Problémy s dodávkami nových automobilů a s jejich zdražováním se s určitým zpožděním přelily na trh s ojetinami. Majitelé nových vozů jejich výměnu odkládají, nebo prostě jen dlouhé měsíce čekají, až jim již objednaný automobil přijde. V konečném důsledku je tím pádem počet nabízených ojetin menší a z toho plyne růst ceny vozů z druhé roky. Ta se za poslední roky zvedla o 40 %.
Vyplývá to z informací společnosti AAA Auto, podle kterých je aktuálně v nabídce na středoevropských trzích (Česká republika, Slovensko, Polsko a Maďarsko) o zhruba 27 000 automobilů méně než tomu bylo minulý rok v květnu. Dobrou zprávou ale budiž fakt, že se tento deficit postupně snižuje. V dubnu činil meziroční rozdíl dokonce 62 000 automobilů.
Konkrétně na českém trhu vzrostl počet ojetých automobilů nabízených k prodeji za měsíc květen o téměř 14 000. Je to dáno rozsáhlým dovozem ojetin ze zahraničí, který je podle informací AAA Auto letos druhý největší od krize z roku 2008. Do konce dubna bylo na český trh dovezeno 57 729 vozů.
Navzdory pozvolnému rozšiřování nabídky, které by v konečném důsledku mělo vést ke stabilizaci trhu, je pořád ve střední Evropě k dispozici výrazně méně vozů, než tomu bylo v posledním normálním roce 2019. Před třemi lety bylo v nabídce přibližně 560 000 aut, zatímco dnes to je 450 000.
Tomu odpovídá i nárůst ceny. Její medián (střední hodnota, nikoliv průměr) se za uplynulé tři roky posunul o 40 % výše. Aktuálně činí medián ceny v ČR nabízených ojetin 189 000 Kč, což odpovídá i dubnové hodnotě. Takže se dá říci, že automobily v současnosti nezdražují. Během května ojetiny zlevnily v Polsku a v Maďarsku.
Na českém trhu se nejčastěji prodává Škoda Octavia, Škoda Fabia a VW Golf. Ojeté vozy mají obvykle najeto zhruba 150 tisíc kilometrů a jsou staré 10,4 roku.