Návrh na zavedení pevně definované bezpečné vzdálenosti se objevil před časem, ale zatím ještě pořád v platnosti není. Možná kvůli tomu, aby byla veřejnost k takovému opatření vstřícnější, objevilo se na internetu poučné video, kde údajně kvůli nedodržení bezpečné vzdálenosti kamion doslova zalisuje starou Škodu Octavia pod návěs druhého kamionu. Video si můžete prohlédnout níže:
Nárazový test uspořádala společnost Dekra, přičemž video bylo do éteru vypuštěno v rámci projektu Nehodou to začíná, který má za cíl snížit rizikové faktory v chování mladých účastníků silničního provozu. Na první pohled je zjevné, že jde tak trochu o podporu chystaného návrhu za každou cenu, protože s dodržením bezpečné vzdálenosti daný test nemá společného vůbec nic. Jde pouze o čistokrevnou demonstraci fyzikálních zákonů. Pokud do osobního auta narazí mnohatunový kamion a malý vůz ke své smůle bude mít před sebou v podstatě pevnou překážku, jinak to prostě dopadnout nemůže.
To ale ještě neznamená, že bychom se neměli na video se zájmem podívat, zejména pokud patříte k řidičům kamionů. Netradiční nárazový test sice nesouvisí s bezpečnou vzdáleností, ale víc než názorně ukazuje, co se stane, když se nevěnujete řízení. A vzhledem k tomu, že kamion jel pouze 43 km/h, je to taková ta typická situace, kdy „se v klidu posouvám s davem, dívám se u toho na televizi, piji kávu a zároveň lovím něco ve dveřích, protože přece jedu pomalu a nic se nemůže stát“. Jenže zjevně se něco stát může. A může to být fatální.
Paradoxem je, že se dané video šíří internetem s odkazem na bezpečnou vzdálenost. Ta byla podle statistik za období leden až červen letošního roku příčinou 3541 nehod, což znamená čtvrté místo. Tipnete si, jaká příčina byla nejčastější? Ano, „řidič se plně nevěnoval řízení“. Do této kategorie připadá 8431 případů z daného časového úseku. Navíc, pokud jde o nejtragičtější příčiny nehod, nedodržení bezpečné vzdálenosti ve statistikách nefiguruje vůbec. Možná by se dalo zařadit do kolonky „jiný druh nesprávné jízdy“. Tato příčina letos stála za šesti úmrtími. Naproti tomu nevěnování se řízení má na svědomí za letošní rok už 28 úmrtí.
Snaha o zvýšení bezpečnosti silničního provozu je jistě chvályhodná. Je ale škoda, že se u nás jako už tradičně mluví hlavně o tom, co bezpečnost provozu nijak zásadně nezvýší (jako třeba dodržování maximální povolené rychlosti). I bezpečná vzdálenost je v tomto směru dost diskutabilní. Jenže existuje šance, že také dodržování bezpečné vzdálenosti by se mohlo kontrolovat automatizovanými systémy, což znamená peníze vybrané od řidičů navíc. A to se samozřejmě počítá.