Ojeté automobily zdražují, přičemž jedním z faktorů, který tlačí ceny vozů z druhé ruky vzhůru, je jejich nedostatek. V dohledné době by se situace ale mohla změnit. Alespoň takovou budoucnost předpovídá společnost carVertical zaměřená na prověřování historie ojetin. Stejná společnost zároveň upozorňuje také na špatné zprávy týkající se českého trhu. Z dat vyplývá, že téměř každý druhý u nás prodávaný vůz má záznam o pojistné škodě. V rámci Evropy je v tomto směru horší už jen Ukrajina.
Ojeté vozy by k nám měly podle předpokladů carVertical proudit ze západních zemí v závislosti na tom, jak budou různé regulace nutit tamní zákazníky měnit jejich stávající automobily za elektrifikované vozy. Evropské trhy s nižší kupní silou, mezi které patří i Česká republika, by se proto měly zaplnit západními ojetinami vybavenými spalovacími motory. V nedávné minulosti přitom prodejci údajně snížili skladové zásoby ojetin až o 60 % kvůli jejich nedostatku.
Nákup ojetého automobilu samozřejmě doprovází jistá rizika zejména s ohledem na prověření původu a na zjištění skutečného stavu. Z dat carVertical vyplývá, že s fenoménem stáčení kilometrů to není na českém trhu zas tak špatné. Z aut prověřovaných minulý rok v českém prodeji mělo upravený stav kilometrů 10,95 %. Jde o lepší výsledek, než jakého dosáhlo třeba Německo, Švýcarsko nebo Itálie. Jak už jsme ale v minulosti psali, riziko stočené ojetiny přímo souvisí s konkrétními modely. Navíc i carVertical připouští, že realita se stáčením kilometrů může být při přeshraničním obchodování mnohem horší.
České ojetiny ale trápí jiná potíž. CarVertical uvádí, že mezi automobily, u kterých byla v minulém roce prověřována jejich historie, byl nadprůměrně často nelezen záznam o pojistné škodě. Podíl poškozených vozů dosáhl hodnoty 47,9 %. V podstatě každé druhé ojeté auto prodávané na českém trhu tak za sebou mělo nějakou škodu. Horší byla jen Ukrajina (48,5 %). Naopak třeba Itálie skončila s podílem 17,1 % na druhém místě. Důvodem ale může být fakt, že Italové drobnější pojistné události na svých vozech zkrátka neřeší.
Nové způsoby, Octavia v čele
Pandemie koronaviru pak kromě cen ojetých vozů zahýbala také s návyky zákazníků. Ti se ve velkém vrhli na internetový nákup, v rámci kterého společnosti, jako je třeba Carvago, nabízejí jak prověření konkrétního auta, tak jeho dodávku až domů. Podle carVertical za poslední desítky let nedošlo k tak dramatické změně chování, jakou přinesla stále ještě aktuální pandemie.
Co se naopak nemění, to je výběr ojetých vozů u českých zákazníků. Minulý rok se i mezi ojetinami největší přízni těšila Škoda Octavia. Následoval VW Passat, BMW řady 3, Škoda Superb a Volkswagen Golf. Podle dat carVertical byl průměr české ojetiny, u které tato společnost loni prověřovala historii, 10,12 let.
Já jsem si pořídila v loni starší auto, které bylo ve výborném technickém stavu a za velice příznivou cenu. Jediné, co jsem musela řešit bylo najít firmu, která by se zabývala překlady aut do češtiny, jelikož v mém novém autě byla nainstalována jen němčina a tu já neovládám. Technik přijel a celá instalace trvala jen chvíli.