec nezlobil. Také Outback, stejně jako ostatní modely Subaru, využívá systém EyeSight. Ten v současnosti zahrnující sedm různých funkcí včetně třeba adaptivního tempomatu nebo upozornění na rozjíždějící se kolonu.
Subaru Outback páté generace je objektivně velmi dobré univerzální auto, které nejlépe funguje v takovém tom běžném režimu při cestách z místa A do místa B. Nový modelový rok na této skutečnosti mnoho nezměnil, pouze přidal na komfortu. Jako bonus dostanete nečekaně dobrou průchodnost terénem, což jsme si také vyzkoušeli. I na sněhu obvykle stačilo s aktivovaným režimem X-Mode držet plyn a čekat, co udělá elektronika. Ta si většinou poradila a Outbacku zapadnout nedovolila. Pro úplnost, režim X-Mode zahrnuje také asistent pro sjíždění prudkých svahů.
Outback je fajn, ale největší zábava je s WRX STI
Omlazený Outback ale nakonec nebyl to nejzajímavější, co na nás ve Finsku čekalo. V rámci prezentace jsme se opět svezli v ledové aréně Lapland Driving. Pozornější a především pravidelní čtenáři si možná vzpomenou, že před rokem jsme se Subaru tohle místo už navštívili, ale jízda bokem po ledu a sněhu s automobily typu Subaru WRX STI a BRZ je něco, co můžete dělat klidně každý den. Navíc WRX STI končí, takže každá možnost podobně zajímavého svezení by se měla využít, dokud to jde. Ostatně i během této prezentace zaznívaly spekulace o tom, že se WRX STI sice vrátí, ale v poněkud jiné formě, která bude téměř jistě využívat elektromotor.
A bylo to právě STI, se kterým jsem si užil nejvíc zábavy. Počáteční respekt po několika bokem projetých zatáčkách rychle vzal za své. Stejně jako strach z toho, že bude velkou ostudou, až to auto zapíchnu do závěje. Jenže počet masek obtisknutých do sněhových bariér kolem tratí finského centra mne uklidnil. Tohle je tu na denním pořádku (ještě že ty bariéry nebyly zmrzlé).
Doporučujeme: Rychlý test Subaru Levorg 1.6GT-S MY17 — Podvozek stále v hlavní roli
WRX STI je sice trochu hrubián, ale na ledu a s pneumatikami osazenými kovovými hroty funguje skvěle. Obzvlášť s lehce otevřeným mezinápravovým diferenciálem nastaveným do režimu „Auto -“. Pokud se nájezd nepovede, auto je nedotáčivé, což se ale dá velice snadno vyřešit ruční brzdou. Pak už stačí přidávat nebo ubírat plyn a STI se nechá krásně vést bokem i případně přehazovat z jedné zatáčky do druhé. Velká škoda, že WRX STI bylo na prezentaci jen pár, proto jsem se musel dělit i s dalšími kolegy...
Na BRZ opět obuté do pneumatik s hroty jsem si musel zvykat ještě o něco déle. Hlavně po přesednutí z WRX STI, které oproti lehké japonské zadokolce působí jako tank. Auto je to ale natolik čitelné, že po pár méně povedených pokusech už opět začínám jezdit dveřmi napřed a hezky se začíná dařit propojovat jednotlivé zatáčky. Za pozornost stojí režim stabilizace Track. I s ním je zde totiž možné jezdit bokem, přičemž elektronika vám jen zlehka asistuje.
Modely BRZ a WRX STI jsou ale vzhledem k celkovým prodejům pouze okrajová volba. Těžiště zájmu Subaru dnes tvoří zejména crossovery, takže není překvapení, že jsme ve finském středisku ledové zábavy jezdili daleko více s Forestery, XV, Imprezami nebo Outbacky. A tyhle modely mají jednu zásadní nevýhodu - neumí zcela vypnout stabilizaci. Přesto ale bylo i tohle svezení zajímavé.
Především se ukázalo, o kolik je lepší nová platforma, na které dnes stojí Impreza a XV. Dobře si vzpomínám na moment, kdy dorazil na český trh Levorg a jaké nadšení zavládlo kolem jeho jízdních vlastností. V kontextu nejnovějších modelů ale najednou vypadá realita trochu jinak. Impreza i XV mají tužší a přesnější řízení a vůbec dělají na řidiče lepší dojem. Zároveň mají i jinak nastavenou stabilizaci. Zatímco v Levorgu nechává méně prostoru pro jízdu bokem a její zásahy jsou docela výrazné (což platí i pro Forester a Outback), XV a Impreza jsou daleko benevolentnější. Ani u těchto modelů stabilizaci nevypnete, ale v „polovypnutém“ režimu vám nechají mnohem více prostoru a když systém začne zasahovat, činí tak citlivěji.
Sportovní Subaru budou
Finská prezentace automobilky Subaru nakonec přinesla několik zajímavých zpráv týkající se budoucnosti. Dočkali jsme se například pozvánky na ženevský autosalon, ale nikdo z dotázaných údajně neví, co přesně Subaru přiveze. Jedním z vystavených exponátů zřejmě bude nedávno odhalený koncept Viziv Performance STI. Ještě lepší zprávou je ovšem výhled do vzdálenější budoucnosti. Jak nám řekl jeden japonský inženýr, Subaru počítá se dvěma liniemi. Jednou budou crossovery, tou druhou sportovně zaměřená auta, protože si automobilka dobře uvědomuje, že sportovní svezení k ní zkrátka také patří.