[su_label type="info"]TIP[/su_label] Galerii otevřete klepnutím na první obrázek
-
Porsche nám ukázalo proces kontroly kvality ve svém závodě v Lipsku
-
Podobné systémy a procesy používají i běžné značky
-
U Porsche překvapí především neuvěřitelná čistota a pořádek
-
Je vidět, že zaměstnanci jsou na svou práci náležitě pyšní
-
Takové nadšení pro značku a práci v českých montovnách jen tak neuvidíte
Kvalitu vyrobeného auta vnímají lidé různými způsoby, ale velice často se pozornost při detailním zkoumání zaměří jen na pár oblastí. Jednou je tloušťka a pravidelnost spár karoserie nebo dílů v interiéru, druhou barevná stálost a třetí prosté poslouchání toho, jestli auto nevydává nežádoucí pazvuky. Každý to má nastavené jinak, ale vždy chce zákazník za své peníze dostat co nejlepší výsledek. Nikdo si přece nekupuje nové auto s tím, že si cíleně pořídí ten největší krám pod sluncem.
Vyrobit kvalitní auto je ale pro automobilky mimořádně obtížný úkol, zejména pokud přichází nový model na trh. Mezi lidmi se traduje, že když si kupujete úplně nové auto, je dobré tak dva tři roky počkat, než automobilka postupně „vychytá“ tzv. dětské nemoci nového modelu. Někdo dokonce doporučuje si koupit auto až na samém konci životního cyklu konkrétního modelu. Právě na způsob, kterým se připravuje nový model na trh tak, aby byl kvalitní už od počátku, jsme se byli podívat v továrně automobilky Porsche v Lipsku, kde se nyní vyrábí řada modelů Panamera a Macan, ale také zde vznikají součásti pro příbuzné koncernové modely automobilky Bentley.
Doporučujeme: Nové generace Porsche 911 budou mít volant a udrží si základní filozofii modelu
Vidět výrobu exkluzivních vozů je vždy zážitek, ale zpočátku se člověk neubrání dojmu, že takhle to přece vypadá dnes úplně všude, kde se vyrábějí sériově osobní auta na lince. A je jedno, jestli jste v továně Porsche, kde vznikají luxusní sedany s osmiválcem za pět milionů, nebo v kolínském TPCA, odkud vyjíždějí do světa tříválcové městské nákupní tašky za dvě stě tisíc.
Koneckonců Porsche i Toyota mají čtyři kola, motor, převodovku, volant, sedačky... Takže výrobní postupy musí být všude víceméně stejné. Nebo ne? Jeden zásadní rozdíl v případě Porsche vás určitě hned napadne. Je to velice široká individualizace. Jistě, z linky sjíždějí hlavně auta s odstínem někde na škále mezi bílou a černou, ale jde i o různá provedení interiéru, kombinace výbav, kol, pneumatik, podvozků... A pro to všechno musí Porsche zařídit stejný kvalitativní standard.
Je překvapivé, že ani dnes není zcela samozřejmé, aby například lakování plastového nárazníku mělo pod každým světelným zdrojem stejný odstín jako přiléhající plechový blatník. Takže když u nového auta vidíte, že mu na slunci nebo pod zářivkou v garáži hraje nárazník jiným odstínem než blatník či kapota, nemusí to nutně znamenat, že bylo auto bourané a lakované.
Doporučujeme J.D. Power 2017: Nejlepší auta dělá Porsche a Lexus. Nejhorší Jeep a Fiat
Všechno se začne rodit už při návrhu auta dlouho před jeho uvedením do výroby. Jakmile je schválen finální design, může automobilka začít připravovat sériovou výrobu. Moderní auto se ale skládá ze zhruba 30 000 různých součástek, šroubů a dílů, takže zaručit, aby od samého počátku vše „sedělo“ tak, jak má, není vůbec jednoduché.
Porsche, které si na kvalitě zakládá a různé statistiky spokojenosti a spolehlivosti ji potvrzují, si zakládá na velmi nízkých výrobních tolerancích. Ale než popisovat proces kontroly kvality a přípravy auta na sériovou výrobu slovy, čísly a tabulkami, raději jsme pro vás připravili galerii. V ní si můžete všechno prohlédnout hezky názorně. Vraťte se na začátek článku a klepněte na první fotku. Zbytek galerie pak už projdete jednoduše pomocí šipek.