Segment malých SUV nepřetržitě roste. Jeden příklad za všechny: Kia při uvádění modelu Stonic prezentovala údaje, podle kterých vzrostl objem prodejů na evropském trhu v této kategorii za posledních šest let sedmkrát. Přesně tohle je důvod, proč v poslední době přichází jedno malé SUV za druhým. Ať už jde o Hyundai Kona, zmíněnou Kiu Stonic nebo třeba Citroën C3 Aircross. Stranou nezůstal ani Seat. Ten letos ve Frankfurtu veřejnosti poprvé ukázal model Arona, který velmi rychle zamířil do prodeje, takže si už tuhle novinku můžete objednat také na našem trhu. V okolí aktuálně poněkud neklidné Barcelony jsme španělský příspěvek do neustále rostoucího segmentu poprvé vyzkoušeli.
Doporučujeme: Seat Arona je přizvednutá Ibiza. Má být levnější než Juke
Seat Arona vznikl podle klasického postupu. Automobilka vzala základ svého malého hatchbacku a ten předělala do podoby SUV. V tomto případě se bavíme o koncernové platformě MQB A0. Jak asi víte, na té už vyjela nová generace Ibizy. Arona je druhý Seat, jenž tuto techniku využívá. Pouze o převlečenou Ibizu nakonec ale nejde. Ačkoliv mají oba modely mnoho společného, co do rozměrů se hodně liší, a to dokonce včetně rozvoru náprav. Ten byl u Arony prodloužen o dva milimetry.
Vnější rozměry | Seat Arona | Seat Ibiza | Kia Stonic |
---|---|---|---|
Délka (mm) | 4138 | 4059 | 4140 |
Šířka (mm) | 1780 | 1780 | 1760 |
Výška (mm) | 1552 | 1444 | 1520 |
Rozvor náprav (mm) | 2566 | 2564 | 2580 |
Porovnání rozměrů Arony a Ibizy si můžete prohlédnout v první tabulce výše. Pro zajímavost jsme do ní přidali ještě Kiu Stonic, což je jeden z mnoha nových přímých konkurentů.
Zvenku styl, uvnitř větší Ibiza
Arona je už několikáté nové malé SUV na trhu. Je až s podivem, jak se „marketingová omáčka“ doprovázejí příchod té které novinky u odlišných automobilek shoduje. Také Arona tedy míří na mladé zákazníky, na aktivní lidi, kteří chtějí vystoupit z davu a kteří si chtějí své auto naspecifikovat přesně podle svých představ... Stejně jako Kona, Stonic nebo T-Roc. Opět se proto do hry dostává dvoubarevná karoserie a výrazné barvy, přičemž Seat slibuje celkem 68 různých kombinací. Stejně tak si můžete volit barvy palubní desky, středového panelu nebo čalounění sedadel.
Komu by to nestačilo, ten má k dispozici kromě běžné verze ještě sportovně střižené provedení FR (do prodeje dorazí později). Podobně jako u našeho dlouhodobého Leonu dostanete navíc agresivnější nárazníky, jinak tvarovaná kola nebo dvě koncovky výfuku. Tedy koncovky. Jde opět o nefunkční náhražky, skutečný výfuk je ohnutý pod nárazník jako u dieselových motorů. Součástí výbavy FR jsou pak také zadní kotoučové brzdy, jiná maska chladiče, sportovní sedadla uvnitř a černá palubní deska.
Prostor pro cestující (cm) | Seat Arona | Kia Stonic |
---|---|---|
Šířka v úrovni loktů vpředu | 145 | 146 |
Šířka v úrovni loktů vzadu | 141 | 142 |
Prostor pro hlavu vpředu min/max. | 97/104 | 93/101 |
Prostor pro hlavu vzadu | 99 | 94 |
Délka sedáku vpředu | 51 | 49 |
Výška opěradla vpředu | 62 | 65 |
Délka sedáku vzadu | 48 | 46 |
Výška opěradla vzadu | 65 | 67 |
Minimální prostor pro nohy vzadu | 10 | 9 |
Maximální prostor pro nohy vzadu | 38 | 33 |
Prostor pro zavazadla (cm) | Seat Arona | Kia Stonic |
---|---|---|
Šířka mezi bočnicemi | 101 | 105 |
Výška po plato (podlaha v dolní/horní poloze) | 55/44 | 51/43 |
Délka ložné plochy (podlaha v dolní/horní poloze) | 46/71 | 68 |
Udávaný objem | 440/--- | 352/1135 |
Zatímco vnější karoserie nabídne docela hodně odlišností oproti Ibize, v interiéru jsou oba modely v podstatě stejné. Minimálně pokud se budeme bavit o palubní desce a uspořádání jednotlivých ovladačů. Arona přirozeně nabídne vyšší posaz (+52 mm vpředu, +62 mm vzadu).
Vzhledem k vnějším rozměrům překvapí prostor uvnitř. Věřte tomu, že nový Seat je v reálu daleko menší auto, než jak vypadá na fotkách, v kabině ale najde dost místa čtveřice pasažérů vysokých klidně i 190 cm. Právě místo uvnitř bude jednou ze silných stránek Arony, což nakonec potvrzuje i naše tabulka, kde najdete znovu porovnání s Kiou Stonic. Korejský soupeř je až na vnitřní šířku a šířku zavazadelníku menší, přestože jeho vnější rozměry jsou s Aronou téměř shodné.
Zavazadlový prostor disponuje objemem 400 litrů, což je o 45 litrů více oproti Ibize. K dispozici je dvojité dno (dostanete ho bez příplatku ke všem výbavám), které po sklopení opěradel vytvoří rovnou ložnou plochu. Myslelo se i na nějaké ty háčky pro zavěšení tašek.
Pět motorů pro začátek, CNG příští rok
Vzhledem k technickému základu nabízené motory překvapit nemohou. K dispozici jsou známé jednotky, kdy tím nejdostupnějším je zážehový přeplňovaný tříválec 1.0 TSI, který jsme si podrobně představili před pár měsíci. Komu nestačí, ten může zvolit novinku v podobě čtyřválce 1.5 TSI Evo se systémem deaktivace poloviny válců.
Vznětová část nabídky zahrnuje čtyřválce 1.6 TDI. Ty s ohledem na produkci emisí využívají vstřikování močoviny. Příští rok dorazí ještě jedna možnost, a sice verze spalující CNG. Seat uvádí, že se Arona stane jediným zástupcem segmentu s tímto alternativním pohonem v nabídce. Na některých trzích je pak vůz dostupný i s motorem 1.6 MPI (110 k).
Doporučujeme: Test Seat Ateca 1.4 TSI 4Drive — X=Volkswagen Tiguan/Seat Leon
U nás ovšem aktuálně pořídíte výhradně litrový tříválec. Další motory budou postupně následovat. V listopadu přijde 1.5 TSI (pouze v kombinaci s FR) a základní 1.6 TDI. Silnější diesel dorazí na jaře příštího roku, stejně jako možnost doplnit vznětový motor o převodovku DSG. A konečně v září 2018 se začne prodávat Arona 1.0 TGI. Přehled jednotlivých motorizací včetně základních technických údajů najdete v tabulkách pod článkem.
My jsme během mezinárodní prezentace vyzkoušeli dvě varianty: Diesel 1.6 TDI (70 kW/95 k) se sedmistupňovou převodovkou DSG a FR osazené zážehovým čtyřválcem 1.5 TSI Evo. Dieselová Arona zaujala velmi kultivovaným chodem motoru, nikoliv však jeho odhlučněním. Převodovka řadí výborně, ale v běžném režimu D se jí kvůli péči o nízkou produkci emisí podřazovat vůbec nechce a auto působí líně, což ovšem není v dnešní době nic neobvyklého. Režim S situaci naštěstí trochu vylepší. Výkonu není na rozdávání, nicméně malému španělskému crossoveru stačí i pro ostřejší tempo. Spotřeba se během naší přece jen svižné jízdy pohybovala kolem šesti litrů.
Zážehový vrchol v kombinaci s na pohled atraktivní variantou FR a manuální šestistupňovou převodovkou vypadal velmi slibně, jenže nakonec přinesl trochu zklamání. Pokud bych nevěděl, že tahle jednotka disponuje výkonem 110 kW (150 k), takový výkon bych rozhodně netipoval. FR nabízí také možnost volby jízdních režimů, jenže ani v tom sportovním se motoru do ostré práce moc nechce.
Doporučujeme: Škoda Karoq příliš nepřekvapila, je to ale povedené SUV (první jízdní dojmy)
Obvykle se ne tak svižný projev motoru 1.5 TSI dává za vinu dlouhým převodům. Náš dlouhodobě testovaný Leon FR, který je větší a těžší a který využívá starší jednotku 1.4 TSI ACT o stejném výkonu, ovšem působí pocitově mnohem živějším dojmem, přestože kromě jedničky jsou převodové poměry šestistupňového manuálu identické. A to včetně stálého převodu. Zřejmě tak jde jednoduše o naladění motoru jako takového.
Svezení s Aronou FR mi připomnělo nedávný test Škody Karoq s tím stejným motorem, kde byly pocity z motoru de facto totožné. Jeden ne zcela bezvýznamný klad by se ovšem našel. Spotřeba nové patnáctistovky je překvapivě nízká. I při poměrně sportovní jízdě motor vykázal průměr 8,5 l/100 km. Jakmile jsme zvolnili, spotřeba začala fofrem padat.
Podvozek je výborný
Vůbec nejsilnější stránkou Arony je podvozek. Seat na prezentaci zdůrazňoval, že dynamický charakter neznamená tvrdý podvozek, respektive že komfort neznamená houpání ve stylu zaoceánského parníku. Praxe to potvrdila. Arona se v zatáčkách téměř nenaklání, ale na nerovnostech je komfortní. Zkrátka ideální kompromis. FR navíc nabídlo nastavitelné tlumiče, ale i vznětová verze, která možnost volby jízdních režimů vůbec neměla, se v zatáčkách a na nerovnostech chovala výborně. Řízení je navíc příjemně strmé a poskytuje solidní zpětnou vazbu.
V zatáčkách si Arona nechá líbit dost nešetrné chování, přestože využívá jednoduchou konstrukci se zavěšením McPherson vpředu a torzní příčku vzadu. Na limitu je vůz logicky nedotáčivý, nedotáčivosti ale vzdoruje dlouho. Pomáhá mu k tomu systém XDS (elektronická náhražka aktivního diferenciálu) standardně dodávaný pro motory o výkonu vyšším než 100 koní. Pokud jde o jízdní vlastnosti, Arona jako SUV nejezdí, jízdně to je klasický hatchback.
Nadprůměrné jízdní dovednosti jsou docela překvapením také vzhledem k tomu, že nové malé španělské SUV nabídne i vcelku solidní průchodnost terénem. Pokud vás nezastaví nedostatek trakce na přední nápravě, zdoláte nečekaně velké překážky. Světlá výška podvozku je totiž nadprůměrných 190 mm. Žádné speciální pomůcky (když nebudeme počítat asistent rozjezdu do kopce) pro jízdu mimo silnici ale Arona nenabízí.
Ve výbavě najdete vše
Dávno pryč jsou doby, kdy byly některé prvky výbavy dostupné výhradně v kombinaci s vlajkovými modely automobilek. Dnes se nemusíte nijak omezovat ani u nejmenších SUV. Třeba Arona může mít prakticky vše, na co si vzpomenete. Od multimediálního systému s osmipalcovým dotykovým displejem, přes bezdrátové dobíjení chytrých telefonů, až po zástup asistenčních systémů typu adaptivního tempomatu nebo automatického nouzového brzdění.
V dohledné době přijde do nabídky ještě virtuální asistentka v podobě systému Amazon Alexa, což Seat oznámil letos ve Frankfurtu. Arona zároveň příští rok dostane také digitální přístrojový štít.
Seat Arona je příjemné auto. Zájemcům o malé SUV nabídne hlavně kvalitní jízdní vlastnosti a na poměry dané kategorie prostorný interiér. Na českém trhu vůz startuje částkou 365 900 Kč.
1.0 TSI 95 k | 1.0 TSI 115 k | 1.0 TSI 115 k DSG | 1.5 TSI Evo | |
---|---|---|---|---|
Max. výkon (kW/k) | 70/95 | 85/115 | 85/115 | 110/150 |
Vrchol točivého momentu (Nm) | 175 | 200 | 200 | 250 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 173 | 182 | 182 | 205 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 11,6 | 9,8 | 10,0 | 8,0 |
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) | 4,9 | 4,9 | 5,0 | 5,1 |
1.6 TDI 95 k | 1.6 TDI 95 k DSG | 1.6 TDI 115 k | |
---|---|---|---|
Max. výkon (kW/k) | 70/95 | 70/95 | 85/115 |
Vrchol točivého momentu (Nm) | 250 | 250 | 250 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 172 | 174 | 185 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 11,8 | 11,7 | 10,1 |
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) | 4,1 | 4,1 | 4,1 |