Nový Volkswagen Touareg: Systémy pohonu a podvozku

19.11.2018
1 nový názor
Autor: Redakce
  • Sériově nabízený systém 4MOTION Active Control nabízí celkem deset silničních a terénních jízdních režimů

  • Paket Offroad mimo jiné s doplňkovými terénními jízdními režimy, palivovou nádrží o objemu 90 litrů a spodními ochrannými panely

  • Terénní vlastnosti zdokonaluje vzduchové odpružení a systém stabilizace náklonu karoserie s elektromechanickými stabilizátory

Nový Touareg je vlajkovou lodí značky Volkswagen. Třetí generace modelu Touareg dokáže ještě důsledněji než dosud pokrýt mimořádně široký rozsah provozních vlastností od nejvyšší úrovně cestovního komfortu až po vynikající průchodnost terénem. SUV s trvalým pohonem všech kol je tak ideální pro cestování na velké vzdálenosti v pracovním i soukromém každodenním životě, i pro jízdu po nezpevněných cestách. Architekti jezdí těmito cestovními automobily komfortně po dálnicích ke schůzkám s klienty a díky pohonu všech kol snadno překonávají veškeré nástrahy stavenišť. Myslivci dojedou s Touaregem komfortně a rychle po silnici do svého revíru a nemusejí dělat kompromisy ani při jízdě revírem. Bez kompromisů zvládne Touareg i jízdu s přívěsem. Bez ohledu na to, zda se jedná o přívěs s lodí nebo koni, Touareg jako tažné vozidlo (s nejvyšší přípustnou hmotností přívěsu až 3,5 tuny) dojede s nejvyšší mírou bezpečnosti do místa vykládky přívěsu, k němuž je často na posledním úseku nutné překonávat i nezpevněné cesty. Touareg se tak vyznačuje dokonalým propojením silničního a terénního světa.

Hospodárné motory V6. V Evropě je pohon všech kol modelu Touareg kombinován s mimořádně hospodárnými a výkonnými šestiválcovými motory. Aktuální nabídka zahrnuje dvě jednotky V6 TDI s výkonem 170 kW/231 k1nebo 210 kW/286 k2(obě splňují emisní normu EU6 AG), které jsou sériově spojeny s 8stupňovou samočinnou převodovkou. Pro oba motory platí kombinovaná spotřeba paliva 6,6 l/100 km podle metodiky EU.

Jedno z nejprogresivnějších SUV naší doby.Touareg, uvedený na konci léta na evropský trh, je kromě toho již dnes považován za jedno z nejprogresivnějších SUV své doby. Všestranný automobil ukazuje cestu do budoucnosti kompletní konektivitou a progresivní fúzí asistenčních, komfortních, osvětlovacích, informačních a zábavních systémů. Jeho design se navíc vyznačuje mimořádnou dynamikou. Progresivně koncipovaný Volkswagen Touareg nabízí s přístrojovou deskou „Innovision Cockpit“ již dnes digitální interiér budoucnosti. Síťové propojení asistenčních systémů umožňuje novou úroveň bezpečnosti a komfortu. Náročné situace, jako je průjezd zúžením na dálnici, usnadní řidiči na jeho přání funkce autonomní jízdy. Nové podvozkové systémy, jako je dynamická stabilizace náklonu karoserie s elektromechanicky nastavitelnými příčnými zkrutnými stabilizátory nebo aktivní řízení všech kol, zajišťují zároveň agilitu, s níž Touareg stanovuje ve svém segmentu nová měřítka.

Zaměření na uživatele.Jednou z mnoha technických inovací nové generace modelu Touareg je „Innovision Cockpit“. Splynutím 12,0“ displeje digitálního panelu přístrojů a 15,0“ dotykového displeje TFT vrcholného informačního a zábavního systému „Discover Premium“ vzniká nový, jednolitý celek pro digitální ovládání, zobrazování informací, komunikaci a zábavu, který je vždy k dispozici, intuitivně se ovládá a umožňuje maximální individualizaci. Řidič si může prostřednictvím přístrojové desky „Innovision Cockpit“ přizpůsobit svým osobním požadavkům také asistenční, ovládací a komfortní systémy. Toto řešení otvírá bránu do světa, v němž se již řidič a cestující nemusejí přizpůsobovat automobilu, nýbrž automobil se přizpůsobí jim. Tento Volkswagen se stejně jako chytrý telefon nastaví podle osobních potřeb uživatele. Za tím stojí nejvyšší míra síťového propojení systémů a programů, jejichž ovládání probíhá prostřednictvím digitálních rozhraní a multifunkčního volantu.

Fúze nových asistenčních a komfortních systémů a systémů pro podporu jízdní dynamiky.Touareg je nabízen s nejširší nabídkou asistenčních a komfortních systémů a systémů pro podporu jízdní dynamiky, které kdy byly integrovány do automobilu značky Volkswagen. Mezi ně patří například asistent nočního vidění „Night Vision“ (rozpoznává osoby a zvířata ve tmě prostřednictvím termovizní kamery), asistent pro jízdu v dopravní koloně a asistent pro jízdu v zúženém jízdním pruhu „Roadwork Lane Assist“ (částečně autonomní řízení a udržování vozidla ve svém jízdním pruhu, zrychlování a brzdění do rychlosti až 60 km/h), asistent pro průjezd křižovatkou „Front Cross Traffic Assist“ (reaguje na vozidla před Touaregem, přijíždějící ze stran), aktivní řízení všech kol (Touareg se řídí jako kompaktní vůz), nový systém pro stabilizaci náklonu karoserie s elektromechanicky ovládanými příčnými zkrutnými stabilizátory, světlomety „IQ.Light – LED Matrix“ (interaktivní ovládání tlumených a dálkových světel prostřednictvím kamery) a průhledový displej, který promítá informace pro řidiče přímo na čelní okno. Řidič nového modelu Touareg vnímá činnost těchto systémů jako jeden celek. Systémy, vzájemně propojené centrální řídicí jednotkou, pracují nepozorovaně v zákulisí a zajišťují ještě vyšší úroveň bezpečnosti, komfortu a intuitivnosti než dosud, a to jak při cestování na silnicích, tak i při jízdě v terénu.

Klíčové aspekty – Systémy pohonu a podvozku podrobně

Trvalý pohon všech kol pro podnikání i dobrodružství

Motory V6. Volkswagen v současnosti nabízí nový model Touareg s mimořádně hospodárnými a výkonnými turbodiesely V6 (zdvihový objem 3,0 litru). Všechny motory si snadno poradí s nejvyšší přípustnou hmotností přívěsu 3,5 tuny (brzděný; při maximálním stoupání 8 procent). Vznětové motory V6 s výkony 170 kW/231 k1 a 210 kW/286 k2(TDI/obě verze EU6 AG) spotřebují pouhých 6,6 l/100 km (kombinovaný režim EU). TDI o výkonu 231 k poskytuje nejvyšší točivý moment 500 N.m, zatímco TDI o výkonu 286 k dosahuje maximální hodnoty 600 N.m.

Pohon všech kol 4MOTION.Nová, třetí generace modelu Touareg je stejně jako předchůdce sériově vybavena trvalým pohonem všech kol (4MOTION). Pohon všech kol je rovněž sériově kombinován s 8stupňovou samočinnou převodovkou (s elektronickou pákou voliče – „Shift by Wire“ – a ukazatelem zařazeného režimu a převodového stupně na hlavici páky voliče a na panelu přístrojů), která je koncipována v závislosti na motoru pro přenos točivého momentu až 1000 N.m prostřednictvím hydrodynamického měniče momentu. Samosvorný mezinápravový diferenciál s dynamickým asymetrickým rozdělováním točivého momentu umožňuje přenášet až 70 procent hnací síly na přední nápravu, nebo až 80 procent na zadní nápravu.

4MOTION Active Control. Touareg je sériově vybaven systémem pohonu všech kol 4MOTION Active Control s voličem jízdních režimů. Systém se ovládá prostřednictvím ovládacího prvku na středové konzole. Řidič jeho prostřednictvím aktivuje nadřazené režimy a různá vyskakovací menu. Otočením kruhového ovládacího prvku doleva získá řidič přístup k silničním nadřazeným režimům. Otočením ovládacího prvku doprava se zpřístupní terénní nadřazené režimy a režim Snow. 4MOTION Active Control pohotově přizpůsobuje jízdní situaci všechny důležité asistenční systémy. Sériová výbava zahrnuje také volič jízdních režimů. Jeho prostřednictvím může řidič individuálně měnit – v závislosti na sériové výbavě a výbavě na přání příslušného vozu – nastavení pro samočinnou převodovku, automatickou klimatizaci, řízení, různé asistenční systémy, vzduchové odpružení všech kol, adaptivní tempomat ACC (Adaptive Cruise Control) a reakce motoru na pohyby pedálu plynu. Jízdní režimy lze zvolit v příslušném menu informačního a zábavního systému a/nebo systému 4MOTION Active Control.

Přehled silničních jízdních režimů

  • „Normal“ (harmonické základní nastavení/sériová výbava)
  • „Sport“ (vyšší úroveň jízdní dynamiky/sériová výbava)
  • „Comfort“ (optimalizován pro komfort na dlouhých cestách/sériová výbava)
  • „Eco“ (optimalizován pro nízkou spotřebu paliva/sériová výbava)
  • „Snow“ (optimalizován pro silnice s kluzkým povrchem/sériová výbava)
  • „Individual“ (individuálně nastavitelné parametry/sériová výbava)

Přehled terénních jízdních režimů

  • „Offroad Auto“ (sériová výbava/optimalizován pro běžné terénní podmínky)
  • „Sand“ (na přání s „paketem Offroad“/přizpůsoben podmínkám s hlubokým pískem, bez asistenta pro rozjezd do kopce)
  • „Gravel“ (na přání s „paketem Offroad“/pro lehký terén, jako jsou například polní a lesní cesty)
  • „Offroad Expert“ (na přání s „paketem Offroad“/individuálně nastavitelné terénní parametry)

Paket Offroad. Na přání dodávané jízdní režimy jsou pro model Touareg k dispozici ve spojení s paketem Offroad, který lze objednat za příplatek. Paket kromě dodatečných jízdních režimů zahrnuje například dvě tažná oka, větší palivovou nádrž s objemem 90 litrů místo 75 litrů a soubor ochranných prvků pro spodní část karoserie včetně ochranného panelu pod chladičem, vyztužených ochranných panelů spodní části, ochranného prvku pro 12V akumulátor, velmi odolných aerodynamických prvků, ochranného panelu pod palivovou nádrží a ochrany proti odletujícím kamenům.

Silniční a terénní podvozek.Podvozek modelu Touareg byl z velké části nově zkonstruován, aby poskytoval ještě vyšší úroveň komfortu a jízdní dynamiky. Na přání nabízí Volkswagen pro model Touareg znovu vzduchové odpružení všech kol s elektronicky řízenými tlumiči. Jeho konstrukce byla značně zdokonalena. Systém aktivní stabilizace náklonu s elektromechanicky nastavitelnými příčnými zkrutnými stabilizátory je zcela novým prvkem výbavy. Další novinkou je řízení všech kol, díky němuž je toto velké SUV téměř stejně agilní a obratné jako kompaktní SUV. Všechna kola mají pětiprvkové zavěšení s lehkou konstrukcí z hliníku a oceli. Systémy vzduchového odpružení, aktivní stabilizace náklonu a řízení všech kol optimalizují také terénní vlastnosti modelu Touareg.

Vzduchové odpružení všech kol. Nová generace vzduchového odpružení všech kol přináší ještě vyšší úroveň komfortu, zároveň však také vylepšuje aerodynamiku a provozní vlastnosti v náročném terénu. Nový systém vzduchového odpružení pracuje rychle a tiše. Jeho činnost není ovlivňována výkyvy teplot nebo atmosférického tlaku vzduchu (např. v horách). Vzduchové odpružení nabízí nastavení „Normal“ nebo „Comfort“. Kromě těchto dvou úrovní světlé výšky je k dispozici navíc také nastavení „Offroad“ (o 25 mm vyšší světlá výška) a „Special Offroad“ (celkem o 70 mm vyšší světlá výška). Při rychlosti jízdy 120 km/h a vyšší se podvozek automaticky sníží o 15 až 25 mm (nastavení „Low“). Vzduchové odpružení tím snižuje aerodynamický odpor vzduchu a zlepšuje ovladatelnost. V neposlední řadě je k dispozici nastavení „Loading“ (snižuje světlou výšku o 40 mm), díky němuž je nakládání a vykládání zavazadel snadnější.

Terénní vlastnosti.Terénní vlastnosti závisejí na druhu odpružení. Hodnoty maximální stoupavosti (60 procent) a bočního náklonu vozidla (35 stupňů) jsou identické pro oba systémy odpružení s ocelovými vinutými i vzduchovými pružinami. Nájezdový úhel vpředu je 23,3 stupně, vzadu 17,2 stupně. Přechodový úhel je 13,5 stupně. Světlá výška s ocelovými vinutými pružinami je 215 mm. V případě vzduchového odpružení činí v normálním nastavení 188 mm. Protože lze u vzduchového odpružení zvýšit světlou výšku až o 70 mm, vzroste i maximální brodivost ze 480 mm až na 550 mm. Světlou výšku vzduchového odpružení lze manuálně nastavit otočným tlačítkem na středové konzole.

Systém aktivní stabilizace náklonu s elektromechanicky ovládanými příčnými zkrutnými stabilizátory. Nově vyvinutým systémem je již zmíněná adaptivní stabilizace náklonu karoserie s označením „eAWS“ (electromechanical Active Roll Compensation – elektromechanická aktivní stabilizace náklonu). Dvěma nejdůležitějšími komponenty systému „eAWS“ jsou příčné zkrutné stabilizátory na přední a zadní nápravě. Konvenční podvozek je vpředu i vzadu vybaven ocelovým příčným zkrutným stabilizátorem, který sahá z jedné strany nápravy na druhou. Při průjezdu zatáčkou (nebo při přejezdu relativně velké nerovnosti na jedné straně) dochází k působení torzních sil mezi oběma konci stabilizátoru. Výsledná kinematika působí proti bočnímu náklonu karoserie při průjezdu zatáčkou. Systém „eAWS“ je v tomto ohledu ještě účinnější. Limity jízdní dynamiky modelu Touareg posunuje na ještě vyšší úroveň systém „eAWS“ s elektromechanicky ovládanými příčnými zkrutnými stabilizátory na obou nápravách. Jejich činnost koordinuje centrální řídicí jednotka. Oba konce příčného zkrutného stabilizátoru jsou v tomto případě spojeny ovládacím elektromotorem. V závislosti na jízdní situaci jsou obě poloviny stabilizátoru proti sobě vzájemně natáčeny (zvyšuje se tuhost odpružení) nebo odpojovány. Napětí 48 V, potřebné k napájení výkonných elektromotorů, krátkodobě vytvářejí speciální kondenzátory pro ukládání energie. Aktivní příčné zkrutné stabilizátory minimalizují boční náklon karoserie modelu Touareg při průjezdu zatáčkou. Na silnicích s nerovnostmi na jedné straně rovněž výrazně zlepšují směrovou stabilitu. Naopak při jízdě v terénu umožní elektromechanické odpojení obou částí příčných zkrutných stabilizátorů větší překřížení náprav a zlepší trakci.

Řízení všech kol. Dalším novým prvkem ve výbavě automobilu značky Volkswagen je na přání dodávané řízení všech kol. S tímto systémem se v závislosti na jízdní situaci natáčejí všechna čtyři kola současně. Touareg patří díky řízení všech kol mezi nejagilnější velká SUV. Řízení všech kol pracuje ve dvou různých režimech v závislosti na rychlosti jízdy. Při rychlosti až 37 km/h se zadní kola automaticky natáčejí opačným směrem než přední kola. Vozidlo je díky tomu ještě agilnější a snadněji se s ním manévruje. Zejména při manévrování ocení řidič výrazně menší průměr otáčení – řízení všech kol zmenšuje jeho hodnotu o jeden metr z 12,19 na 11,19 metru. Pokud rychlost jízdy překročí 37 km/h, zadní kola se automaticky natáčejí ve stejném směru jako přední. Jízda je díky tomu plynulejší, protože řízení všech kol zvyšuje stabilitu například při změně jízdního pruhu během rychlého předjíždění nebo při náhlém vyhýbacím manévru.

  • Technické údaje nového modelu Touareg
  Touareg V6 TDI 170 kW Touareg V6 TDI 210 kW
Motor V6 TDI (2969 cm3) V6 TDI (2969 cm3)
Nejvyšší výkon 170 kW/231 k 210 kW/286 k
Nejvyšší točivý moment

(při otáčkách za minutu)

500 N.m (1750 – 3000) 600 N.m (2250 – 3250)
Převodovka 8stupňová samočinná 8stupňová samočinná
Pohon všech kol 4MOTION 4MOTION
Nejvyšší rychlost

s ocelovými pružinami

218 km/h 235 km/h
Nejvyšší rychlost

se vzduchovými pružinami

221 km/h 238 km/h
0-100 km/h 7,5 sekundy 6,1 sekundy
Spotřeba paliva 6,6 l/100 km 6,6 l/100 km
Emise CO2 173 g/km 173 g/km
Hmotnost 2070 kg 2070 kg
Délka 4878 až 5008 mm 4878 až 5008 mm
Šířka 1984 mm 1984 mm
Výška 1717 mm 1717 mm
Rozvor 2894 mm 2894 mm
Součinitel

aerodynamického odporu

vzduchu

0,32 0,32
Zavazadlový prostor 810 litrů 810 litrů
Rozměry nabízených kol 18, 19, 20, 21 palců 18, 19, 20, 21 palců
Průměr otáčení 12,19 m 12,19 m
Průměr otáčení

(řízení všech kol)

11,19 m 11,19 m
Touareg (neregistrovaný)
Snad bude spolehlivější neř první generace, to byla katastrofa
  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?