Už když Renault představoval v Ženevě 2011 koncept R-Space coby předobraz budoucího MPV, bylo jasné, že se změní řada věcí. A tak se také stalo. Letos v Ženevě se ukázala v pořadí už čtvrtá generace modelu Scenic, která je úplně jiná než to, na co jsme byli zvyklí dosud. Proč? Zde je 9 důvodů.
1. Základem CMF
Jednou z hlavních novinek je přítomnost nového technického základu. Modulární platformu CMF už Renault použil třeba na Espace, Talisman nebo Kadjar, Scenic samozřejmě není výjimkou. V nabídce tak najdeme motory 1.2 TCe, 1.5 dCi a 1.6 dCi. Automobilka dokonce nabídne i malý hybrid, který se ale u nás prodávat nebude. Příchod nové platformy pak znamená také výrazně lepší torzní tuhost karoserie a zcela jiné základní rozměry.
Nový Scenic je o 20 mm širší, má širší rozchod kol (+66 mm vpředu, +57 mm vzadu) i delší rozvor náprav. U krátké verze činí rozdíl 32 mm, u dlouhé je ještě o dva milimetry větší. Navíc je o 4 cm vyšší i podvozek, který nově nabízí světlou výšku 170 mm. Přítomnost nové techniky nakonec znamená rovněž nástup celé řady různých asistentů.
2. Design středem zájmu
U kategorie MPV jde zejména o variabilitu a místo uvnitř. Pokud chcete dosáhnout v oblasti prostoru co nejlepších výsledků, bude to patrně na úkor vnějšího vzhledu. Nakonec se podívejte, jak vypadá třeba takový Touran. Ano, je prostorný a vůbec má mnoho velmi užitečných vlastností, ale na pohled jde v podstatě o krabici. Renault si u nového Scenicu řekl, že dá daleko větší důraz na vnější stránku, a výsledek podle toho vypadá.
Doporučujeme: Renault Scenic získal v testech Euro NCAP maximální možné hodnocení
Design ve velké míře navazuje na zmíněný koncept R-Space. Přední sloupky se posunuly výrazně vpřed, kapota je kratší, spodní linie oken je výše a vše podtrhují obrovská dvacetipalcová kola. A teď pozor, bez ohledu na výbavu (s výjimkou základní úrovně Life) a verzi dostanete dvacítky na svůj Scenic vždy. Design můžete vylepšit ještě třeba dvoubarevným provedením karoserie. Grand Scenic má na první pohled hodně blízko k modelu Espace.
Základní rozměry | Renault Scenic | Renault Grand Scenic 5 míst | Renault Grand Scenic 7 míst |
---|---|---|---|
Délka (mm) | 4406 | 4634 | 4634 |
Šířka (mm) | 1866 | 1866 | 1866 |
Výška (mm) | 1653 | 1660 | 1655 |
Rozvor (mm) | 2734 | 2804 | 2804 |
Rozchod vpředu/vzadu (mm) | 1602/1596 | 1602/1596 | 1602/1596 |
Objem zavazadelníku v 5místném uspořádání (l) | 506 | 718 | 533 |
Po prvních jízdách v okolí Bordeaux musím uznat, že vzhled bude určitě patřit k velmi silným stránkám nového Scenicu, protože ten vypadá opravdu dobře. Pokud platí známé pravidlo, že design prodává, nemá se Renault čeho bát.
3. Dvacítky jako jediná volba
Situace, kdy automobilka vezme koncept a do značné míry ho převede do sériové výroby, není obvyklá, ale ani unikátní. Vzpomeňme třeba na Land Rover a jeho Evoque. Renault to ovšem dotáhl ještě dál. Studie obvykle mají gigantická kola, která ale z logických důvodů nakonec do výroby nejdou. Jenže nový Scenic a Grand Scenic nekoupíte jinak než na dvacetipalcových discích. Copak se u Renaultu zbláznili? Takhle velká kola jsou přece drahá a hlavně ničí komfort.
Jenže Renault vsadil na atypický rozměr pneumatik: 195/55 R20. Takže sice máme obří disk, ale relativně vysokou a hlavně úzkou pneumatiku. Že by inspirace u BMW i3? Ostatně i Renault uvádí jako další důvod nasazení těchto atypických kol nižší valivý odpor. Přínosem má být i naprosto přesné vyladění podvozku, protože technici museli kalkulovat pouze s jednou velikostí pneumatik a disků. O cenu se prý obávat nemusíte, Renault slibuje ceny na úrovni klasických sedmnáctek. Dodavatelem pneumatik pro Scenic je Goodyear, Continental a Michelin. Všechny pláště budou k dispozici jako letní, celoroční i zimní. Automobilka má připravené samozřejmě také sněhové řetězy.
Ke kolům se vztahuje ještě jedna věc. Nabídka obsahuje hned několik různých designů a ty navíc můžete v některých případech vylepšit o plastové díly vkládané pod šrouby do disku. Asi není potřeba zdůrazňovat, že dvacetipalcový disk coby hlavní možnost je u vozu segmentu kompaktních MPV unikát, jaký nenajdete u žádného jiného konkurenta.
4. Vyjímatelné sedačky už nemá
Třetí generace Renaultu Scenic a Grand Scenic byla klasickým MPV, kde jste vzadu našli tři samostatná sedadla, která bylo možné posouvat, sklápět jejich opěradlo, překlopit je vpřed, nebo je zcela vyndat. Nový Scenic (ani Grand Scenic) už tuto možnost nemá. Mohlo by se zdát, že to je nevýhoda, ale nakonec to tak nelogické není, protože to přináší několik výhod.
Doporučujeme: Automobilky Renault a Nissan dohromady prodaly už 350 000 elektromobilů
Tři samostatná sedadla ve druhé řadě znamenají, že sedáky všech tří jsou poměrně úzké. Čtvrtá generace má krajní sedadla širší, takže se na nich sedí lépe (obecně všechny sedačky jsou širší ve srovnání s třetí generací). Systém sklápění je vyřešen tak, že se sedák spustí do podlahy a na něj spadne opěradlo. Dostanete tak rovnou ložnou plochu. U starých Sceniců jste dostali rovnou plochu pouze tehdy, pokud jste sedadla vyndali z auta. Manipulace se sedačkami ale byla trochu obtížná.
Ve výsledku nová generace pořád nabízí solidní variabilitu (posouvat sedačky lze i tady, a to v rozsahu 6 cm), ale přidá jednodušší manipulaci. K dispozici stále bude sklopné opěradlo spolujezdce a podobně jako u Espace lze sklápět zadní sedadla tlačítky v zavazadelníku nebo přes dotykový displej, pokud konkrétní vůz bude mít ve výbavě systém One-touch. Renault připravil mechanismus, který vám sám zatáhne během sklápění také hlavovou opěrku.
Prostor pro cestující (cm) | Renault Scenic | Renault Grand Scenic |
---|---|---|
Šířka v úrovni loktů vpředu | 153 | 153 |
Šířka v úrovni loktů vzadu | 149 | 148 |
Šířka v úrovni loktů ve 3. řadě | --- | 128 |
Prostor pro hlavu ve 3. řadě | --- | 87 |
Výška opěradla ve 3. řadě | --- | 51 |
Délka sedáku ve 3. řadě | --- | 41 |
Prostor pro hlavu vpředu max. | 100 | 101 |
Prostor pro hlavu vzadu | 87 | 912 |
Délka sedáku vpředu min./max | 49/52 | 49/52 |
Výška opěradla vpředu | 61 | 61 |
Délka sedáku vzadu | 47 | 47 |
Výška opěradla vzadu | 61 | 61 |
Šířka prostředního sedáku vzadu | 30 | 32 |
Prostor pro nohy vzadu (za řidičem 190 cm, zadní sedadla posunutá zcela vzad) | 20 | 26 |
Jinak je interiér relativně prostorný, hlavně u provedení Grand Scenic, kde je místa opravdu dost. U krátkého Scéniku trochu schází prostor v oblasti kolen ve druhé řadě. Přece jen by se posuvná sedadla mohla nechat odsunout více do zavazadelníku. Jeho vstupní otvor není z největších, což je další daň za efektní design karoserie. Třetí řada sedadel je spíše nouzová.
Podle metodiky VDA nabídne zavazadelník krátké verze základní objem 506 l, Grand Scenic v pětimístné konfiguraci disponuje velikostí 718 l a sedmimístný Grand Scenic přidá se sklopenou třetí řadou 533 l.
5. Šuplík, posuvná konzola a další
Nová generace Renaultu Scenic a Grand Scenic nabízí také mnoho odkládacích prostor. Ty najdete různě po interiéru i v podlaze, ale to není nic, co by předchozí generace neměla. Novinky jsou zde dvě. Šuplík a posuvná středová konzola.
Zní to trochu vtipně, ale je to tak. Spolujezdec má před sebou místo výklopné schránky osvětlenou a chlazenou zásuvku o objemu 11 litrů, která se navíc vysouvá automaticky a umí se také automaticky uzamykat. Je to velice efektní – dotknete se příslušného místa a šuplík vyjede. Má to však jeden háček. Spolujezdec musí sedět odsunutý poměrně hodně vzadu, jinak se šuplík zastaví o jeho kolena.
Posuvná konzola mezi předními sedadly je další zajímavost, která má za cíl vylepšit variabilitu. V podstatě si můžete vybrat, zda konzolu zasunete zcela dopředu a ta tak vytvoří se středovým panelem jeden celek, nebo ji odsunete úplně vzad a rozdělíte tím prostor pro zadní cestující. V prvním případě to má řidiči utvořit pocit sezení v kokpitu, v tom druhém se mají zadní pasažéři cítit jako v luxusním automobilu se čtyřmístným interiérem. Konzola obsahuje USB konektory pro dobíjení, další odkládací přihrádky a 12 V zásuvky. Lze ji také umístit do jakési prostřední polohy.
6. K dostání i s dvakrát přeplňovaným dieselem
Těžiště prodejů u Renaultu Scénic tvoří naftové motory (konkrétně 1.5 dCi 110), takže není překvapením, že jich najdete v nabídce více. Renault připravil čtyřválce 1.5 dCi s výkony 70 kW (95 k) a 81 kW (110 k) nebo 1.6 dCi vyladěné na 96 kW (130 k) a 118 kW (160 k). Nejslabší z této čtveřice se ale na českém trhu prodávat nebude. Benzinová část nabídky zahrnuje dvě verze motoru 1.2 TCe.
TCe 115 | TCe 130 | DCi 110 | DCi 110 EDC | DCi 130 | DCi 160 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Objem motoru (cm3) | 1198 | 1198 | 1461 | 1461 | 1600 | 1600 |
Max. výkon (kW/k) | 85/115 | 96/130 | 81/110 | 81/110 | 96/130 | 118/160 |
Max. točivý moment (Nm) | 190 | 205 | 260 | 260 | 320 | 380 |
Zrychlení 0-100 km/h* (s) | 12,3/12,4 (13) | 11,4/11,4 (11,9) | 12,4/12,4 | 12,4/12,4 | 11,4/11,4 | 10,7/10,7 |
Nejvyšší rychlost *(km/h) | 185/183 | 190/188 | 183/183 | 183/183 | 190/190 | 200/200 |
Komb. spotřeba* (l/100 km) | 5,8/6,1 | 5,8/6,1 | 3,9/4 | 4/4 | 4,5/4,6 | 4,5/4,7 |
* Scenic/Grand Scenic (7 míst) |
Motory jjsou velmi dobře známé z ostatních modelů Renault a Nissan. Možná tušíte, že vrcholný diesel používá systém přeplňování dvojicí turbodmychadel a že je vždy spojený s dvouspojkovým automatem EDC. Ten můžete pořídit také k motoru 1.5 dCi 110.
Na prezentaci jsme vrcholný čtyřválec zkoušeli v kombinaci s větším Grand Scenicem a nutno podotknout, že nepřekvapil. Stejně jako třeba u Talismanu je i zde velmi kultivovaný a umí nabídnout příjemně svižné reakce, ale to musíte mít zvolený režim jízdy Sport. V ostatních režimech je ve jménu ekologie laxní a do práce se moc nemá.
Spotřeba po zhruba 160 km dlouhé trase složené z dálnic, okresních silnic a menší části městského provozu skončila na hodnotě 6,6 l/100 km. To není špatné, ale osobně jsem čekal lepší číslo.
Benzinovou alternativou je čtyřválec 1.2 TCe dostupný ve verzích o výkonu 85 kW (115 k) a 96 kW (130 k). My jsme vyzkoušeli silnější variantu v kombinaci s krátkou karoserií a šestistupňovým manuálem. Tento motor je dobrou volbou pro nenáročné řidiče, protože jeho dynamika není nijak oslnivá, což nakonec dokládá i akcelerace 0-100 km/h za více než jedenáct sekund. Zklamáním byla spotřeba, která se i při relativně klidné jízdě pohybovala kolem osmi litrů.
7. Může to být dokonce i hybrid
Ano, nový Scenic bude možné pořídit i v hybridním provedení. Radujete se? Neradujte. Na český trh se tato verze nepodívá. Nejde ale o klasický hybrid, jak nakonec prozrazuje označení Hybrid Assist. Renault pouze doplnil motor 1.5 dCi o malý elektromotor s výkonem 10 kW a menší lithium-iontový akumulátor umístěný pod zavazadelníkem.
Doporučujeme: Dlouhodobý test Mazda6 Wagon G 192 AT - měření výkonu na brzdě
Elektromotor pomáhá s akcelerací a s brzděním. Nejde o nic radikálního, ale citelná tato asistence je. V praxi ji řidič pocítí především při zrychlení, kdy je naftový agregát v nízkých otáčkách živější. Na spotřebě se výhody hybridu moc neukázaly. Kratší trasa vedená převážně městem s úseky omezenými na 30 km/h znamenala výsledek necelých osm litrů. Podle tabulek by si měla elektrifikovaná patnáctistovka říci v kombinovaném provozu o 3,5 l/100 km. Standardní verze má v technických údajích zapsanou hodnotu 3,9 l/100 km.
Coby řidič nemůžete funkci hybridu téměř nijak ovlivnit, pouze na přístrojovém štítu sledujete, kdy elektromotor přidává svůj výkon od systému pohonu a kdy rekuperuje.
8. Je to slušně jezdící crossover
Nový Scenic je oproti tomu starému mnohem méně MPV a mnohem více crossover. Vyšší podvozek umožní relativně bezstarostné vyjetí mimo zpevněné silnice, jízdní vlastnosti se ale moc nezměnily a pokud ano, tak spíše k lepšímu. V kontextu 20" kol jsem čekal nepohodlný vůz, ale to se nestalo.
Užší a vyšší pneumatiky v kombinaci s poměrně schopným podvozkem se umí slušně vyrovnat i s nekvalitní vozovkou. V zatáčkách se karoserie naklání méně než dříve, jen si coby řidič musíte zvyknout na trochu zvláštní pozici za volantem, kdy sedíte stejně vysoko jako v SUV, ale před sebou máte hlubokou palubní desku, která sahá až nad přední nápravu.
Čtvrtá generace Scenicu zkrátka jízdně nezklame, respektive určitě jezdí lépe než generace předchozí. Finální verdikt si necháme na redakční test, po prvních desítkách kilometrů se ovšem zdá, že to žádná tragédie nebude. Jen se musíte smířit s necitlivým elektromechanickým řízením.
9. Asistentů má na rozdávání
Oproti starším generacím nabízí nový Renault Scénic a Grand Scénic také řadu asistentů navíc. Jako standard pro všechny verze Renault nasadil přednárazový systém s detekcí chodců, nechybí ale ani aktivní hlídání jízdních pruhů, aktivní parkovací asistent nebo detekce únavy řidiče. Navíc je tu také systém Multi-Sense, tedy možnost vybrat jeden z pěti jízdních režimů a případně nastavení v jednotlivých režimech dále upravovat.
Výbava | Seznam základních prvků |
---|---|
Life | Aktivní nouzové brzdění, rozpoznávání dopravních značek, tempomat, omezovač rychlosti, elektromechanická ruční brzda, manuální klimatizace, elektricky ovládaná okna a zpětná zrcátka, rádio MP3, Bluetooth handsfree, diody denního svícení, kůží potažený volant |
Zen | Výbava Life, automatická dvouzónová klimatizace, hands free karta Renault, dešťový a světelný senzor, automatické přepínání dálkových světel, sedadlo řidiče s bederní opěrkou, přední mlhová světla, disky kol z lehkých slitin |
Intens | Výbava Zen, detekce únavy řidiče, multimediální systém R-Link, varování před opuštěním jízdního pruhu, přední a zadní parkovací asistent, posuvná středová konzole, sklopná sedadla One-touch, systém Multi-Sense |
Bose | Výbava Intes, diodová světla LED Pure Vision, audiosystém Bose, R-Link 2, sedadlo řidiče s masážní funkcí a nastavitelnou délkou sedáku, elektrochromatické vnitřní zpětné zrcátko, volant potažený kůží Nappa |
Nový Renault Scénic se vyrábí ve francouzské továrně Douai spolu s modely Talisman a Espace. Na český trh tato novinka dorazí až koncem roku, velmi pravděpodobně v obou variantách najednou. Na cenu je ještě příliš brzy, zatím se ví pouze to, že základní Scenic se bude prodávat ve výbavách Life, Zen, Intes a Bose, Grand Scenic bude možné pořídit od výbavy Zen výše.